به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۹/۱۲ ساعت ۲۱:۰۴
کد مطلب : ۱۹۳۲۴۰
در مورد دلار ۴۰ هزار تومانی

توضیحات حسین راغفر در مورد پیش‌بینی‌اش

توضیحات حسین راغفر در مورد پیش‌بینی‌اش
گروه اقتصادی: حسین راغفر (استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا) در باره در مورد پیش‌بینی‌اش در سالل 97 مبنی بر افزایش نرخ دلار به ۴۰ هزار تومان گفت: زمانی كه این صحبت در مورد دلار ۴۰ هزار تومانی را انجام دادم از این اتفاق به عنوان كودتای ارزی نام بردم. این سیاست نئولیبرال‌هاست كه توانستند خواسته خود را اجرایی كنند و هنوز هم با قدرت می‌گویم قصد براندازی سیاسی را دارند.

راغفر ادامه داد: امروز خیلی‌ها به عرض بنده رسیده‌اند كه برخی سیاست‌های اقتصادی كه در كشور اجرا می‌شود، توجیه اقتصادی ندارد. تیرماه سال گذشته بود كه گفتم اگر افزایش نرخ ارز كه از پایان دی ۹۶ آغاز شده به همان میزانی كه تا شهریور ادامه داشته تا پایان سال ادامه داشته باشد، نرخ دلار به ۴۰ هزار تومان خواهد رسید، اما برخی افراد این رقم را بهانه كردند و گفتند برخی اقتصاددانان می‌خواهند به دولت حمله كنند. گرچه اگر این حملات صورت نمی‌گرفت آنها قصد داشتند دلار را به ۴۰ هزار تومان برسانند.

این استاد اقتصاد افزود: زمانی كه نرخ دلار به ۶۰۰۰ تومان رسید دولت قیمت بلیت هواپیمای جمهوری اسلامی ایران را با دلار ۲۰ هزار تومان محاسبه و عرضه كرد. دولت برای این رقم هدف‌گذاری كرده بود. همان گروه‌های ذی‌نفوذ كه اشاره كردم از دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات كاغذ و خمیر كاغذ دریافت كردند و در یك ماه ۲۵۰ هزار تن در شرایطی كه كشور با بحران كاغذ روبه‌رو بود به بهانه صادرات با دلار ۱۲ هزار تومان صادر كردند. در همین زمان برای اولین بار ایران محصولات كشاورزی به كشورهای افغانستان و پاكستان صادر كرد و ۷۵۰ هزار تن پیاز و سیب‌زمینی به این كشورها رفت كه دلیل اصلی آن سقوط شدید ارزش پول ملی بود.

وی اظهار داشت: بحرانی كه ناشی از این كسری كالاهای اساسی و نیازهای مردم داشت بروز می‌كرد هشدارها و اخطارهایی برای سیاست‌گذاران در كشور به همراه داشت و این تجربه نشان داد كه بازار توان جذب و هضم دلار ده هزار تومانی را ندارد چه برسد به قیمت‌های بالاتر. ركود ایجاد شده در اقتصاد هم برای همین است. یك بررسی ساده نشان می‌دهد از سال ۹۶ تاكنون نرخ دستمزد بین ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش یافته، اما قیمت كالاهای اساسی چهار تا پنج برابر شده است. پایین آمدن قدرت خرید مردم كاهش تقاضا را به دنبال دارد.
برچسب ها: حسین راغفر