به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۹/۲۶ ساعت ۱۵:۴۱
کد مطلب : ۱۹۴۱۴۰

برطرف کردن اختلال بلع با حسگر برچسبی

گروه علم و فناوری: پژوهشگران آمریکایی، نوعی حسگر برچسبی ابداع کرده‌اند که می‌تواند به برطرف کردن اختلالات بلع کمک کند.
برطرف کردن اختلال بلع با حسگر برچسبی
به زودی شاهد رونمایی از یک ابزار پوشیدنی خواهیم بود که می‌تواند به درمان ساده‌تر و کارآمدتر افراد مبتلا به اختلالات بلع کمک کند.پژوهشگران "دانشگاه پردو"(Purdue University) آمریکا، نوعی حسگر ابداع کرده‌اند که مانند یک برچسب قابل اتصال به پوست است. این برچسب، روی ناحیه گردن قرار می‌گیرد و با کابل‌های کوچکی به یک واحد انتقال بی‌سیم متصل می‌شود."جرجیا مالاندراکی"(Georgia Malandraki)، استادیار علوم گفتار، زبان و شنوایی دانشگاه پردو و از پژوهشگران این پروژه گفت: هدف ما این است تا روشی قابل اطمینان و کارآمد برای درمان میلیون‌ها بیمار مبتلا به اختلالات بلع ارائه دهیم. بسیاری از ابزاری که برای درمان این مشکل ابداع شده‌اند، پرهزینه هستند و نمی‌توان از آنها در خانه یا در نواحی روستایی استفاده کرد.

این برچسب، فعالیت و حرکت عضله‌ای که با بلعیدن مرتبط است، اندازه‌گیری و ثبت می‌کند. سپس این اطلاعات را به صورت بی‌سیم و با کمک یک واحد جداگانه که روی پیراهن کاربر نصب شده، به نرم‌افزاری ارسال می‌کند تا برای بررسی در دسترس پزشک قرار بگیرد.کامل شدن فرآیند بلع، به همکاری دقیق بیش از ۳۰ عضله در ناحیه سر و گردن، شش جفت عصب جمجمه و مدار پیچیده‌ای در ساقه مغز نیاز دارد. هرگونه اختلال در این مسیر می‌تواند به اختلال شدید در بلع منجر شود."چی هوآن لی"(Chi Hwan Lee)، استادیار مهندسی پزشکی و مهندسی مکانیک دانشگاه پردو و از پژوهشگران این پروژه گفت: ابزار ما از این نظر منحصر به فرد است که به طور خاص برای کار کردن با عضلات کوچک و پیچیده مربوط به بلع ساخته شده است. این حسگر برچسبی، قابل کشش و انعطاف‌پذیر ساخته شده تا بتواند خود را با پوست و شکل سر و گردن به خوبی تطبیق دهد.

این حسگر، قابل تجزیه زیستی است و با استفاده از ترکیبات ارزان قیمت ساخته شده و می‌تواند حدود ۱۰ بار مورد استفاده قرار بگیرد.پژوهشگران، آزمایش‌های پیش‌بالینی این ابزار را انجام داده‌اند و در حال حاضر مشغول انجام دادن آزمایش‌های بالینی آن هستند. آنها قصد دارند در نهایت نسبت به تجاری‌سازی فناوری خود اقدام کنند؛ به همین دلیل پژوهشگران برای تجاری‌سازی ابزار پوشیدنی خود و رساندن آن به مراکز درمانی و افراد مبتلا به اختلالات بلع، شرکتی را با همکاری یکدیگر تاسیس کرده‌اند.این پژوهش، در مجله "Science Advances" به چاپ رسید.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: حسگر