به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۲۱:۰۴
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۹/۱۹ ساعت ۱۶:۴۰
کد مطلب : ۱۹۳۶۸۳

کمپین عراقیِ علیه کالاهای ایرانی: بگذارید بگندند

گروه اقتصادی: همزمان با تصمیم دولت عراق مبنی بر ممنوعیت واردات ۱۷محصول کشاورزی و باغی از ایران به دلیل خودکفایی، شهروندان عراقی‌ نیز با هشتگ #خلوها_تخيس «بگذارید بگندد»، کمپین تحریم کالاهای ایرانی را راه انداخته‌اند.
کمپین عراقیِ علیه کالاهای ایرانی: بگذارید بگندند
شهروندان عراقی‌ با هشتگ «بگذارید بگندد»، کمپین تحریم کالاهای ایرانی را راه انداخته‌اند.

تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد با اینکه که محصولات لبنی ایران با کمترین قیمت در عراق به فروش می‌رسد باز هم به خاطر تحریم کالاهای ایرانی مشتری ندارد. کاربران عراقی در توییتر با هشتگ #خلوها_تخيس به معنای «بگذارید بگندد»، از دیگر شهروندان عراقی خواستند که کالاهای ایرانی را نخرند و تحریم کنند.

عراق واردات ۱۷کالای ایرانی را ممنوع کرد
از سوی دیگر، ‏دولت عراق واردات ۱۷محصول زارعی و باغی از ایران را به دلیل خودکفایی ممنوع کرد.
عراق واردات ۱۷ محصول زارعی و باغی شامل ‎گوجه‌‌فرنگی، خیار، سیب‌زمینی، بادنجان، هویج، کنار، کاهو، ذرت، خرما، هندوانه، خربزه، سیر، پیاز، کدو، گل کلم، انار و کلم از ایران را به دلیل خودکفایی ممنوع کرد.

در همین زمینه یک شهروند ایرانی مقیم شهر نجف با اشاره به مشکلات برخی برندهای ایرانی در فروش کالا نوشت: «خامه کاله که قیمت هر کدامش ۵۰۰ دینار است را نیز پنج عددش را ۱۰۰۰ دینار می فروشند، اما باز کسی نمی‌خرد.» عراق یکی از مهم‌ترین بازارهای صادراتی ایران است، ولی بروز برخی مشکلات سیاسی در عراق بر تجارت ایران با این کشور اثر منفی داشته است.
حمید حسینی، عضو اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق، گفته است: «سال گذشته میزان صادرات ایران به عراق (در مدت هفت ماه) یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون دلار بود و این در حالی است که صادرات ۷ ماهه ایران حدود ۶۵۰ میلیون دلار بود.» افزایش مشکلات تجاری ایران در عراق در روزهای اخیر از زبان برخی صادرکنندگان نیز بیان شده است. از جمله علی شریعتی، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران که در بازار عراق فعال است، در توییتی نوشت: «امروز در پرواز تقریبا تنها ایرانی بودم؛ در فرودگاه بغداد از سنگینی برخی نگاه‌ها ‌پاسپورتم را سریع در جیبم گذاشتم؛ همکارم گفت در مسیر فارسی صحبت نکن!»
علاوه بر این تغییرات قیمت دلار در بازار تهران هم از نگاه برخی کارشناسان مرتبط با تحولات عراق توصیف شده است. خبرگزاری ایرنا روز سه‌شنبه ۱۹ آذر به نقل از وحید شقاقی، کارشناس اقتصادی، نوشت: «تا پیش از ناآرامی‌های اخیر در عراق، بیشتر بازرگانان عراقی حاضر بودند از ریال در مبادلات تجاری خود با ایران استفاده کنند، اما پس از تشدید درگیری‌ها در عراق تقاضای آنها برای دلار، درهم و دینار بالا رفته است.» به گفته این کارشناس با توجه به حجم بالای مبادلات تجاری بین دو کشور، چنین وضعیتی باعث «افزایش زیاد تقاضا برای دلار» شده و بر رشد قیمت ارز تاثیر گذاشته است. قیمت دلار در بازار روز سه‌شنبه ۱۹ آذر تهران به ۱۴ هزار تومان رسید.

تحولات عراق بر توریسم و سفرهای زیارتی ایران نیز اثر منفی گذاشته است. سازمان حج و زیارت ایران در تازه‌ترین اطلاعیه‌اش که ۱۰ آذرماه منتشر شده، اعلام کرده که سفر به عراق به دلیل ملاحظات امنیتی تا اطلاع ثانوی ممنوع است. بر اساس آمار مقام‌های دولت ایران، سالانه ۳.۷ میلیون ایرانی به عراق سفر می‌کنند و در مقابل ۳.۶ میلیون عراقی برای سفرهای تفریحی، مذهبی و درمانی به ایران مسافرت می‌کنند. این بازار بزرگ گردشگری نیز اکنون تحت تاثیر شدید اعتراضات گسترده و ناآرامی‌های عراق قرار گرفته است.