به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۰/۰۴ ساعت ۱۲:۳۴
کد مطلب : ۱۹۴۶۰۶

نقشه‌برداری از بخش تصمیم‌گیری در مغز

گروه علمی: پژوهشگران سوئدی در بررسی جدیدی توانستند نقشه بخشی از مغز را تهیه کنند که در تصمیم‌گیری و گسترش اعتیاد نقش دارد.
نقشه‌برداری از بخش تصمیم‌گیری در مغز
 پژوهشگران سوئدی موفق شده‌اند گام دیگری به سوی درک نحوه عملکرد بخشی از مغز بردارند که در تصمیم‌گیری و رشد اعتیاد در سطح مولکولی مغز نقش دارد.پژوهشگران "موسسه کارولینسکا"(Karolinska Institute) در بررسی خود روی موش‌ها، به نقشه‌برداری از سلول‌ها و بافت‌های مغز پرداختند و توانستند شکل‌گیری بخش‌های گوناگون "جسم مخطط" یا "استریاتوم"(Striatum) را نشان دهند. شاید این نقشه مولکولی بتواند به درک بهتر سامانه پاداش مغز کمک کند.استریاتوم، بخش داخلی مغز است که به تنظیم عملکردهای مرتبط با پاداش، انگیزه و عملکردهای حرکتی می‌پردازد. این بخش، نقش مهمی در تصمیم‌گیری و رشد اعتیادهای گوناگون دارد.

پژوهشگران در این پروژه، یک نقشه مولکولی سه‌بعدی از سلول‌های عصبی تهیه کردند که مواد مخدری مانند مورفین و هروئین معمولا آنها را هدف قرار می‌دهند. آنها در این پژوهش توانستند نحوه سازماندهی سلول‌ها را در استریاتوم نشان دهند. این پژوهش، گام مهمی به سوی درک نحوه مدیریت انگیزه و اعتیاد در مغز به شمار می‌رود. پژوهشگران در این بررسی، یک کد مولکولی را توصیف کرده‌اند که می‌توان از آن برای تقسیم کردن "استریاتوم" به بخش‌های کوچک‌تر استفاده کرد."کنستانتینوس ملتیس"(Konstantinos Meletis)، استادیار بخش علوم اعصاب موسسه کارولینسکا و نویسنده ارشد این پژوهش گفت: نقشه ما، پایه‌ای را برای درک جدیدی از شبکه تصمیم‌گیری مغز شکل می‌دهد و شاید بتواند به درک فرآیندها و اثرات سامانه پاداش و اثر مواد مخدر گوناگون در این شبکه منجر شود.

پژوهشگران برای یافتن این کد مولکولی، از توالی آران‌ای استفاده کردند. این روش، برای بررسی تفاوت‌های کوچک در سلول‌های انفرادی و نقشه‌برداری از بیان ژن در استریاتوم به کار می‌رود. نتایج این بررسی، نخستین شواهد را در مورد کدهای مولکولی ارائه می‌دهند که استریاتوم را در سه سطح اصلی طبقه‌بندی می‌کنند.ملتیس افزود: ممکن است ما با کمک این دانش جدید بتوانیم عملکرد سلول‌های عصبی متفاوت را در بخش‌های مولکولی گوناگون ارزیابی کنیم. این نخستین گام برای توضیح دقیق نقش شبکه مغز در تصمیم‌گیری و اعتیاد به شمار می‌رود.پژوهشگران باور دارند که شاید این پژوهش بتواند به ابداع روش‌های درمانی جدید بر مبنای درک مکانیکی شبکه مغز کمک کند.این پژوهش، در مجله "Cell Reports" به چاپ رسید.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: مغز