به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۰:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۹/۱۷ ساعت ۱۷:۴۰
کد مطلب : ۱۹۳۵۴۲

نرم افزار مطب چگونه در مدیریت کلینیک به ما کمک می کند؟

گروه فناوری: راه حل‌های نرم افزاری پزشکی برای فناوری مراقبت‌های بهداشتی بسیار مهم هستند زیرا به نظارت، مدیریت و کنترل اطلاعات بیمار و سلامت پزشکی کمک می‌کند. دستگاه‌هایی که از نرم افزار پزشکی استفاده می‌کنند از نزدیک مورد نظارت قرار می‌گیرند که باید قوانین سختگیرانه را رعایت کنند. انواع مختلفی از دستگاه‌ها و کاربردهای مختلف برای استفاده از نرم افزارهای پزشکی از جمله مانیتور ضربان قلب، برنامه نویسی برای تجویز دارویی وجود دارد و حتی برای تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوری شده توسط اسکنرهای پزشکی استفاده می‌شود. کانال‌های نرم افزاری پزشکی، مطالعات و برگه‌های مربوط به آخرین اتفاقات در راه حل‌های نرم افزار پزشکی را ارائه می‌دهد.
نرم افزار مطب چگونه در مدیریت کلینیک به ما کمک می کند؟
-    موارد استفاده از نرم افزار مطب
نرم افزار مطب یا سیستم نرم افزاری که در یک زمینه پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد، یک نرم افزار مستقل بوده که برای اهداف تشخیصی یا درمانی استفاده می‌شود. نرم افزار تعبیه شده در یک دستگاه پزشکی که اغلب به آن "نرم افزار مطب" گفته می‌شود، نرم افزاری است که دستگاه پزشکی را هدایت کرده یا نحوه استفاده از آن را تعیین می‌کند. علاوه بر این نرم افزار مطب سلاک طب به عنوان یک لوازم جانبی پزشکی در طراحی و تولید نتیجه آزمایش عمل می‌کند. همچنین این نرم افزار مدیریت کنترل کیفیت دستگاه پزشکی را نیز انجام می‌دهد.

 -    تاریخچه استفاده از نرم افزار مطب
از دهه 1960 به صورت تقریبی در تمامی مراکز درمانی از نرم افزار پزشکی یا مطب استفاده شده است. زمانی که اولین سیستم دستیابی به اطلاعات رایانه ای در حوزه بیمارستان مورد توجه قرار گرفت، از آنجا محاسبات در اواخر دهه 1970 و دهه 1980 گسترده تر و مفیدتر شد. مفهوم "نرم افزار مطب" به عنوان ابزاری برای مدیریت داده‌ها و عملیات در صنعت پزشکی - از جمله در مطب پزشک - رواج بیشتری پیدا کرد. تا اوایل دهه 1990 نرم افزارهای پزشکی در زمینه‌هایی از جمله پزشکی هسته ای، کاردیولوژی و رباتیک پزشکی بیشتر مورد توجه دستگاه‌های پزشکی قرار گرفتند و باعث شدند بررسی بیشتری در مورد نرم افزارهای پزشکی در جوامع تحقیقاتی و قانونگذاری انجام شود که بخشی از آن تحت تأثیر قرار گرفته است. برای مشاهده نمونه خارجی نرم افزار مطب اینجا را کلیک کنید.سازمان غذا و داروی ایالات متحده FDA و همچنین کشورهایی که از این نرم افزار استفاده می‌کنند، راهنمایی و تنظیم مقررات را بر روی نرم افزارهای مطب ارائه داده است.

 -    ماهیت نرم افزار مطب
استاندارد جهانیIEC 62304 در مورد فرآیند چرخه عمر نرم افزار مطب اظهار داشته است که این یک سیستم نرم افزاری است که به منظور ادغام در دستگاه پزشکی در حال توسعه یا برای استفاده به عنوان یک وسیله پزشکی در خود مطب ساخته شده است. با توجه به گستردگی این شرایط، طبقه بندی متنوع این نرم افزار را می‌توان برای رشته‌های مختلف پزشکی و بر اساس ماهیت فنی آنها، بر روی سطح ایمنی آنها راه اندازی و اجرا کرد.
در یک نگاه کلی نرم افزارهای مطب در سالهای اخیر به اصلی ترین صنعت در مراقبت‌های بهداشتی تبدیل شده اند. نرم افزار مدیریت مطب شامل صدور صورت حساب پزشکی و برنامه ریزی وقت بیماران و گزینه‌های مختلف دیگری می‌باشد. این ویژگی‌های پزشکی برای کمک به سازمان‌های بهداشتی از کلینیک‌های تخصصی کوچک تا سیستم‌های بزرگتر بیمارستان، مزایای بسیاری را در بر دارد.
با توجه به محبوبیت روزافزون نرم افزارهای مطب، مراکز درمانی از افزایش درآمد عمومی و ترافیک روزانه آنها خبر داده اند. علاوه بر این، سازمان‌های بهداشتی می‌توانند فقط با اجرای برخی از سیستم‌های نرم افزاری خاص، مشمول دریافت مشوق‌های دولت شوند.

-    نحوه انتخاب نرم افزار مطب
فرآیند انتخاب نرم افزار، چه برای نرم افزار مطب و یا هر نرم افزار دیگری اغلب یک مصیبت وقت گیر و بالقوه گیج کننده است. اما نرم افزار‌های مطب یا پزشکی تا حدی بی نظیر است، به این معنی که ابزار و ویژگی‌های مورد نیاز بسته به اندازه، تخصص، نوع درمان و موارد دیگر شما متفاوت خواهد بود. مهم است که با پزشکان و سایر کارمندان خود در مورد مشکلات فعلی و آنچه در جهت بهبود آنها با افزودن نرم افزار پزشکی وجود دارد صحبت شود.
شناختن ویژگی‌های اصلی راه حل‌های نرم افزار مطب نیز بسیار ضروری است، بنابراین می‌توانید لیست خاصی از نیازمندی‌ها را برای خدمات درمانی خود ایجاد کنید. به خاطر داشته باشید، این مقاله در درجه اول به رایج ترین و کاربردی ترین ویژگی‌ها در مورد راه حل‌های مختلف نرم افزار پزشکی متمرکز خواهد شد، در حالی که ممکن است ویژگی‌های جزئی تر را شامل نشوند.

-    نتیجه کلی
به طور کلی نرم افزار مطب همراه با مراقبت‌های بهداشتی با گذشت سال‌ها کاملا تغییر کرده است. هرچه سازمانهای بهداشت و درمان بیشتر نرم افزارهای پزشکی را پیاده سازی کرده اند در کار خود موفق بوده ودر مقابل کسانی که چنین اقدامی نکرده اند به سادگی عقب افتاده اند.
بسیاری از این راه حل‌های نرم افزاری پزشکی نه تنها برای مراکز درمانی و پزشکان بلکه برای بیماران نیز مزایایی را به همراه دارد. تشویق بیشتر ارتباط با بیمار منجر به تجربه بهتر بیمار می‌شود. وقتی این مسئله را با این واقعیت ترکیب کنید که نرم افزار مطب یا پزشکی منجر به تشخیص و درمان دقیق تری می‌شود که این یک برد برای هر دو طرف محسوب می‌شود.