به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۱۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۹/۲۶ ساعت ۱۲:۴۰
کد مطلب : ۱۹۴۱۱۰
روایت محمود صادقی از جلسه با رحمانی‌فضلی

امروز هم طرح استیضاح وزیر كشور اعلام وصول نشد

گفتیم چرا به سر شلیک شده، گفتند؛ به پا هم زده‌اند!
امروز هم طرح استیضاح وزیر كشور اعلام وصول نشد
گروه سیاسی: در حالیكه هیات رییسه مجلس، امروز - سه‌شنبه هم طرح استیضاح وزیر كشور را اعلام وصول نكرد، محمود صادقی، یکی از نمایندگان امضا کننده طرح استیضاح وزیر کشور با اشاره به این مسئله در نطق میان دستور امروز (سه‌شنبه) خود در مجلس اعلام كرد كمیسیون داخلی و هیات رییسه‌ مجلس با لطایف الحیل از اعلام وصول این طرح كه 44 امضا دارد خودداری می‌كنند!

علی مطهری در این باره گفت: سه‌شنبه گذشته جلسه کمیسیون با حضور وزیر کشور نمایندگان استیضاح‌کننده تشکیل شد و نمایندگان از توضیحات وزیر قانع نشدند و امضا‌ها به قوت خود باقی است. استیضاح طبق آیین نامه باید در جلسه علنی یکشنبه ۲۴ آذر اعلام وصول می‌شد، اما به دلیل اصرار رئیس کمیسیون امور داخلی و خود وزیر کشور که گفتند حرف‌های وزیر کشور تمام نشده، قرار است جلسه دیگر کمیسیون برگزار ‌شود که در صورت باقی ماندن حداقل ۱۰ امضا، در جلسه علنی مجلس اعلام وصول خواهد شد. امضاکنندگان ثابت قدم هستند و تحت تاثیر فشار‌ها قرار نمی‌گیرند، چون به حکم وظیفه دست به این اقدام زده‌اند.البته از جا‌های مختلف تحت فشار هستند؛ از جمله برخی از استانداران برای پس گرفتن امضای استیضاح کنندگان فعال هستند.اگر آن‌ها به این کار خود ادامه دهند، اسامی‌شان را اعلام می‌کنیم. اساسا علت اینکه هیات رئیسه برخلاف آیین نامه استیضاح را اعلام وصول نکرد و جلسه دوم کمیسیون را برقرار کردند همین است که بتوانند امضا‌ها را پس بگیرند، ولی اکثر امضاکنندگان افراد محکمی هستند و با هم عهد کرده‌اند که امضا‌های خود را پس نگیرند

روایت محمود صادقی از جلسه با رحمانی‌فضلی
محمود صادقی در گفتگو با سایت امتداد، اظهار داشت: من در یک تذکر شفاهی هم اعلام کردم که نحوه برخورد ماموران انتظامی و حافظان نظم و امنیت با ناآرامی‌ها، نشانگر نوعی، تشتت، اغتشاش و عدم انسجام بوده و در وهله بعد نیز، نشان‌دهنده این است که اغلب نیروها، ظاهرا آموزش لازم را برای کنترل مسالمت‌آمیز ناآرامی‌ها ندیده‌اند.

در جلسه کمیسیون هم به شخص رحمانی‌فضلی گفتم که ما قانون صریح در این باره داریم. قانون بکارگیری سلاح در ناآرامی‌ها(مصوب سال 1373)، قیود و شروط زیادی برای بکارگیری سلاح در یک شورش و ناآرامی آورده که در صورت عدم امکان کنترل مسئله بدون سلاح، سلسله‌مراتبی از طرق دیگر بر اساس مقررات به کار گرفته شود. سوال این است که آیا این مقدار تیراندازی با سلاح گرم به معترضین، توجیه داشته یا خیر؟
گفتیم چرا به سر شلیک شده، گفتند؛ به پا هم زده‌اند!
در همین جلسه، یکی از نمایندگان شهرستان‌ها اعلام کرد که دو نفر در حوزه انتخابیه من(محدوده کرج و شهرقدس) با اصابت گلوله به مغزشان جان باخته‌اند و از رحمانی فضلی سوال کرد که آیا امکان تیراندازی، دست کم به پا یا کمر به پائین وجود نداشته که چنین شلیک‌هایی انجام شده است؟ وزیر کشور هم در پاسخ عنوان کرد که خب! شلیک به پا هم انجام شده بوده است. پاسخی که نمایندگان از آن شگفت‌زده شدند و متعجب از اینکه آقای وزیر، با بی‌خیالی چنین مسئله‌ای را عنوان کرده است. آیا چنین پاسخی، توجیه اقناعی خواهد بود؟

این‌طور گفته می‌شود که ما این ناآرامی را، ظرف 48 ساعت جمع کردیم، مسئله من این بود که آیا جمع کردن به این معنی که این مقدار تیراندازی صورت گرفته و این همه جان باخته برجای بگذارد، هنر است؟ جمع کردن این است که شما در وهله اول اجازه بیان حرف را بدهید. آن هم معترضینی که در واکنش به یک تصمیم به شدت غیرکارشناسی و غافلگیرانه موضع گرفته و عکس‌العمل نشان داده‌اند.

من به وزیر صراحتا عنوان کردم که شما، یک مسئله اقتصادی و اجتماعی را با دید امنیتی، تحلیل می‌کنید. آقایان اینگونه مطرح می‌کنند که چون در مرکز شهرها و تهران برخی امکان کاری نداشتند، دشمن این ناآرامی‌ها را به سمت حاشیه شهرها سوق داد. در حالی که، علت بروز این اتفاقات در آن مناطق، طراحی دشمن نبوده و نیاز مردم است.

صحبت من با رحمانی فضلی این بود که مثلا در فرانسه، جنبش جلیقه‌زردها در حدود دو سال اخیر هر شنبه به اعتراض می‌پردازند و مثلا صدا و سیما هم گاهی به صورت زنده با معترضین مصاحبه کرده و آن اتفاقات را با آب و تاب پخش می‌کند. آیا حکومت فرانسه نمی‌تواند به مدت دو روز این مسئله را جمع کنند؟ بدون تردید این امکان وجود دارد، اما به مردم حق داده و به اعتراض آن‌ها اجازه بیان می‌دهند.

رحمانی فضلی، متاسفانه در جواب خود دچار کلی‌گویی‌هایی از جنس آنچه در برنامه «از نگاه یک» عنوان کرده شدند که من به ایشان گفتم که این حرف‌ها را ما قبلا شنیدیم و شما در کمیسیون باید پاسخگوی نمایندگان مردم باشید و در نهایت نیز، جلسه هم بدون اقناع استیضاح‌کنندگان به پایان رسید.

ما فکر می‌کنیم که رحمانی فضلی به عنوان مسئول مستقیم شورای امنیت کشور و با توجه به اینکه رئیس جمهور نیز مسئولیت اجرای مصوبه را به این شورا واگذار کرده، مستقیما باید پاسخگو باشد و به انجام این استیضاح مصر هستیم.
بر لزوم اعلام آمار جان‌باختگان اتفاقات آبان‌ماه مصر هستم
من کماکان بر لزوم اعلام آمار کشته‌شدگان اتفاقات آبان‌ماه مصر هستم و اتفاقا معتقدم که این مسئله باعث جلوگیری از سواستفاده دشمنان خواهد شد. البته، ما طرح کمیسیون ویژه‌ای را هم ارائه کرده و به دنبال تشکیل آن هستیم. اگر مسئولین بنای اعلان عمومی این آمار را هم نداشته باشند، باید آن را در این کمیسیون ویژه به نمایندگان مردم اعلام کنند.
برچسب ها: محمود صادقی