به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۷:۴۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۹/۲۵ ساعت ۱۱:۳۶
کد مطلب : ۱۹۴۰۳۰

"ویپ" و "سیگار" را با هم مصرف نکنید

گروه علم و فناوری: یک مطالعه جدید از افزایش احتمال ۱.۳ برابری ابتلا به بیماری‌های ریوی نظیر آسم، برونشیت و انسداد ریوی بر اثر استعمال سیگارهای الکترونیکی موسوم به "ویپ" خبر می‌دهد.
"ویپ" و "سیگار" را با هم مصرف نکنید
همچنان بحث پیرامون نحوه برخورد با سیگار الکترونیکی ادامه دارد و شرکت‌های تولید کننده این سیگارها موسوم به "ویپ"(vape) محصولات خود را با ضرر کمتری که نسبت به کشیدن سیگار معمولی به سلامتی می‌زند، تبلیغ می‌کنند.با این حال یک مطالعه جدید که به مدت سه سال توسط محققان دانشگاه کالیفرنیا در حال انجام بوده است، نشان می‌دهد که مصرف "ویپ" با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های ریه مانند آسم، برونشیت و انسداد ریوی همراه است."استنتون گلنتز" نویسنده ارشد این مطالعه گفت: آنچه ما یافتیم این است که احتمال ابتلا به بیماری ریوی برای مصرف کنندگان سیگارهای الکترونیکی حتی پس از کنترل مصرف دخانیات افزایش یافته است. ما نتیجه گرفتیم که سیگارهای الکترونیکی به خودی خود مضر هستند و اثرات آن مستقل از استعمال دخانیات متعارف است.

بنابراین خطر بالای ابتلا به بیماری‌های ریوی در بین افرادی که هم سیگار معمولی و هم "ویپ" استعمال می‌کنند، وجود دارد. این کار این افراد را در معرض خطرات و عوارض ناشی از استعمال هر دو مورد دخانیات قرار می‌دهد که اثر یکدیگر را چند برابر می‌کنند، به این معنی که کشیدن سیگار و "ویپ" با هم، در واقع خطرناک‌تر از استعمال تنهای سیگار معمولی یا سیگار الکترونیکی است.این مطالعات و نتایج یک مشکل بزرگ برای صنعت "ویپ" است که محصولات خود را راهی برای کاهش مصرف دخانیات معرفی کرده است. اگر افراد در تلاش هستند تا سیگار را ترک کنند و به خاطر ضرر کمتر به سمت "ویپ" می‌روند، در صورت ادامه استعمال سیگار به صورت گاه به گاه، در معرض خطر بالای ابتلا به بیماری ریه قرار دارند.به طور کلی، شواهد و تحقیقات، تأثیرات مثبتی را برای "ویپ" نشان نمی‌دهد."گلنتز" نتیجه گیری کرد: این مطالعه به این مورد در حال رشد کمک می‌کند که سیگارهای الکترونیکی اثرات منفی طولانی مدت بر سلامتی دارند و بیماری‌های اپیدمیک توتون را بدتر می‌کنند.
مرجع : ایسنا