به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۹/۱۸ ساعت ۱۵:۴۱
کد مطلب : ۱۹۳۶۱۱
مایل به گفت‌وگو با تهران در مورد مابقی زندانی‌ها هستیم

مشاور امنیتی ترامپ: ادامه فشار حداکثری بر ایران

گروه بین‌الملل: رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، در گفت‌وگویی با شبکه سی‌بی‌اس، با تاکید بر ادامه کارزار موسوم به «فشار حداکثری» بر ایران، می‌گوید دولت او مایل به ادامه گفت‌وگوها برای آزادی زندانیان آمریکایی در ایران است.
مشاور امنیتی ترامپ: ادامه فشار حداکثری بر ایران
رابرت اوبراین به برنامه «رو در رو با ملت» در شبکه سی‌بی‌اس ضمن ابراز خرسندی از آزادی ژیائو وانگ، اظهار کرده است «ما بسیار خوشحال خواهیم شد که همه ایرانی‌های بازداشت‌شده برگردند… و ما به تلاش‌ها ادامه خواهیم داد تا ایرانی‌ها با ما دیدار کنند و می‌خواهیم تمامی آن آمریکایی‌های [زندانی در ایران] به خانه برگردند». روز شنبه ۱۶ آذرماه، ژیائو وانگ، زندانی آمریکایی در ایران، با مسعود سلیمانی، پژوهشگر در زمینه سلول‌های بنیادی و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس، که در آمریکا در بازداشت بود، مبادله شد. رئیس‌جمهور ایالات متحده از آزادی ژیائو وانگ در قبال مسعول سلیمانی استقبال کرد و خطاب به تهران گفت «دیدید ما می‌توانیم با هم به توافق برسیم». ترامپ در همان روز در جریان سخنرانی در نشست ملی «شورای اسرائیلی آمریکایی‌ (آی‌ای‌سی)» حکومت ایران را «حامی تروریسم» و «دیکتاتوری ستمگر» توصیف کرد و گفت دولت او در مقابل جمهوری اسلامی ایستاده است.
 
ابراین، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، به سی‌بی‌اس گفته سلیمانی قرار بود هفته آینده به دادگاه برود و «ما احساس کردیم فرصتی هست تا یکی را به خانه برگردانیم، و [از این فرصت] استفاده کردیم». مجری برنامه مارگارت برنان سپس پرسیده «گفتید این یک توافق عالی بود؛ آیا می‌شود آن را بابی برای مذاکرات مستقیم با ایران دانست». رابرت اوبراین ابراز امیدواری کرده که چنین شود و همزمان افزوده بخشی از آزادی ژیائو وانگ ناشی از تحریم‌های شدید آمریکا در کارزار موسوم به «فشار حداکثری» بود: «رئیس‌جمهوری پیشنهاد مذاکره بدون پیش‌شرط با ایرانی‌ها را در مورد گستره‌ای از مسائل مطرح کرده‌است».

مشاور ترامپ سپس افزوده «مایل هستیم با آن‌ها به گفت‌وگو بنشینیم. اما تحریم‌ها و فشار حداکثری تا وقتی ایران برنامه اتمی و اقدامات مخرب خود در منطقه را کنار نگذارد، متوقف نمی‌شود. در همین زمان، بسیار علاقه‌مند هستیم در مورد مابقی بازداشت‌شدگان (آمریکایی) مذاکره کنیم. ما می‌خواهیم همه آمریکایی‌ها به خانه بازگردند». جمهوری اسلامی تا کنون علاقه‌ای به مذاکره بر سر برنامه هسته‌ای خود، پس از خروج دولت ترامپ از «برجام» نشان نداده‌است. با این حال روز یک‌شنبه منابع دیپلماتیک از موافقت ایالات متحده با طرح ژاپن برای میزبانی حسن روحانی و مذاکره درباره برنامه هسته‌ای تهران خبر دادند.

بر پایه گزارشی از خبرگزاری ژاپنی کیودو، واشینگتن در عین حال از توکیو خواسته ایالات متحده را در جریان نتایج دیدار روحانی و شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن، قرار دهد. رابرت اوبراین طی چند سال اخیر و پیش از آغاز کار به عنوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید، در امور مربوط به پیگیری و آزادسازی گروگان‌های آمریکایی در خارج از ایالات متحده فعال بوده است. او در بخشی از مصاحبه با سی‌بی‌اس گفته است: برای یک سال و نیم من سخت بر ایرانی‌ها فشار آورده‌ام که وارد رایزنی با ما بشوند، با ما دیدار کنند، در مورد راه‌های بازگرداندن [زندانی‌ها] به خانه‌هایشان گفت‌وگو کنند.