به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۹:۳۲
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۹/۰۹ ساعت ۱۷:۲۶
کد مطلب : ۱۹۲۹۸۹

نماینده مجلس: ما یکی دو تا آقا بالا سر نداریم

گروه سیاسی: یک نماینده مجلس می‌گوید اکثریت نمایندگان با گرانی بنزین مخالف بودند اما مجلس واقعا "در راس امور" نیست.
نماینده مجلس: ما یکی دو تا آقا بالا سر نداریم
به گزارش ایسنا، پروانه سلحشوری، با اشاره به عدم دخالت مجلس در برخی تصمیم‌گیری‌ها نظیر گرانی بنزین می‌گوید در این گونه موارد "معادلات دیگری هم دخیل است" و مسئله فقط آنچه در مجلس می‌گذرد نیست. سلحشوری افزود: «سخت‌ترین جا برای ما این است که از بیرون به مجلس دستوری داده شود. مثلا در مصوبه اخیر بنزین مجلس کاملا با آن مخالف بود. این موضوع هم در بودجه سال گذشته و هم در سال جاری مطرح و رد شده بود زیرا نمایندگان می‌گفتند باعث تشنج می‌شود.» نماینده تهران ادامه داد که اکثریت نمایندگان مجلس با این تصمیم "کاملا مخالف" بوده‌اند و همین امر نشان می‌دهد "در حال حاضر واقعا این طور نیست که مجلس در رأس امور باشد". تصمیم‌گیری در مورد افزایش بهای  بنزین خیلی غافلگیرانه و تنها ساعتی پیش از اجرای آن اعلام شد. مطابق مصوبه شورای هماهنگی سران سه قوه که به تائید رهبری رسیده از بامداد جمعه، ۲۴ آبان بهای هر لیتر بنزین سهمیه‌ای با پنجاه درصد افزایش ۱۵۰۰ تومان و قیمت بنزین آزاد با سه برابر افزایش سه هزار تومان شد.

جایگاه مجلس؛ توهم، ادعا، واقعیت؟
خانم سلحشوری حدود دو هفته پیش و با آغاز اعتراض‌های گسترده به گرانی بنزین سخنان مشابهی مطرح کرده و در یک پیام توئیتری پیشنهاد کرده بود با این روند بهتر است مجلس بعدی تعطیل شود. پروانه سلحشوری با اشاره به دو لایحه مرتبط با گروه ویژه اقدام مالی (FATF) که در مجلس و هیئت دولت تصویب شده اما مجمع تشخیص مصلحت نظام آنها را بلاتکلیف گذاشته گفته است: «مجمع تشخیص اخیرا به خود حق قانون‌گذاری می‌دهد؛ بنابراین ما یکی،‌ دو تا آقابالاسر نداریم. همه زورشان به ما می‌رسد.» سلحشوری دیروز هشتم آذرماه نیز در یک پیام توئیتری نوشت که در اعتراض‌های اخیر "جواب کوچک و بزرگ" با گلوله و بازداشت داده شده است.
اشاره این نماینده مجلس، از جمله به اظهارات چند روز پیش سرتیپ سالار آبنوش، فرمانده عملیات سازمان بسیج و سخنان ابوالفضل بهرام‌پور "کارشناس ارشد ادبیات و علوم قرآنی" در یک برنامه تلویزیونی است. فرمانده عملیات بسیج در یک سخنرانی در همدان با بیان این که در اعتراض‌های آبان ماه "فقط خدا ما را نجات داد" گفته است: «جنگ جهانی تمام عیاری علیه نظام و انقلاب وضع حمل کرد و خوشبختانه نوزاد آن در لحظه تولد فوت کرد.» ابوالفضل بهرام‌پور هم در گفت‌وگو با شبکه یک صدا و سیمای جمهوری اسلامی با استناد به آیاتی از قرآن گفته بود که با معترضان باید مطابق "حکم الله" عمل کرد و این حکم کشتن و "زجرکش کردن" آنها است!

در جریان سرکوب اعتراض‌های اخیر که به 28 استان‌ از 31 استان ایران کشیده شد تعداد زیادی کشته، مجروح و بازداشت شده‌اند. سازمان عفو بین‌الملل، هشتم آذر در تازه‌ترین گزارش خود می‌گوید در جریان این سرکوب‌ها دست‌کم ۱۶۱ نفر جان باخته‌اند. سایت کلمه (نزدیک به میرحسین موسوی) هم به نقل از یک منبع آگاه شمار قربانیان را ۳۶۶ نفر گزارش کرده است. روزنامه اعتماد پنجم آذر به نقل از حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس نوشت در جریان ناآرامی‌های اخیر حدود هفت هزار نفر بازداشت شده‌اند. این در حالیست که هیچ مقام و مرجع داخلی، آماری در این باره نداده و امروز دادستان کل کشور هم گفته است: نه ۷۰۰۰ بازداشتی را تایید می‌کنم نه ۳۰۰ کشته را؛ آمار را ندارم.

 
برچسب ها: پروانه سلحشوری