به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۱:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۹/۱۲ ساعت ۱۴:۳۴
کد مطلب : ۱۹۳۲۲۳

پیش‌بینی چندین بیماری با نمونه‌گیری خونی

گروه علمی: محققان سه دانشگاه معتبر بین‌المللی موفق به توسعه یک آزمایش خون شدند که تنها با یک نمونه‌گیری، می‌تواند چندین بیماری را پیش‌بینی کند.
پیش‌بینی چندین بیماری با نمونه‌گیری خونی
 این آزمایش خون جدید می‌تواند از یک نمونه پلاسما استفاده کند تا به وضعیت سلامتی فرد دست پیدا کند و احتمال بروز طیف وسیعی از بیماری‌ها را یش‌بینی کند.ممکن است چنین آزمایشی با آزمایش خون‌های دیگر مشابه باشد ولی نتیجه این تحقیق در مجله " Nature Medicine" منتشر شده است.این پژوهش توسط محققان " دانشگاه کالیفرنیا، سان‌فرانسیسکو"(UC San Francisco)، "کمبریج"(Cambridge) و یک شرکت واقع در ایالت کلرادو به نام "SomaLogic" انجام شده و پلاسما خون را برای طیف گسترده‌ای از پروتئین‌ها اسکن می‌کند.در این روش پلاسما برای "آپتامر "(aptamer) جست‌وجو می‌شود." آپتامر " قطعاتی از "دی‌ان‌ای"(DNA) است که به پروتئین هدف متصل می‌شود. اهداف آپتامرها بسیار وسیع است و از مولکول‌های کوچک تا ماکرومولکول‌ها و حتی سلول‌ها را شامل می‌شوند.

البته تنها قطعاتی ویژه به پروتئین‌های خاص متصل می‌شوند. بنابراین با جست‌وجو آپتامرها محققان می‌توانند دریابند کدام پروتئین و با چه غلظتی در خون وجود دارد.سپس این اطلاعات به الگوریتم‌های یادگیری ماشین وارد می‌شود و اطلاعات سلامتی بیمار از قبیل احتمال ابتلا به دیابت و بیماری‌های قلبی پیش‌بینی می‌شود.هنوز برای اثبات این اصل زود است ولی محققان پروژه معتقدند، به محض اینکه این فناوری مقرون به‌ صرفه‌تر شد، می‌تواند به پزشکان کمک کند که یک ارزیابی جامع از سلامتی بیمار انجام دهند.آزمایش‌های دیگر خون‌ پلاسما را برای سنجش پروتئین‌های نشانگر اندازه‌گیری می‌کنند.از نظر تئوری، جست‌وجوی آپتامرها می‌تواند به محققان اجازه دهد بیماری‌های بیشتری را از طریق یک نمونه خون پیش‌بینی کنند.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: آزمايش خون