کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

افزایش پیاده‌روی مرگبار در خیابان‌های کشور

تابناک , 23 آذر 1398 ساعت 15:01

گروه جامعه: طی هفت ماه گذشته سال جاری، ۲ هزار و ۱۸۱ عابرپیاده بر اثر تصادف جان خود را از دست داده‌اند؛ روزانه بالغ بر ۱۰ تن و ماهانه ۳۱۱ تن!


این آماری است که اخیرا سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرده و بر اساس آن، تلفات تصادف با عابران پیاده حدود یک پنجم (۱۹.۸ درصد) از کل تلفات تصادفات در این مدت را به خود اختصاص داده است؛ آماری که به نسبت گذشته رشد نشان می‌دهد، همان گونه که آمار تلفات همه نوع تصادف در کشورمان به نسبت مشابه سال گذشته افزایش ۲.۱ درصدی نشان می‌دهد.
کافی است تنها یکی دو سال عقب رفته و مثلا آمار مرگ و میر عبور از معابر مختلف در کشورمان در سال ۹۶ را مرور کنیم تا دریابیم در آن سال روزی هشت عابرپیاده با تصادف جان به جان آفرین تسلیم می‌کردند که در سال کمتر از ۳۰۰۰ جان باخته می‌شد، در حالی که احتمالا آمار مرگ و میر عابران پیاده در سال ۹۸ تا همینجای سال به حدود سه هزار تن رسیده است.

بر اساس آمار اخیر، استان‌های تهران با ۳۱۷، خراسان رضوی با ۱۷۱ و فارس با ۱۴۹ تن بیشترین تعداد عابران متوفی را داشته اند. بیشترین سهم تلفات عابران پیاده نسبت به کل تلفات تصادفات، به ترتیب مربوط به استان‌های تهران با ۳۸.۶ درصد، مازندران با ۳۵.۴ درصد و گیلان با ۳۲.۷ درصد بوده است؛ به بیان دیگر در این سه استان عابران پیاده بالاترین سهم را نسبت به کل تلفات تصادفات استان داشته اند.نکته بااهمیت بعدی در این گزارش، رقم خوردن نیمی از مرگ و میر عابران پیاده در راه‌های درون شهری (۵۴.۳ درصد) و ۳۷.۷ درصد آن‌ها در جاده‌های برون شهری بوده است. عجیب آنکه ۶.۶ درصد جان باختگان نیز در راه‌های روستایی تصادف کرده و به رحمت خدا رفته اند؛ موضوعی که با توجه به کسر کوچک جمعیت روستایی در کشورمان و همچنین دوری بسیاری از روستا‌ها از معابر پرتردد، تعجب آفرینی می‌کند.

افزون بر این، سه چهارم عابران متوفی در تصادفات مرد و یک چهارم زن بوده اند و از لحاظ سنی، ۱/۴۳ درصد عابران پیاده کشته شده در تصادفات هفت ماه امسال در رده سنی ۶۰ سال به بالا و ۱۵.۵ درصد نیز ۱۷ سال و کمتر بوده اند. همچنین ۱۸.۶ درصد از این افراد ۱۸-۳۹ سال و ۲۲.۷ درصد ۴۰-۵۹ سال داشته اند.بر اساس این گزارش، برخورد با خودرو‌های سواری با ۶۳.۸ درصد عمده‌ترین علت مرگ عابران پیاده در تصادفات بوده است و پس از آن برخورد با وانت بار با ۱۱ درصد، موتورسیکلت با ۹.۱ درصد، کامیون و تریلی با ۶.۳ درصد و برخورد با اتوبوس و مینی بوس با ۳ درصد موجب از دست دادن جان عابران پیاده شده است. سایر وسایل نقلیه مانند وسایل کشاورزی و... درصد‌های کمتری را در این زمینه به خود اختصاص داده اند.

در تمام دنیا عابران پیاده یکی از قربانیان حوادث رانندگی به شمار می‌آیند؛ قربانیانی که البته بنا بر سیاست‌های راهنمایی و رانندگی کشور‌ها تعداد و میزان آن‌ها متغیر است. برای نمونه این اعداد در آمار مقاله‌ای پژوهشی که سال ۹۶ منتشر شده، بدین شرح است: مرگ و میر عابران پیاده در کشور‌های اروپایی و آمریکا حدود ۲۰ درصد، آفریقایی ۴۳ درصد و در خاورمیانه ۵۱ درصد است.بر اساس آماری که سازمان ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌های آمریکا (NHTSA) از تعداد پنج هزار و ۵۰۰ نفری تلفات عابران پیاده در تصادفات کشور آمریکا ارائه کرده است، این رقم در برابر جمعیت این کشور و تعداد خودرو‌ها عددی به نسبت کمتر از آمار تلفات عابران پیاده در کشور ماست. با مراجعه به دیگر منابع توجه به اعداد جدولی که در ادامه می‌آید قابل توجه است.در واقع اعداد این جدول این فاجعه را پیش روی ما می‌گذارد که عملکرد ما در حوزه کاهش تصادفات و افزایش ایمنی رانندگان تاکنون چندان با توفیق همراه نبوده است.


کد مطلب: 193881

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/193881/افزایش-پیاده-روی-مرگبار-خیابان-های-کشور

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir