به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۹/۱۳ ساعت ۱۴:۲۳
کد مطلب : ۱۹۳۲۹۹

ازغدی: افزایش ناگهانیِ قیمت بنزین غلط بود

گروه سیاسی: عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: روند افزایش یک‌باره قیمت بنزین روند صحیحی نبود و باید طی چند سال انجام می‌شد. بدون شک این مسئله، باید جزء مطالبات صحیح جریان‌های دانشجویی باشد.
به گزارش فارس، حسن رحیم‌‌پور‌ ازغدی در برنامه‌ای که به مناسبت روز دانشجو با عنوان مطالبه‌گری دانشجویان در دانشکده فنی مهندسی واحد تهران جنوب برگزار شد، اظهار کرد: مسئله مهم دانشجویی مطالبه و پرسشگری است. در حقیقت همه وقایع یک کشور خصوصا در یک جامعه مسلمان به تمام مردم مربوط است و اسلام تنها دینی است که نظارت مردم بر حکومت را نه‌تنها یک وظیفه بلکه یک امر مسلم می‌داند. یک مسلمان همانطور که نسبت به وظایف دینی مسئول است، نسبت به مسائل اطراف خود هم مسئول است، همچون امر به معروف و نهی از منکری که در حد نماز و روزه واجب است.
وی خاطر نشان کرد: برای انجام امر به معروف و نهی از منکر باید اصول لازم اخلاقی رعایت شود و هیچ کس نباید جلوی این امر را بگیرد. اگر فرهنگ مطالبه‌گری از بین رود، فساد یک جامعه را در برگرفته و آن را از درون می‌پوساند. بسیاری از اتفاقات تاریخی ما شاید پنهان بمانند، اتفاقات مختلف بنا به سلیقه نگارنده آن در بیشتر مواقع نقل تاریخ می‌کند. روایت صادق این است که به بیشترین مولفه‌های موثر توجه کند تا حقیقت واقعی را دریابد. این امر در کلیه وقایع تاریخی از جمله ۱۶ اذر سال ۳۲ صادق است.
رحیم‌‌‌پور ازغدی تصریح کرد: قبل از ۱۶ آذر ۳۲، آمریکا در ایران کودتا کرد و دولت مصدق هم که با شاه اصطکاک داشت با جریان‌های ملی و مذهبی علیه دربار شاه و انگلیس متحد می‌شوند تا نفت ایران را ملی کنند. ایران در شرایطی بود که صددرصد در اختیار انگلیس بود و انگلستان در منطقه خاورمیانه حاکمیت داشت. به این ترتیب آمریکا وارد ایران شده و از ایران بیرون نرفت. با توجه به امتیازات بسیاری که آمریکا از آن خود کرده بود در ۱۶ آذرماه ۳۲ اعتراضات دانشجویات به بالاترین حد ممکن رسید و نوک حمله به طرف شاه آمریکا و انگلیس بود که بیشترین قدرت در ایران را داشتند. آمریکا بعد از کودتا شروع به کمک‌های مالی به ایران کرده و سعی می‌کند در بحث استخراج و تولید نفت در کشور نفوذ کند؛ اتفاقی که امروز در مسئله هسته‌ای و برجام نسبت به ایران تحمیل کردند، در آن دوران رخ داده است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: انقلاب ایران آمریکا و انگلیس را بیرون کرد و آنها امروز دوباره دنبال برگشت هستند. رحیم‌پور ازغدی درباره وضعیت تحصیل زنان در ایران گفت: زمانی که انقلاب پیروز شد، حدود ۱۵۰هزار دانشجو داشتیم؛ اما درحال حاضر بیش از ۵میلیون نفر دانشجو داریم و قبل از انقلاب هم بسیاری از زنان به دلایل رعایت حجاب از ادامه تحصیل باز می‌ماندند. در ۱۶ مهر ۳۲ تظاهراتی نسبت به اقدامات آمریکا انجام شد که حدود ۲هزار دانشجو در این تظاهرات شرکت می‌دهند. این مطالبه‌گری دانشجویان در آن زمان دور از انتظار آمریکایی‌ها بود و تصور چنین مقاومت و مطالبه‌گری از دانشجویان ایران نداشتند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: ماجرای ۱۶ آذر ۳۲ به دلیل دخالت‌های آمریکا و انگلیس بود و دانشجویان ۱۴ و ۱۵ آذر اعتراضات گسترده انجام می‌دهند. در همین زمان اعلام کردند نیکسون معاون رئیس جمهور آمریکا قرار است به دانشگاه تهران بیاید و مدرک دکترای افتخاری کسب کند. این امر خشم دانشجویان را برانگیخت و به این ترتیب درگیری ۱۶ آذر رخ داد و ۳ نفر از دانشجویان به شهادت رسیدند و بعد از این اتفاق نیکسون با ادعای پیام صلح و دوستی به ایران می‌آید. بعد از ۱۶ آذر مبارزات دانشجویان علیه شاه و آمریکا ادامه پیدا کرد، آمریکا دستور مستقیم داد که رؤسای دانشگاه‌ها را باید شخص خود شاه با تایید سفارت آمریکا و انگلیسی‌ها انتخاب کند. مطالبه‌گری دانشجویی هر زمانی شرایط خودش را دارد و این احساس مسئولیت باید در هر برهه‌ای همراه این قشر اثرگذار باشد. دانشجویان ما باید براساس مبانی قانون اساسی و منافع مردم و مستضعفان مطالبه‌گری داشته باشند.
وی گفت: دانشجویان باید مشکلاتی که در جامعه ما وجود دارد را به روش علمی مورد بررسی قرار دهند که این امر با تحقق اصلاح ورودی حکومت میسر خواهد شد، از سوی دیگر علاج مسئله بی‌عدالتی و رفع فاصله طبقاتی از دیگر مواردی است که باید مورد توجه دانشجویان قرار گیرد. ازغدی اظهار کرد: ۲ دهه آینده به دست دانشجویان رقم می‌خورد؛ نباید بگذاریم استبداد و استعمار به ایران برگردد. بر همین مبنا باید در حال حاضر به مطالبه و گره‌گشایی از راه صحیح و علمی بپردازید.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره مطالبه گری افزایش قیمت بنزین توسط جریان های دانشجویی گفت: حقیقت ماجرا آنجاست که قیمت بنزین در ایران به اذعان تمام کارشناسان پایین است، اما افزایش یکباره قیمت بنزین روند صحیحی نبود و باید طی چند سال انجام می‌شد. بدون شک این مسئله، باید جزء مطالبات صحیح جریان‌های دانشجویی باشد. وی در پایان تاکید کرد: متاسفانه روال اعتراضات مردمی و خسارت وارد کردن به اموال عمومی جزء موارد ناصحیحی بود که منجر به سوءاستفاده جریانهای ضدانقلاب در اعتراض به افزایش قیمت بنزین شد. اینجا نقش جریانهای دانشجویی اهمیت پیدا می‌کند که باید به روش صحیح و علمی مطالبه‌گری داشته باشند.