به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۹/۲۴ ساعت ۱۵:۱۸
کد مطلب : ۱۹۳۹۶۹

درمان سرطان با کمک ژل‌های اسفنجی

گروه علمی: سیدی بنچریف دانشیار دانشگاه شمال شرق امریکا، کریوژل‌هایی ساخته که می‌تواند تا 90 درصد از حجم اصلی خود فشرده شده و با سوزن تزریق شوند. زمانی که این ژل‌ها زیر پوست تزریق شوند، به شکل اولیه خود باز می گردند.
درمان سرطان با کمک ژل‌های اسفنجی
در سال 2010  زمانی که سیدی بنچریف در آزمایشگاه دانشگاه هاروارد مشغول به کار بود، تلاش کرد از یک ساختار قابل کاشت جراحی استفاده کند تا سلول‌های ایمنی بدن را به سمت سلول‌های سرطانی هدایت کند.بنچریف، دانشیار مهندسی شیمی دانشگاه شمال شرقی، اظهار کرد: در جستجوی روشی برای تزریق بدون نیاز به عمل جراحی بودم.دو سال بعد، وی و همکارانش اعلام کردند: اولین ژل اسفنجی با قابلیت فشرده شدن را طراحی کردند که با یک سوزن زیر پوست تزریق می‌شود. پس از تزریق این مواد که به عنوان کریوژل شناخته می‌شوند به اندازه و ابعاد اصلی خود متورم می‌شوند تا امکان نگه داشتن سلول‌ها یا درمان آنها فراهم شود. کریوژل‌ها با اتصال پلیمرها به یکدیگر در دمای انجماد ساخته می‌شوند، به طوری که ساختارهایی را تشکیل می‌دهند که با بلورهای یخ متصل شوند.وقتی پلیمرها گرم ‌شوند، یخ ذوب می‌شود و شبکه‌ای از منافذ در سراسر کریوژل ها باقی می‌گذارد.

 هنگامی که کریوژل از طریق یک سوزن فشرده می‌شود، این منافذ روی هم قرار گرفته و ژل می‌تواند تا 90 درصد اندازه اصلی خود فشرده شود.  پس از خارج شدن سوزن، مایعات اطراف خود  را جذب کرده و دوباره به حجم اصلی خود بازمی‌گردد. بنچریف گفت :"پژوهشگران تاکنون مواد مختلف وکاربردهای  آنها را مورد آزمایش قرار دادند."پژوهشگر فوق دکترا، لوک اگرمونت، ازکریوژل‌ها به عنوان  محیطی برای فعال یا مهار سلول‌های ایمنی بدن استفاده و به سلول‌ها کمک کرد تا بیماری‌هایی مانند سرطان خون را هدف قرار دهند یا از حمله آنها به سلول‌های سالم در افراد دارای بیماری های خود ایمنی جلوگیری کنند.اگرمونت اظهار کرد: این ژل‌ها ابزارفوق‌العاده‌ای هستند زیرا  محیطی  برای نفوذ سلول‌ها ایجاد می‌کنند. شما یک محیط بسیار متمرکز و سه بعدی دارید که می‌توانید از آن برای کنترل سلول‌ها استفاده و سلول‌ها را به سمت هدف مشخص هدایت کنید.

 پژوهشگران قادرند محیطی ویژه درون ساختار متخلخل کریوژل ایجاد کنند و سپس آن محیط را به بدن تزریق کنند. هنگامی که ژل به شکل اصلی خود برگردد، سلول‌هایی که به درون آن کشیده می‌شوند در معرض شرایط  دقیق طراحی پژوهشگران قرار می‌گیرند. آزمایشگاه‌های دیگر از کریوژل‌ها به عنوان پایه‌ای برای طراحی و رشد بافت‌های جدید استفاده می‌کنند،  مثلا درجراحی زیبایی پوست، به عنوان روشی برای تجویز دارو و حتی به عنوان بسته‌ای برای حسگرهای تزریقی استفاده می‌شود.بنچریف در ادامه افزود: در حال حاضر، جهت‌گیری کریستال‌های یخ کاملا کنترل شده نبوده اما می توان برای ساختاریپیچیده‌تر از چاپ سه بعدی استفاده کرد.

بنچریف امیدوار است که سایر پژوهشگران با تخصص‌های دیگر،  کریوژل طراحی شده وی را بهبود دهند و کاربردهای جدیدی برای آن بیابند.تاکنون دو مورد از اختراعات ثبت شده وی توسط یک شرکت دارویی به نام نوارتیس، برای واکسن سرطان با استفاده از کریوژل مجوز گرفته اند.او می‌گوید: "من امیدوارم  که این فناوری به آزمایش‌های بالینی منتقل شود و برای سلامت بشر سودمند باشد."
مرجع : ایسنا
برچسب ها: سرطان