به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۰/۱۰ ساعت ۱۴:۰۴
کد مطلب : ۱۹۴۹۸۲

طلا هم رکورد ۱۰ ساله را شکست

گروه اقتصادی: قیمت طلا در معاملات روز سه شنبه بازار جهانی به بالاترین حد در بیش از سه ماه گذشته صعود کرد و در مسیر ثبت بزرگترین رشد سالانه در حدود یک دهه اخیر قرار گرفت.
طلا هم رکورد ۱۰ ساله را شکست
هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور به ۱۵۲۵ دلار و ۲۰ سنت رسید که بالاترین حد از ۲۵ سپتامبر بود و آخرین بار با ۰.۶ درصد افزایش، به ۱۵۲۴ دلار و ۴۴ سنت رسید.در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۶ درصد افزایش، به ۱۵۲۷ دلار و ۶۰ سنت رسید.قیمت طلا در سال ۲۰۱۹ عمدتا به دلیل جنگ تجاری ۱۷ ماهه آمریکا و چین و تاثیر منفی آن بر رشد اقتصاد جهانی که بانکهای مرکزی بزرگ جهان را به تسهیل سیاست پولی واداشت، حدود ۱۹ درصد رشد کرده است.به گفته مارگارت یانگ، تحلیلگر بازار در شرکت "سی ام سی مارکتس"، یکی از عوامل اصلی رشد قیمت طلا، ضعیف شدن ارزش دلار بود و قیمتها در آخرین روز که تقاضا برای خرید ارزان شکل گرفته، افزایش پیدا کرده است. با این حال روند صعودی طلا محدود شده زیرا سیکل کاهش نرخهای بهره به پایان رسیده و احتمال کاهش نرخهای بهره در سال ۲۰۲۰ دیده نمی‌شود.

بانک مرکزی آمریکا امسال نرخهای بهره را سه دور کاهش داد. نرخهای بهره پایین‌تر، هزینه نگهداری طلا که سوددهی ندارد را کاهش داده و جذابیت سرمایه گذاری در این فلز ارزشمند را تقویت می‌کند.ارزش دلار در معاملات روز سه شنبه در برابر سبدی از ارزهای رقیب کاهش پیدا کرد و طلا را برای خریداران غیرآمریکایی ارزان‌تر کرد.پیتر ناوارو، مشاور تجاری کاخ سفید روز دوشنبه اعلام کرد که فاز اول توافق تجاری آمریکا و چین احتمالا در هفته آینده امضا خواهد شد.جفری هالی، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت OANDA در این باره گفت: با توجه به نقدینگی اندکی که در بازار آسیا به دلیل تعطیلات سال نو وجود دارد احتمال دارد قیمت طلا در معاملات اندک افزایش بیشتری پیدا کند. مقاومت بعدی طلا در مرز ۱۵۳۵ دلار خواهد بود.عامل دیگری که از رشد قیمت طلا پشتیبانی کرد، افت بازارهای سهام آسیا بود زیرا سرمایه گذاران به سودگیری از رونق اخیر معاملات پرداختند.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس پالادیم برای تحویل فوری ۰.۳ درصد رشد کرد و به ۱۹۱۳ دلار و دو سنت رسید. این فلز ارزشمند امسال تحت تاثیر کمبود عرضه و تقاضای بالا، ۵۱ درصد رشد قیمت داشته که بزرگترین رشد قیمت از سال ۲۰۱۷ و چهارمین رشد قیمت سالانه پالادیم خواهد بود.هر اونس نقره برای تحویل فوری ۱.۱ درصد رشد کرد و به ۱۸ دلار و ۱۰ سنت رسید. نقره از ابتدای سال ۲۰۱۹ تاکنون حدود ۱۷ درصد رشد قیمت داشته که بزرگترین رشد قیمت سالانه از سال ۲۰۱۰ به این طرف است.هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۱.۴ درصد افزایش، ۹۷۱ دلار و ۹ سنت معامله شد و در مسیر ثبت حدود ۲۳ درصد رشد قیمت سالانه قرار گرفت که بزرگترین رشد قیمت سالانه از سال ۲۰۰۹ خواهد بود.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: قیمت طلا