به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۳:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۹/۲۶ ساعت ۲۱:۱۸
کد مطلب : ۱۹۴۱۴۹
مسئولانی که تدبیر ندارند

بلایای تمام نشدنی خوزستان؛ این بار فاضلاب

بلایای تمام نشدنی خوزستان؛ این بار فاضلاب
گروه جامعه: خوزستان دوباره بر سر زبان‌ها افتاد؛ گویا قرار نیست بخت شوم حوادث دست از سر مردم این استان بردارد. چند روز است شهرهای خوزستان از جمله اهواز به دلیل بارندگی‌ها غرق در آب و فاضلاب است. همین چند مدت پیش بود که دوکودک 2 و 4 ساله سیاحی از توابع این شهر در کانال روباز منطقه سقوط می‌کنند و جان خود را از دست می دهند، کودکانی که به گفته مسئولان، سرمایه‌های این مملکت‌اند...

بلایای تمام نشدنی خوزستان ؛ این بار فاضلاب/ مسئولانی که تدبیر ندارند
به گزارش ایلنا، بار دیگر شهرستان اهواز دچار آبگرفتگی شد و هفته گذشته مردم شاهد سقوط تعدادی خودروی سبک و سنگین به داخل چاله‌هایی بودند که به دلیل نشست زمین ایجاد شده بود. در چند روز گذشته نیز با توجه به بارندگی‌های شدید، آبگرفتگی معابر و جلوگیری از خطرات احتمالی، همه مقاطع تحصیلی، مراکز آموزش عالی، سازمان‌ها، بانک‌ها و ادارات و دستگاه‌های اجرایی شهرستان اهواز تعطیل اعلام شد. محمد‌صالح صیبانی، شهروند کوی سیاحی اهواز در گفت‌وگو با ایلنا می‌گوید:‌ صدای محرومیت ما مردم اهواز کی می‌خواهد به گوش مسئولان برسد خدا می‌داند. من یکی از اهالی 30 هزار نفری کوی صیاحی هستم که متاسفانه از کوچکترین امکانات رفاهی و بهداشتی برخوردار نیست.
42
صیبانی با اشاره به‌اینکه منطقه سیاحی با جمعیت 30 هزار نفری حتی از این پتانسیل برخوردار بود که به شهرستان تبدیل شود، افزود: کانال‌های آب در این منطقه متاسفانه همه رو باز هستند که متاسفانه فاضلاب منطقه نیز داخل آنها ریخته می‌شود. طبق اعلام انجمن خیرین منطقه که به خانواده‌های بی بضاعت کمک می‌کنند به دلیل همین مشکلات بهداشتی بیشتر اهالی منطقه به سرطان مبتلا شده اند. وی گفت: تاکنون 2 تا بچه خردسال در داخل این کانال‌ها سقوط کرده و کشته شدند و هیچ ارگانی تا امروز مسئولیت این اتفاقات ناگوار را نپذیرفته است. از این دست حوادث یکی دوتا نیست. خانواده‌هایی را سراغ دارم که پس از، ازدست دادن فرزندشان در کانال‌های رو باز منطقه از هم جدا شدند. خیلی از افرادی هم که نیمه جان از کانال‌ها بیرون آورده شدند‌ یا هنوز در گیر دکتر و بیمارستان هستند یا ضربه مغزی شد‌ه و در خانه بستری اند. بلا‌ی خوزستان یکی دوتا نیست، کدامش را بگویم. صیبانی می‌گوید: 3 سال پیش استاندار خوزستان آمد و شرکت فاضلاب منطقه را کلنگ زنی کردند و قول داد  10 ماهه زیرساخت‌های فاضلاب شهری منطقه برطرف شود اما تا امروز این مشکل برطرف نشده و صد متر هم کارشان پیشرفت نداشته،  هربار هم که پیگیری می‌کنیم آقایان می‌گویند بودجه نداریم.
سیاحی 2
مسئولانی که خیر و برکت ندارند
فاطمه موسوی  شهروند دیگر خوزستانی هم با گله از بی‌توجهی مسئولان به ایلنا گفت: مسئولان استان باید آن قدر درایت داشته  باشند که خودشان زودتر به مشکلات مردم برسند، ولی متاسفانه این اتفاق نمی‌افتد و مسئولان استان را به حال خود رها کرده‌اند . کم نیستند جوانان تحصیل کرده‌ای که از روی فقر نقاب به صورت زده و داخل زباله‌ها برای پیدا کردن غذا  و پیدا کردن اشیای فروشی ‌می‌گردند. 
وی ادامه داد: مسئولان استان نه تنها کاری  نمی‌کنند، که  از مردم انتظار دارند با این مشکلات مدارا کنند. ما اینجا در  فقر  و فلاکت زندگی می‌کنیم. فرزندان‌مان برای حاضر شدن در کلاس درس و برای عبور از لجن و فاضلاب باید پلاستیک  بپوشند. مگر فرزندان ما از همین آب و خاک نیستند که در استانی مثل خوزستان که غنی از هرگونه نعمت است پای در لجن گرفتار شوند. چرا  مسئولان کشوری از مسئولان استان نمی پرسند که چرا هر هفته یک اتفاق جدید در این استان  می‌افتد، اتفاقاتی که هیچکدام آنها  منشا خیر و برکت برای ما نیست و  همش دردسر است، واقعا چرا  وقتی مسئولی تدبیر و توانایی انجام وظایف خود را ندارد همچنان باید روی صندلی خود بنشیند.
مشکلات زیر ساختی حل نمی شود
این در حالی است که نماینده خوزستان در شورای عالی استان تاکید دارد که جمع شدن فاضلاب و فرونشست‌های خیابان های کلانشهر اهواز به دلیل ترمیم نشدن آسفالت است. سید محسن موسوی زاده در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به فرونشست خیابان‌های سطح شهرستان اهواز با توجه به بارندگی‌های اخیر، اظهار داشت: متاسفانه حفاری‌هایی که توسط سازمان آب و فاضلاب در بسیاری از مناطق شهرستان اهواز انجام شده به دلیل مشکلات زیرساختی هنوز ترمیم نشده و با بارندگی‌های اخیر وضعیت بدتری پیدا کرده است.
سیاحی
وی افزود: بیش از 200 نقطه شهرستان اهواز از جمله مناطق محروم و حاشیه‌ای تا مراکز شهری از جمله کیانپارس، چمران و پاداد برای تعمیر و تعویض لوله‌های فاضلاب حفاری شده‌اند و هنوز بسیاری از آنها بعد از اقدامات تعمیراتی آسفالت نشده‌اند.
موسوی‌زاده ادامه داد: با توجه به دستور رهبری و تاکید استاندار خوزستان، آبفای خوزستان به سرعت پروژه‌های تعمیرات زیر ساختی فاضلاب را آغاز کرد و هنوز فرصت نکرده‌اند که سطح خیابان‌ها را بعد از حفاری آسفالت کنند. این حفاری‌ها در برخی از مناطق تا عمق 5 الی 6 متر نیز بوده است که بعد از پایان  لوله‌گذاری‌ها روی آنها با خاک پوشیده شده ولی هنوز آسفالت نشده است و  به محض بارندگی‌ به دلیل  عدم سیستم جمع آوری آب های سطحی، این آب‌ها در مجاری فاضلاب‌ها جمع می شود که باعث فرونشست زمین می‌شود. نماینده دیگر خوزستان در شورای عالی استان‌ها نیز گفت : روز گذشته در منطقه پردیس که حفاری‌های زیادی انجام شده به دلیل فرونشست زمین یک وانت کامل داخل زمین فرو رفت. بارندگی‌های سیلابی که طی 2 روز گذشته در خوزستان بارید باعث فرونشست بسیاری از مناطق این شهرستان شد.
بیش از 200 نقطه شهرستان اهواز از جمله مناطق محروم و حاشیه‌ای تا مراکز شهری از جمله کیانپارس، چمران و پاداد جهت تعمیر و تعویض لوله های فاضلاب حفاری شده اند و هنوز بسیاری از آنها بعد از اقدامات تعمیراتی آسفالت نشده‌اند
سید یاسر مزرعی در ادامه به ایلنا گفت: 40 سال از عمر فاضلاب شهرستان اهواز می گذرد و متاسفانه تمامی زیر ساخت های آن از بین رفته و به جای آنکه اساسی این مشکل را برطرف کنند می‌آیند و مناطقی که ریزش می‌کند را ترمیم می‌کنند. تازه کار زیرساخت‌های خیابان‌های اصلی را شروع کرده و فرعی‌ها هنوز مشکلاتشان پابرجاست ضمن اینکه هرجایی را حفاری کردند هنوز روکش آسفالت نداشته و باعث جمع شدن آب در سطح خیابان‌ها شده است. مدام می‌گویند بودجه نیست پس بودجه ای که دولت در نظر گرفته خرج کجا می شود؟
18
این شهروند اهوازی ادامه داد: با یک ساعت بارندگی تمامی خیابان‌ها پر از آب شده اگر بارندگی‌ها به صورت مداوم باشد تکلیف چیست؟ هنوز مشکل فاضلاب بسیاری از مناطق شهرستان اهواز حل نشده است. مردم خوزستان مدت‌ها است با مشکل فاضلاب شهری دست به گریبانند که با سیل اوایل امسال این قضیه تشدید شد و همچنان مردم خوزستان به دلیل تجمع فاضلاب در سطح خیابان ها با مشکلات عدیده ای روبه رو هستند که باعث مختل شدن کار و تحصیل بسیاری از این مردم شده است که امیدوارم تا دیر نشده مسئولان کشوری فکری برای حل این مشکل فراگیر  خوزستان بکنند.

 
برچسب ها: خوزستان