به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۱۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۰/۰۷ ساعت ۱۷:۵۷
کد مطلب : ۱۹۴۷۷۸

بررسی سلامت روحی با کمک دستگاه پوشیدنی

گروه علمی: پژوهشگران "دانشگاه استنفورد" سعی دارند نخستین نمونه از دستگاه پوشیدنی را ابداع کنند که می‌تواند به بررسی استرس، اضطراب و افسردگی کمک کند.
بررسی سلامت روحی با کمک دستگاه پوشیدنی
پزشکان و پژوهشگران هر روز به آزمایش‌های بیشتری برای تشخیص و بررسی بیماری‌های جدی مجهز می‌شوند.افسردگی بالینی و اختلالات روانی مربوط به استرس، دلیل افزایش میزان خودکشی و از دلایل اصلی مرگ و میر در میان جوانان ۱۵ تا ۲۴ سال به شمار می‌روند."لین ویلیامز"(Leanne Williams)، استاد روانشناسی و علوم رفتاری "دانشگاه استنفورد"(stanford university) گفت: هنوز هیچ آزمایش کاربردی وجود ندارد که بتواند این گونه اختلالات را تشخیص دهد. به جای آن، طی یک مصاحبه شفاهی، از بیماران در مورد نحوه احساس آنها سوال می‌شود.وی افزود: تصور کنید که بتوان دیابت را بدون آزمایش و حسگر تشخیص داد. همانطور که این تصور غیرممکن به نظر می‌رسد، تصور تشخیص اختلالات روانی به شکل مورد نظر ما نیز غیرممکن به نظر می‌رسد.

ویلیامز و همکارانش در حال کار کردن روی پروژه‌ای موسوم به "منتید"(Mentaid) هستند که هدف از آن، درک سلامت روحی با یافتن روابط میان فعالیت مغز و تولید هورمون‌های خاص است. هدف نهایی پژوهشگران این است تا نوعی ابزار پوشیدنی ابداع کنند که بتواند فعالیت مغزی مرتبط با اختلال روحی را مورد بررسی قرار دهد.پژوهشگران در این پروژه، شش مدار مرتبط با مغز را مورد بررسی قرار دادند. این مدارها می‌توانند فعالیت‌های خاصی را کنترل کنند. هنگامی که فعالیت به پایان می‌رسد، مدار باید خاموش شود اما استرس و اضطراب، این چرخه را مختل می‌کند و به اضطراب بیش از اندازه و ناتوانی در تمرکز منجر می‌شود.

"ژنان باو"(Zhenan Bao)، استاد مهندسی شیمی دانشگاه استنفورد و از همکاران ویلیامز در این پروژه گفت: وجود هورمون کورتیزول، یک نشانگر مهم در رابطه با استرس است. ما در این پژوهش، رابطه کورتیزول را با عواملی مانند ضربان قلب و رسانایی پوست بررسی می‌کنیم.این گروه پژوهشی سعی دارند نخستین نمونه از یک ابزار پوشیدنی را ابداع کنند که می‌تواند اطلاعاتی را درباره متغیرها جمع‌آوری کند و بینش دقیق‌تری در مورد سلامت روحی ارائه دهد.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: سلامت روانی