به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۰۳:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۹/۲۵ ساعت ۱۳:۰۴
کد مطلب : ۱۹۴۰۴۸

آمار تازه عفو بین‌الملل آخرین از کشته‌شدگان

گروه بین‌الملل: سازمان عفو بین‌الملل در تازه‌ترین گزارش خود می‌گوید که تاكنون مشخص شده است كه دست‌کم ۳۰۴ نفر بین تاریخ ۲۵ تا ۲۸ آبان در جریان اعتراض‌های ایران کشته شده‌اند.
به گزارش یورونیوز، عفو بین‌الملل دو هفته پیش در تاریخ ۲ دسامبر (۱۱ آذر) شمار کشته شده‌ها را دست‌کم ۲۰۸ نفر ذکر کرده بود. در گزارش جدید این سازمان آمده است: «هزاران معترض در کنار روزنامه‌نگاران، مدافعان حقوق بشر و دانشجویان بازداشت شده‌اند.» این سازمان گزارش خود را با استناد به مصاحبه‌هایی که با ده‌ها نفر از مردم داخل ایران انجام داده تنظیم کرده است که نشان می‌دهد چگونه همزمان با تظاهرات و پس از آن معترضان را در زندان‌های انفرادی نگه داشته‌اند. طبق آخرین گزارش سازمان عفو بین‌الملل با «استناد به اطلاعات موثق» بین ۱۵ تا ۱۸نوامبر (۲۵ تا ۲۸ آبان) دست‌کم ۳۰۴ نفر کشته و هزاران نفر زخمی‌ شده‌اند. این سازمان تاکید می‌کند که مقام‌های ایران از اعلام شمار کشته شده‌ها خودداری می‌کنند.

فیلیپ لوتر، مدیر تحقیقات بخش خاورمیانه و آفریقای شمالی عفو بین‌الملل در این باره گفت: «جامعه بین‌الملل باید از طریق شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد دست به یک اقدام فوری بزند و در جلسه‌ای فوق‌العاده دستور تحقیق درباره کشتن معترضان، موج بازداشت‌ها، مفقود شدن افراد و .... با هدف اطمینان از پاسخگویی صادر کند.» طبق این گزارش، در تاریخ ۱۷ نوامبر یعنی روز سوم اعتراض‌ها رسانه‌های دولتی ایران از بازداشت بیش از هزار معترض خبر داده بودند. این سازمان به صحبت‌های حسین نقوی حسینی یکی از نمایندگان مجلس که به بازداشت ۷ هزار نفر خبر داده بود اشاره کرد و گفت که مقام‌های ایران در این زمینه هنوز آمار رسمی ارائه نکرده‌اند.

عفو بین‌الملل با استناد به چند منبع مستقل می‌گوید: بازداشت‌ها همچنان ادامه دارند و نوجوانان ۱۵ ساله در کنار بزرگسالان بازداشت شده‌اند. این سازمان همچنین به ازدحام شدید در زندان‌ها و بازداشتگاه‌ها ایران اشاره کرده است و از سوی دیگر با استناد به صحبت‌های دست‌کم دو نفر که در اعتراض‌ها شرکت داشتند می‌گوید که برخی از معترضان از ترس جان خود پنهان شده‌اند. افزایش بهای بنزین که بامداد جمعه ۲۴ آبان ۱۳۹۸ به‌طور ناگهانی در ایران اجرایی شد، در شهرهای مختلف اعتراض‌های خیابانی را در پی داشت. یک روز پس از آغاز اعتراض‌ها، دسترسی به اینترنت جهانی قطع شد و پس از یك هفته به تدریج سطح دسترسی بالا برده شد.