به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۹:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۹/۱۲ ساعت ۲۱:۲۰
کد مطلب : ۱۹۳۲۴۱
خبرگزاری ژاپنی کیودو :

ایران پیشنهاد کرده که روحانی به ژاپن سفر کند

گروه سیاسی: خبرگزاری ژاپنی کیودو گزارش داد که ایران برای کمک به حل بن‌بست هسته‌ای با واشینگتن پیشنهاد سفر حسن روحانی، رئیس‌جمهور اسلامی ایران، به ژاپن را مطرح کرده است.
ایران پیشنهاد کرده که روحانی به ژاپن سفر کند
کیودو امروز سه‌شنبه ۱۲ آذر به نقل از یک منبع دیپلماتیک گزارش داد که عباس عراقچی، معاون امور سیاسی وزارت خارجه ایران، در دیدار دو روزه‌اش از توکیو به عنوان نماینده ویژه روحانی این پیشنهاد را مطرح کرده است. این منبع دیپلماتیک گفت: «به نظر می‌رسد ایران امیدوار است که این سفر در آینده نزدیک انجام شود و انتظار می‌رود که ژاپن این موضوع را با دقت بررسی کند». ژاپن مناسبات دوستانه‌ای با ایران و آمریکا دارد و در گذشته نیز تلاش کرده بود که تنش بین دو کشور را کاهش دهد. به گزارش خبرگزاری رویترز، یک سخنگوی وزارت خارجه ژاپن گفت از احتمال سفر رئیس‌جمهوری ایران به آن کشور اطلاع ندارد. در پی خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی در ۱۸ اردیبهشت پارسال و از سرگیری تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی، تنش بین تهران و واشینگتن افزایش یافته است.

شینرو آبه، نخست‌وزیر ژاپن، که با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، روابط گرمی دارد در ماه ژوئن امسال با هدف تشویق ایران به گفت‌وگو با ایالات متحده برای کاهش تنش بین دو کشور به تهران سفر کرد. حکومت ایران تاکنون تاکید کرده که فقط به شرط بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌ها با واشینگتن تنها در قالب گروه پنج به علاوه یک گفت‌وگو خواهد کرد. ایران در واکنش به «فشارهای حداکثری» آمریکا در ماه‌های اخير اجرای بخشی از تعهداتش در قبال برجام را متوقف کرده است.

هدف توافق بین ایران و قدرت‌های جهانی که در سال ۱۳۹۴ امضا شد کاهش فعالیت‌های هسته‌ای تهران در قبال لغو تحریم‌های بین‌المللی بود. ژاپن به خاطر تحریم‌های آمریکا خرید نفت از ایران را متوقف کرده و خواهان ثبات در خاورمیانه است که بخش اعظم نفت خود را از آنجا تامین می‌کند.
ژاپن در ماه اکتبر اعلام کرد که برای حفاظت از نفتکش‌های حامل نفت اين کشور نيروی دريايی خود را به آب‌های خاورميانه اعزام خواهد کرد ولی اين کشور به ائتلاف دريايی آمريکا برای حفاظت از کشتيرانی در منطقه نپيوسته است. ايران ضمن انتقاد از اقدامات آمريکا برای تشکيل ائتلاف نظامی برای حفاظت از کشتيرانی در خليج فارس گفته است که کشورهای منطقه می‌توانند از مسيرهای کشتيرانی حفاظت کنند.