کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

با شعار "مبارزه برای آزادی"

تداوم تظاهرات صدها هزار نفری در هنگ‌کنگ

17 آذر 1398 ساعت 21:42

گروه بین‌الملل: پس از گذشت شش ماه از آغاز جنبش اعتراضی در هنگ‌کنگ، تظاهرات خیابانی در این منطقه نیمه‌خودمختار آرام نگرفته و امروز هم صدها هزار نفر در تظاهرات دمکراسی‌خواهانه در هنگ‌کنگ با شعار "مبارزه برای آزادی" شرکت کردند.


صدها هزار نفر از مخالفان دولت هنگ‌کنگ امروز یکشنبه ۱۷ آذر (هشتم دسامبر) با شعارهایی چون "آزادی برای هنگ‌کنگ" و "برای آزادی می‌جنگم / از هنگ‌کنگ دفاع می‌کنم" به مرکز این دولت‌شهر آمدند و به تظاهرات پرداختند. پلیس هنگ‌کنگ شمار تظاهرکنندگان را ۱۸۳ هزار نفر تخمین زده و سازمان‌دهندگان تظاهرات امروز، تعداد آنان را ۸۰۰ هزار نفر برآورد کرده‌اند. در میان تظاهرکنندگان، برخی نیز پرچم‌های آمریکا، تایوان و بریتانیا را در دست داشتند. بخش اعظم معترضان نیز به نشانه هشدار در مورد تعرض به ساختارهای دمکراتیک، سیاه پوشیده بودند. این بزرگترین تظاهرات اعتراضی هفته‌های گذشته در منطقه نیمه‌خودمختار هنگ‌کنگ محسوب می‌شود. بسیاری از شرکت‌کنندگان در این تظاهرات از این خشمگین هستند که کری لام، رئیس دولت هنگ‌کنگ، حتی پس از پیروزی قاطع اپوزیسیون در انتخابات محلی این دولت‌شهر، هنوز هم حاضر به مصالحه و سازش با مخالفان نشده است. جبهه دمکراسی‌خواهان در انتخابات اواخر نوامبر گذشته ۱۷ شورا از مجموع ۱۸ شورای محلی هنگ‌کنگ را از آن خود کرده بود.

دولت گوش نمی‌دهد
با وجود این، وُنگ یکی از شرکت‌کنندگان در تظاهرات امروز، گلایه می‌کند که «فرقی نمی‌کند ما چگونه نقطه‌نظرات خود را بیان کنیم، به شکل تظاهرات مسالمت‌آمیز یا انتخابات متمدنانه، دولت در هر حال به حرف ما گوش نمی‌دهد». این معترض ۵۰ ساله ادامه می‌دهد: «دولت تنها دستورالعمل‌های حزب کمونیست چین را دنبال می‌کند.» فعالان جنبش موسوم به جبهه حقوق بشر مدنی (CHRF) که طرفدار مقاومت بدون خشونت هستند، تأکید دارند که تظاهرات امروز "آخرین شانس" برای خانم لام، رئیس دولت هنگ‌کنگ است تا به مطالبات معترضان پاسخ گوید. پلیس هنگ‌کنگ مجوز تظاهرات امروز را که تقاضای آن از سوی جبهه حقوق بشر مدنی مطرح شده بود، صادر کرد. بدین‌ترتیب این نخستین بار است که از اواسط اوت گذشته تاکنون با تقاضای راهپیمایی معترضان موافقت می‌شود. تا این لحظه تظاهرات بدون تنش و به شکل مسالمت‌آمیز در جریان است. با وجود این، گزارش‌ها حاکی از آن هستند که تظاهرکنندگان در برخی مناطق خیابان‌ها را مسدود کرده‌اند. به گزارش پلیس هنگ‌کنگ، مأموران انتظامی در جریان تجسس‌های خود در شامگاه گذشته تعدادی از سلاح‌های معترضان تندرو و از جمله یک سلاح کمری را ضبط کرده‌اند. لی کوای ـ وا، یکی از مسئولان پلیس هنگ‌کنگ در حوزه جرایم سازمان‌یافته، در برابر خبرنگاران مدعی شد که گویا تظاهرکنندگان خشونت‌طلب قصد استفاده از این سلاح‌ها برای به آشوب کشیدن راهپیمایی امروز را داشته‌اند.

خواست تعیین رئیس دولت از طریق انتخابات
اعتراضات در هنگ‌‌کنگ روز نهم ژوئن گذشته و پس از آن آغاز شد که دولت این منطقه نیمه‌خودمختار لایحه‌ای برای استرداد مجرمان به چین را به مجلس قانونگذاری محلی ارائه کرد. گرچه خانم کری لام، رئیس دولت هنگ‌کنگ، اندک‌زمانی پس از طرح این موضوع عقب‌نشینی کرد و لایحه را به حالت تعلیق در آورد، اما تظاهرات معترضان ادامه یافت.  هنگ‌کنگ جزیره‌ای در جنوب چین است که از سال ۱۸۴۲ تا ۱۹۹۷ میلادی جزو مستعمرات بریتانیا بود. برای این جزیره که در سال ۱۹۹۷ طبق فرمول موسوم به "یک کشور، دو نظام" به جمهوری خلق چین بازگردانده شد، یک سیستم گردانشی مستقل در نظر گرفته شده است. هنگ‌کنگ قرار است تا سال ۲۰۴۷ میلادی از درجه بالاتری از خودمختاری برخوردار شود.
پکن و هنگ‌کنگ در تلاش برای مهار اعتراضات، تدابیر سختگیرانه‌تری را علیه تظاهرکنندگان اتخاذ کرده‌اند. از جمله دولت محلی حدود دو ماه پیش "قانون شرایط اضطراری" را فعال و استفاده از نقاب و پوشاندن چهره در تظاهرات را ممنوع اعلام کرد. محدودیت‌های مربوط به استفاده کاربران از شبکه‌های اجتماعی نیز تشدید شده است. رئیس دولت هنگ‌کنگ تاکنون عمدتا از سوی پکن تعیین می‌شد. اما معترضان اکنون خواستار آن هستند که رئیس دولت در آینده از طریق انتخابات دمکراتیک برگزیده شود. آنان همچنین خواستار رسیدگی و تحقیقات مستقل درباره اعمال خشونت پلیس علیه تظاهرکنندگان در ماه‌های گذشته هستند.


کد مطلب: 193551

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/193551/تداوم-تظاهرات-صدها-هزار-نفری-هنگ-کنگ

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir