به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۰۸ ساعت ۱۳:۳۱
کد مطلب : ۱۹۴۱۴

7میلیون​نفر​بدون​بهره‌وری​ ​حقوق​دولتي​می‌گیرند

گروه اقتصادي: یک کارشناس مسایل اقتصادی گفت: در حالی مهمترین بارمالی دولت پرداخت های سنگین حقوقی است که نزدیک به هفت میلیون نفر بدون بهره وری موثر، از درآمدهای نفتی حقوق دریافت می کنند.
7میلیون​نفر​بدون​بهره‌وری​ ​حقوق​دولتي​می‌گیرند
محمد حسین ادیب با اشاره به وضعیت عمومی دولت اظهار کرد: در حالی درآمد دولت در سال جاری 83 هزار میلیارد تومان است که در همین زمان حدود 64 هزار میلیارد تومان پرداخت با ماهیت حقوق دارد. از سوی دیگر به دو دستگاه که 65 درصد پرسنل دولتی را شامل می شوند در شرایط موجود فقط بابت حقوق، بودجه پرداخت می کند و پرداخت بابت بقیه بودجه به دستگاه های مربوطه متوقف شده است از این رو می توان گفت که دولت سخت ترین سیاست انقباضی پولی طی 70 سال گذشته را در پیش گرفته که به شدت ضد تورمی است.

وی با اشاره به اینکه پرداخت حقوق به هشت میلیون نفر در هر ماه بار مالی سنگینی را به دولت تحمیل می کند بیان کرد: این در حالی است که چهار میلیون نفر بازنشسته و سه میلیون و 700 هزار نفر پرسنل بخش عمومی در کشور وجود دارند که حقوق آنها مستقیم و غیر مستقیم بوسیله دولت از محل صادرات نفت پرداخت می شود در حالی که در عمل به یک میلیون از آنها احتیاج است بنابراین حدود هفت میلیون نفر بدون بهره وری موثر در کشور از دولت حقوق دریافت می کنند.

استاد دانشگاه اصفهان با انتقاد از کاهش سن بازنشستگی در کشور افزود: کشوری که 18میلیون جوان 21 تا 31 سال داشته و بسیار جوان است چرا باید چهار میلیون بازنشسته داشته باشد. این در حالی است که در دولت قبل حتی کارکنان با 10 سال سابقه بیمه نیز بازنشته می شدند که موجب شده اکنون کشور دچار بازنشستگی زودرس شود. ادیب تاکید کرد: اگر سن بازنشستگی در کشور با نرم جهانی یعنی 67 سالگی منطبق بود اکنون به جای چهار میلیون حدود یک و نیم میلیون بازنشسته وجود داشته و نیازی نبود که به میزان فعلی به افرادی که نقش موثری در بدنه دولت ندارند حقوق پرداخت کرد. این تحلیلگر مسایل اقتصادی همچنین وجود سه میلیون و 700 هزار نفر شاغل در بخش عمومی را مازار دانست و بیان کرد: در حالی این تعداد در این بخش فعالند که همین میزان کار را در دنیا حدود یک میلیون نفر به جای سه میلیون نفر انجام می دهند.

اوهمچنین در مورد تغییر و تحولات در بدنه دولت نیز گفت: ظریف ترین پیچیدگی دولت جدید در کنار توجه به حل مسایل هسته ای، کنترل تورم و ایجاد ثبات در اقتصاد کلان توجه به عدم تغییرات وسیع مدیریتی در بدنه نظام مدیریت کشور است که مثبت ارزیابی می شود. ادیب توضیح داد: برای حفظ ثبات یا تغییر دولت، نیاز به جابجایی 500 نفر است نه 15 هزار نفر، که دولت جدید به این نکته توجه داشته و بر ایجاد ثبات در محیط اقتصاد کلان تاثیرگذار خواهد بود. این در حالی است که هدف از این مساله امتیاز به یک جناح در کشور تلقی نمی شود بلکه در جهت ایجاد ثبات در نظام مدیریت کشور بوده است هر چند که مدیرانی که با سه هدف مدنظر دولت در تعارض بوده اند تغییر کرده یا تغییر می کنند.
مرجع : ايسنا

احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۰۸ ۱۳:۵۶
با سلام و عرض ادب خدمت استاد گرامی ، به این موضوع هم باید اشاره میفرمودید که آمار ارائه شده چنانچه صحت هم داشته باشد در چهارچوب یک نظام اداری مدرن و الکترونیک قابل بحث میباشد نه در نظام اداری عقب مانده فعلی که 50سال از نظامهای روز به دور میباشد لطفاً اول پیشنهادی جهت به روز نمودن ساختار اداری ارائه فرمایید سپس به دنبال حذف کارکنان اضافی باشید که چنین روشی نه تنها دردی را دوا نمیکند بلکه به آمار بیکاران نیز اضافه مینماید (158325)
محراب تقوائی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۰۸ ۱۴:۴۸
واقعا چرند پرند که می گویند همین است. 4 ملیون بازنشسته بدون بهره وری؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ مگر بازنشسته با بهره وری هم داریم؟ حقوق بازنشسته ها همان پول خودشان است که در دوزان خدمت ازشان کسر شده بود آقای کارشناس. (158386)
علي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۰۸ ۱۵:۲۵
اينهم كارشناس ظاهرا آقاي استاد دغدغه مالي ندارد واز روي سيري حرف ميزند (158409)
شهین
United States
۱۳۹۲/۰۸/۰۸ ۱۵:۳۴
خانمهای که هم حقوق خودشان میگیرند هم شوهر شان را که فوت کرده ...... خانمهایی که بعد از مرگ شوهرشان ازدواج مجدد کرده اند کسانی مقیم کشورهای خارج هستند هم هزار دلار انجا را میگیرند هم حقوق اینجا را وکسانی را میشناسم که با توجه به اینکه در امریکا ازدواج کردند هم حقوق پدر وهم حقوق مادرشان را از ایران دریافت میکنندو!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (158420)
یک ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۰۸ ۱۶:۳۲
بعضی از همین کارمندان دولت هم که مشغول هستن بدون بهره وری هستن . خیلی از کارمندان یا کار نمیکنن یا کار موازی با هم انجام میدهند . (158478)
۱۳۹۲/۰۸/۰۸ ۲۰:۳۴
کارشناس مملکت که این نظر رو داشته باشه واقعا باید به حال این مردم گریست. از همه جای دیگه دستشون کوتاه شده به بازنشسته بند کردن. حالا گره کار بازنشسته ها هستند . اونهایی که 30 سال بازنشستگی پرداخت کردن و حالا هم هر سال با توجه به تورم سفره شان کوچکتر میشه و آبرو دار هم هستند. (158630)