به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۹/۲۵ ساعت ۱۲:۲۰
کد مطلب : ۱۹۴۰۳۸

ماجرای پیش‌بینیِ استعفای روحانی در بهمن‌

گروه سیاسی: روزنامه اعتماد در گزارشی به سخنرانی حجت الاسلام عبادی امام جمعه بیرجند پرداخت و نوشت: ديدار نماينده ولي‌فقيه در خراسان جنوبي با «بسيجيان بيرجند» است. سيدعليرضا عابدي، نماينده ولي‌فقيه با يك كتاب به تحليل رويدادهاي اخير مملكت و فراتر از آن پيش‌گويي رويدادهاي آتي ايران پرداخته است.
با افزايش قيمت بنزين بدون اطلاع قبلي و زمينه‌سازي در جامعه، به يك‌باره بامداد بيست و چهارم برج، شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي خبر از افزايش 3 برابري قيمت بنزين آزاد و اختصاص 60 ليتر بنزين هزار و 500 توماني به مالكان خودروهاي شخصي داد. خبري كه بازخوردهاي بسياري داشت ولي درنهايت شهرها و شهرستان‌هاي مختلف ايران را به صحنه اعتراض و اغتشاش تبديل كرد. تحليل‌هاي نماينده ولي‌فقيه در استان خراسان شمالي نيز دقيقا به همين موارد اشاره دارد. تحليل‌هايي كه بيست و نهم آبان‌ماه بيان شده ولي حالا بازخوردهاي مجازي بسياري به همراه داشته است.
كتابي زرد رنگ به دست دارد و با عينكي كه روي بيني‌اش گذاشته از شلوغي‌هاي اخير ايران و روزهاي پيش‌رو مي‌گويد. «كتاب براي دي‌ماه خذلان دشمنان و بهت منافقان را پيش‌بيني كرده است». «خذلان» را دهخدا در لغت‌نامه «بي‌بهرگي» تعريف كرده و شايد از همين رو عبادي در ادامه اظهاراتش تاكيد مي‌كند كه «منتظر باشيد كه چگونه در اين فتنه، نتيجه نهايي يك بصيرت جديدي خواهد بود كه درنتيجه آن، آنهايي كه در كشور چرت مي‌زنند و خوابند و خواب مي‌بينند هم از خواب بيدار شوند.» اينها را مي‌گويد و دوباره نگاهش را به كتاب زردرنگ دستش خيره مي‌كند. كتابي نوشته «شيخ عباس مصباح‌زاده كرماني». نماينده ولي فقيه در خراسان جنوبي براساس اين كتاب از روزگار ايران حدود يك‌ماه بعد از نخستين ماه زمستان مي‌گويد.
او بهمن را ماه «پرده دري» در ايران توصيف كرده و تاكيد مي‌كند كه «بهمن ماه، ماه كشف استار است. جريانات امروز يك لايه ظاهري دارد كه در خيابان‌ها مشخص است ولي لايه پنهاني نيز وجود دارد. استار به معني نمايش پشت‌پرده است كه در آن چه خبر بوده كه اين فتنه‌ها ايجاد شده و حالا هركس مي‌گويد، كه بود كه بود، من نبودم!» او در ادامه درباره نتيجه اين افشاگري مي‌گويد: «كشف توطئه كفار و استار و عزل برخي اربابان مناسب اتفاق مي‌افتد يعني كساني كه داراي مقام و منصبي هستند، در اين كتاب خبر مي‌دهد كه در بهمن ماه بعد از آنكه پشت پرده‌ها ظاهر مي‌شود، تاريخ مصرف‌شان تمام خواهد شد».
مي‌توان به اين نتيجه رسيد كه احتمالاً «ارباب مناسب» مدنظر او كه در بهمن‌ماه با «ظاهر شدن پشت‌پرده‌ها» عزل شده و «تاريخ مصرفش تمام مي‌شود»، رييس‌جمهوري است.
در اين ميان پرسش اينجاست كه كتاب زرد رنگي كه اين امام جمعه به دست گرفته و با استناد به آن از كنار رفتن «ارباب مناسب» سخن مي‌گويد، چيست؟ اين كتاب كه اين روزها با قيمت 7 هزار تومان به فراواني در شهرهاي مذهبي ايران به‌ويژه قم در دسترس است، «تقويم سالانه» نام دارد كه همانطور كه گفته شد نوشته «عباس مصباح‌زاده كرماني است.» عبادي خود نگارنده اين كتاب را «رياضي‌دان و منجم مومن و متدين» معرفي كرد كه «در دوران طاغوت هيچگاه چاپلوسي آنها را نمي‌كرد و كتابش با حضرت مهدي (عج) پيوند داشت.» او ميزان آشنايي خود با اين كتاب را 40 سال عنوان كرده و تاكيد مي‌كند كه «مصباح‌زاده در هر ورقي از كتاب ارادت خود را به حضرت مهدي (عج) نشان مي‌دهد و در خصوص آذرماه 98 نيز بعد از اخباري كه مي‌دهد، از بروز بعضي فتنه‌ها و گرفتاري خائنان و اعداء خبر مي‌دهد.»
به‌رغم اين توصيف‌ها پيگيري‌ها نشان داد كه اين كتاب نه‌تنها كتابي رايج ميان حوزوي‌ها نيست؛ بلكه عملا در شرايط كنوني مورد استفاده نيز قرار نمي‌گيرد. كمااينكه «محمد تقي فاضل ميبدي يزدي»، عضو مجمع محققين و مدرسين حوزه علميه قم و استاد دانشكده مفيد اين استان در همين زمينه به «اعتماد» مي‌گويد كه «اين كتاب نه‌تنها جزو منابع نيست؛ بلكه بيشتر در خانواده‌هاي سنتي كاربرد دارد. در روزگار قديم عوام‌الناس مراجعه مي‌كردند و افراد با استفاده از اين كتاب مي‌گفتند كه فلان زمان براي ازدواج خوب است يا بد است.
اين كتاب به هيچ عنوان رايج نيست بنابراين نمي‌توان به آن استناد كرد.» اين استاد حوزه علميه همچنين با انتقاد از بيان مطالبي عليه رييس‌جمهوري با استناد به اين كتاب تاكيد مي‌كند: «اگر قرار باشد سرنوشت يك نظام را به اين كتاب گره زد بايد فاتحه آن نظام را خواند. براساس استخاره و كتاب مصباح‌زاده نمي‌توان نظام را اداره كرد. اداره كشور براساس اقداماتي تماما علمي صورت مي‌گيرد و به عقيده من اداره كشور كاري نيست كه بتوان آن را ديني دانست چراكه صددرصد علمي است»