کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

شکست کوربین در انتخابات بریتانیا؛ پایان رویای یک چپگرا

پیروزی قاطع بوریس جانسون و هواداران برگزیت

22 آذر 1398 ساعت 14:50

گروه بین‌الملل: انتخابات پارلمانی بریتانیا به پیروزی بزرگ هواداران برگزیت منجر شد. سیاست‌ها و شعارهای بوریس جانسون سبب شد که حزب محافظه‌کار اکثریت مطلق کرسی‌ها را از آن خود کند و جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر اعلام کناره‌گیری کرده است.


حوزه‌های رای‌گیری ساعت ۲۳ به وقت اروپای مرکزی به کار خود خاتمه دادند. نتایج شمارش موقت آرا از پیروزی بزرگ بوریس جانسون و محافظه‌کاران در انتخابات پارلمانی بریتانیا حکایت می‌کنند. خبرگزاری‌های بین‌المللی بامداد روز جمعه ۲۲ آذر (۱۳ سپتامبر) نتایج موقت شمارش آرا را منتشر کردند. بر اساس نتایجی که تا کنون منتشر شده‌اند، حزب محافظه‌کار بریتانیا به رهبری بوریس جانسون موفق به کسب اکثریت کرسی‌های پارلمان این کشور شده است. پارلمان بریتانیا ۶۵۰ کرسی دارد و گفته می‌شود که حزب محافظه‌کار موفق به کسب ۳۶۲ کرسی شده و به این ترتیب به اکثریت مطلق در مجلس عوام بریتانیا دست یافته است. بوریس جانسون با ارسال یک ایمیل برای اعضای حزب محافظه‌کار نوشته است: «من امیدوارم که شما امشب را بتوانید جشن بگیرید.» جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر پس از شکست خود در انتخابات پارلمانی بریتانیا اعلام کرده است که از رهبری این حزب کناره‌گیری خواهد کرد. حزب کارگر موفق به کسب تنها ۲۰۳ کرسی شده است. این بدترین نتیجه‌ای است که این حزب در کل تاریخ بریتانیا به دست آورده است. لازم به یادآوری است که این سومین انتخابات پارلمانی بریتانیا ظرف پنج سال گذشته است.
انتخابات بریتانیا و برگزیت
برگزیت یا خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا موضوع محوری انتخابات پارلمانی زودرس این کشور بود. پیروزی بوریس جانسون در این انتخابات پارلمانی به معنای خواست اکثریت مردم برای خروج از اتحادیه اروپا تفسیر شده است. این پیروزی روند خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را  در روز ۳۱ ژانویه سال ۲۰۲۰ هموار می‌کند. هر دو حزب کارگر و محافظه‌کار بریتانیا انتخابات روز پنجشنبه ۱۲ دسامبر را انتخاباتی ارزیابی کرده بودند که مسیر تحول این کشور را رقم می‌زند. بوریس جانسون از "مهم‌ترین انتخابات نسل کنونی" سخن گفته بود. همه شهروندان انگلستان، ولز، اسکاتلند و ایرلند شمالی برای شرکت در این انتخابات و رای دادن به فرجام برگزیت فراخوانده شده بودند. اهمیت انتخابات روز ۱۲ دسامبر بریتانیا باعث آن شده است که میزان مشارکت مردم در این انتخابات بیش از انتخابات دوره‌های پیشین باشد. آمار دقیق پس از اعلام نتایج قطعی شمارش آرا منتشر خواهد شد. پیروزی بوریس جانسون و حزب محافظه‌کار در انتخابات پارلمانی بریتانیا به معنای موفقیت او در عرصه برگزیت تلقی می‌شود. مخالفت پارلمان برتیانیا با توافق ترزا می، نخست‌وزیر پیشین این کشور با اتحادیه اروپا منجر به شکست و استعفای او شده بود. بوریس جانسون نیز به‌رغم همه تلاش‌های خود نتوانسته بود رای مثبت مجلس عوام بریتانیا درباره برگزیت را جلب کند. اکنون با پیروزی محافظه‌کاران در بریتانیا و کسب اکثریت مطلق کرسی‌های پارلمانی این کشور، خروج سریع بریتانیا از اتحادیه اروپا ممکن می‌شود.

شکست کوربین در انتخابات بریتانیا؛ پایان رویای یک چپگرا

جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر بریتانیا به دنبال شکست سنگین حزبش در انتخابات پارلمانی این کشور اعلام کرد که از رهبری حزبش کناره گیری خواهد کرد. رهبر حزب کارگر پس از اعلام نتایج انتخابات پارلمانی بریتانیا گفت: «من هدایت حزب را دیگر در هیچ انتخاباتی برعهده نخواهم داشت.» او با این حال تاکید کرد که تا زمان بحث و بررسی در مورد نتیجه رای گیری و سیاست آینده حزب از سمتش کنار نخواهد رفت. این در حالی است که به دنبال نتیجه ضعیف حزب کارگر در انتخابات روز پنجشنبه بسیاری خواستار کناره گیری فوری جرمی کوربین شدند. کناره گیری جرمی کوربین از رهبری حزب کارگر به این معنا خواهد بود که این حزب باید بین ادامه سیاست های چپگرای کنونی و یا بازگشت به مواضع سوسیال دموکرات زمان تونی بلر و گوردون براون، نخست وزیران پیشین بریتانیا دست به انتخاب بزند. هر چند جرمی کوربین در دوران رهبری حزب کارگر موفق شد جوانان را به سوی این حزب جذب کند اما بسیاری از مواضع او منجر به رویگردانی اقشار مختلف از حزب کارگر شد. از جمله این گروه ها می توان به تجار و سرمایه گذاران اشاره کرد که جرمی کوربین را یک «مارکسیست خطرناک» توصیف می کردند. از نظر آنها به قدرت رسیدن جرمی کوربین به معنای هرج و مرج اقتصادی بود. یهودیان نیز بر این باور بودند که جرمی کوربین با اتخاذ مواضع «دوپهلو» اجازه داده است که یهودی ستیزی در حزب کارگر رشد کند. از سوی دیگر رهبر کنونی حزب کارگر با عدم اتخاذ موضعی شفاف در مورد برکسیت باعث شد که رای حزب کارگر چه در میان هواداران برکسیت و چه در میان طرفداران بقای بریتانیا در اتحادیه اروپا کاهش پیدا کند. او وعده داده بود که با ملی سازی صنایع و سرمایه گذاری میلیاردی در خدمات عمومی به اجرای سیاست های ریاضتی طی یک دهه اخیر خاتمه خواهد داد. جرمی کوربین در سال ۲۰۱۵ میلادی برخلاف پیش بینی ها موفق شد به رهبری حزب کارگر برسد. این سیاستمدار ۷۰ ساله در انتخابات روز پنجشنبه موفق شد برای دهمین بار از حوزه انتخابیه ایزلینگتون در شمال لندن به مجلس عوام راه یابد. با این حال شکست سنگین حزبش مسیر را برای اجرای برنامه محافظه کاران هموار کرد.


کد مطلب: 193828

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/193828/پیروزی-قاطع-بوریس-جانسون-هواداران-برگزیت

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir