کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

توضیح بیمه سلامت درباره "بیمه اجباری"

ایسنا , 19 آذر 1398 ساعت 10:28

گروه جامعه: معاون بیمه خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت، ضمن تکذیب اظهاراتی مبنی بر عدم تمدید دفترچه بیمه شدگان رایگان این سازمان، در عین حال درباره چگونگی اجرای بیمه اجباری سلامت توضیح داد.


دکتر کوروش فرزین با اشاره به آغاز طرح پوشش اجباری بیمه سلامت از ۱۳ آبان ماه امسال، گفت: در آغاز طرح سیاست سازمان بیمه سلامت بر آن است تا در شش ماه پیش رو بر اساس آیین‌نامه اجرایی، افراد بتوانند از تسهیلات و یارانه‌هایی که دولت برای پرداخت کل یا بخشی از سرانه بیمه آنها به فراخور اعلام نتایج آزمون ارزیابی وسع، در نظر گرفته است، استفاده کنند.وی با بیان اینکه در این شش ماه تمام انرژی سازمان بیمه سلامت برای تعیین تکلیف افراد فاقد هرگونه پوشش بیمه‌ای صرف خواهد شد، افزود: بنابراین مباحث مطرح شده از سوی برخی جراید و رسانه‌ها مبنی بر حذف یا عدم تمدید پوشش بیمه‌ای افرادی که اکنون جزو بیمه‌شدگان رایگان ما محسوب می‌شوند، صحت ندارد. تمام بیمه شدگان تحت پوشش سازمان بیمه سلامت با هرنوع بیمه‌ای همچنان می‌توانند نسبت به تمدید دفترچه خود اقدام کنند تا جایی که حتی افرادی که تنها یک روز پیش از آغاز طرح پوشش بیمه اجباری یعنی ۱۲ آبان ماه، بیمه رایگان شدند یا موظف به پرداخت بخشی از حق بیمه خود شدند، می‌توانند به راحتی نسبت به تمدید دفترچه خود اقدام کنند.

فرزین با تاکید بر اینکه تمدید بیمه افراد در قالب هر صندوقی که بودند اعم از روستایی، رایگان و... همچنان در جریان است، درباره پوشش بیمه اجباری سلامت اظهار کرد: در فاز اول افراد فاقد هرگونه پوشش بیمه‌ای به سایت سامان بیمه سلامت مراجعه کرده و کسانی که توانایی پرداخت سرانه حق بیمه خود را داشته باشند بلافاصله روند اداری صدور دفترچه طی شده است، چنانچه اکنون حدود ۶هزار نفر دفترچه بیمه دریافت کرده‌اند و سایر افرادی که تقاضای ارزیابی وسع کرده‌اند که بر اساس آخرین آمار جمعیتی حدود ۵۰۰ هزار نفر را شامل می‌شوند،  طبق آیین‌نامه اجرایی از تاریخ ثبت درخواست‌شان ظرف مدت یک‌ماه با اعلام بعدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نسبت به نوع پرداختی حق بیمه ‌آنها تصمیم‌گیری می‌شود. وی افزود: طبق آیین‌نامه اجرایی، وزارت تعاون، ‌ کار و رفاه اجتماعی ظرف مدت یک‌ماه فرصت دارد نتایج آزمون ارزیابی وسع را به سازمان بیمه سلامت عودت دهد. پاسخ‌ها باید در چارچوب مفاد آیین‌نامه اعلام شود و طبق آن پوشش یارانه از ۱۰۰ درصد تا ۵۰ درصد میسر می‌شود. پس از اعلام نتایج نیز کسانی که به نتایج اعتراض دارند می‌توانند مراتب اعتراض خود را به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کند.

معاون بیمه خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت، ادامه داد: درخصوص افرادی که اکنون جزو بیمه شدگان رایگان سازمان محسوب می‌شوند نیز ظرف مدت یک سال فرصت داریم نسبت به تعیین تکلیف آنها نیز اقدام کنیم. بنابراین طی این شش ماهی که دولت برای تخصیص یارانه به برخی افراد در نظر گرفته است، روند جمع آوری اطلاعات بیمه شدگان رایگان فعلی سازمان طی خواهد شد و پس از آن با ارسال پیامک برای این افراد به آنها اعلام می‌کنیم که نوع بیمه آنها تغییر خواهد کرد و در صورت تمایل‌شان اطلاعات آنها برای ارزیابی وسع به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارسال خواهد شد. نکته‌ای که وجود دارد آن است که در این بین افرادی که متوجه هستند خودشان توانایی پرداخت حق بیمه را دارند می‌توانند از پوشش بیمه رایگان بدون ارزیابی وسع خارج شوند.

وی با تاکید بر اینکه تکیه ما بر خوداظهاری افراد است، تصریح کرد: از اکنون تا یک سال آینده هیچ منعی برای خود اظهاری کسانی که در حال حاضر بیمه رایگان هستند و تمایل به پرداخت حق بیمه‌شان پیدا کرده‌اند، وجود ندارد. معاون بیمه خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت همچنین گفت: از طرفی بر اساس قانون بودجه باید میان کسانی که تمام سرانه حق بیمه را دولت برایشان پرداخت می‌کند و کسانی که خودشان نسبت به پرداخت حق سرانه اقدام می‌کنند، در دریافت خدمات تفاوت قائل شویم؛ به صورتیکه کسانی که از دفترچه بیمه رایگان استفاده می‌کنند باید به مراکز دولتی و کسانی که در پرداخت حق بیمه‌شان مشارکت دارند از بسته خدمتی متفاوتی استفاده کنند که طبیعتا ظرفیت استفاده از بخش خصوصی طرف قرارداد ما برایشان برقرار خواهد شد.


کد مطلب: 193639

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/193639/توضیح-بیمه-سلامت-درباره-اجباری

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir