کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تغییر محل نشست کمیسیون برجام در وین

15 آذر 1398 ساعت 17:26

گروه سیاسی: تصمیم گروهی از ایرانیان ساکن وین برای تجمع مقابل هتل کوبورگ در همبستگی با اعتراض‌ها در ایران موجب تغییر محل نشست کمیسیون برجام شد. پلیس وین به تجمع‌کنندگان خبر داد که هیات ایرانی مخالف تجمع مسالمت‌آمیز آنهاست.


نشست کمیسیون مشترک برجام با شرکت نمایندگان کشورهای باقی‌مانده درتوافق هسته‌ای با ایران، قرار بود پیش از ظهر روز جمعه ۱۵ آذر (۶ دسامبر) در هتل کوبورگ وین برگزار شود. اما محل و زمان این نشست به علت مخالفت هیات ایرانی با تجمع مسالمت‌آمیز جمعی از ایرانیان در مقابل این هتل تغییر کرد. دعوت به تجمع در مقابل هتل کوبورگ وین هم‌زمان با نشست کمیسیون، از سوی جمعی از ایرانیان ساکن وین، فعالان حقوق بشر انجام شده بود.
حسن نایب‌هاشم به دویچه وله گفت مجوز این تجمع را یک هفته پیش از پلیس وین دریافت کرده بودند و از ساعت ۸ صبح جمعه تا دو روز بعد از آن مجوز تجمع در برابر هتل داشتند. آنها صبح جمعه به همراه جمعی از ایرانیان در برابر هتل حاضر می‌شوند اما پلیس حوالی ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه به آنها اطلاع می‌دهد که هیات ایرانی مخالف تجمع آنهاست و تهدید کرده که در نشست شرکت نخواهد کرد. به گفته نایب‌هاشم، به این ترتیب محل نشست به نقطه‌ای نامعلوم تغییر مکان یافت و تجمع‌کنندگان نیز ساعتی بعد محوطه مقابل ساختمان هتل کوبورگ را ترک کردند.

تجمع ایرانیان ساکن وین قرار بود برای ابراز همبستگی به اعتراض‌های ایرانیان در آخرین روزهای آبان‌ماه در بیش از  ۷۰۰ شهر و نقطه ایران برگزار شود؛ این اعتراض‌ها در پی اعلام ناگهانی سه‌برابر شدن قیمت بنزین در ایران رخ داد. طبق برآوردهای عفو بین‌الملل دست‌کم ۲۰۸ نفر در این اعتراض‌ها جان خود را از دست داده‌اند. مقا‌م‌های آمریکا روز گذشته (پنجشنبه ۵ دسامبر) مدعی شدند بنابر گزارش‌هایی که به دست آنها رسیده، بیش از یکهزار نفر از شهروندان ایران در اعتراضات آبان‌ماه کشته شده‌اند. برایان هوک، مسئول امور ایران در وزارت خارجه آمریکا گفت، چند هزار ایرانی زخمی شده و دستکم هفت هزار معترض دستگیر شده‌اند. میشل باچله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در بیانیه‌ای که روز جمعه، ۱۵ آذرماه منتشر شد، خواستار "تحقیق مستقل و بی‌طرفانه" درباره نحوه رفتار نیروهای امنیتی ایران با معترضان شد.


کد مطلب: 193392

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/193392/تغییر-محل-نشست-کمیسیون-برجام-وین

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir