به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۹/۲۱ ساعت ۲۱:۴۹
کد مطلب : ۱۹۳۷۹۷

هوک: ایران ۱۰ میلیارد دلار ذخیره ارزی دارد

گروه بین‌الملل: مسئول امور ایران در وزارت خارجه این کشور روز پنج‌شنبه تاکید کرد که با ادامه سیاست فشار حداکثری «توان جمهوری اسلامی برای تحمل این فشار کمتر و کمتر خواهد شد».
هوک: ایران ۱۰ میلیارد دلار ذخیره ارزی دارد
برایان هوک، روز پنج‌شنبه، ۲۱ آذرماه، در شورای روابط خارجی آمریکا سخن می‌گفت مدعی شد که حکومت ایران از نظر اقتصادی «دارد دستش خالی می‌شود و یا باید پول چاپ کند یا باید حقوق و مستمری مردم را به عقب بیندازد». هوک گفت که همزمان با کوچک شدن بخش نفت ایران، جمهوری اسلامی دیگر قادر نخواهد بود که شرکت‌های زیان‌ده خود را نگه دارد و «دیگر راهی برایش نمانده است.»

تأکید هوک بر ادامه سیاست فشار حداکثری است که در یک سال گذشته در دولت دونالد ترامپ سرسختانه دنبال شده است. در پیوند با همین سیاست، وزیر خارجه ایالات متحده روز چهارشنبه ۲۰ آذرماه تحریم‌های تازه‌ای را بر جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد. هوک در ادامه فهرست بلندبالایی از آماری ارائه داد که نشان‌دهنده وخامت وضعیت اقتصادی ایران پس از تحریم‌هاست. او گفت که این تحریم‌ها کاستی‌های ساختاری اقتصاد ایران را نمایان کرده و گفت که «اقتصاد ایران تبدیل به یک دزدسالاری شده است.»

برایان هوک در ادامه سخنانش گفت که نهادهای مذهبی و نظامی زیر بار مالیات بیشتر نمی‌روند و حکومت ایران فشار را بر دوش طبقه متوسط قرار داده است. هوک اضافه کرد که جمهوری اسلامی اکنون ۱۰۰ میلیارد دلار ذخیره ارزی دارد ولی به خاطر تحریم‌ها از این مقدار فقط ۱۰ درصد در دسترس مقامات ایران قرار دارد. او بر مسئله تفاوت بین ذخایر ارزی و دسترسی به ذخایر ارزی تأکید کرد. نماینده ویژه آمریکا میزان درآمدی که در بودجه جدید ایران از محل فروش نفت پیش‌بینی شده را «خواب و خیال و پیش‌بینی غیرواقعی» نامید.

هوک افزود که در ایران، به مسئولان فاسد به جای تنبیه جایزه می‌دهند. او گفت: «مردم ایران دیگر خسته شده‌اند. ما خیلی امیدواریم که در پایان این فشارها، رژیم شروع به گرفتن تصمیم‌های بهتر کند.» این مسئول آمریکایی در ادامه ادعا كرد که «رژیم ایران تنها زبان فشار اقتصادی را می‌فهمد.» هوک بار دیگر تأکید کرد که اگر حکومت ایران سیاست منطقه‌ای خود را تغییر دهد آمریکا تحریم‌ها را برمی‌دارد «و ایران به جامعه جهانی برمی‌گردد.» هوک افزود: «ما به توافقی نیاز داریم که صلح‌آمیزتر باشد و منافع آمریکا را تأمین کند.»

مسئول امور ایران در وزارت خارجه آمریکا در ادامه سخنانش در شورای روابط خارجی آمریکا اظهار داشت: «می‌گفتند که اگر ما فشار اقتصادی را زیاد کنیم مردم ایران پشت رژیم خواهند ایستاد اما دیدیم که برعکس شد. در جریان اعتراضات اخیر حتی یک مورد دیده نشد که مردم معترض آمریکا را مقصر بدانند و پرچم آمریکا را آتش بزنند اما در اعتراض‌ها کسی عکس دونالد ترامپ را آتش نزد.»
برچسب ها: برایان هوک