به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۸:۴۳
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۰/۱۰ ساعت ۱۹:۳۶
کد مطلب : ۱۹۵۰۰۵

واکنش تند دوم دونالد ترامپ و سناتورها علیه ایران

واکنش تند دوم دونالد ترامپ و سناتورها علیه ایران
گروه بین‌الملل: دونالد ترامپ در دومین توییت خود درباره حمله به سفارت آمریکا در بغداد نوشت: «میلیون ها عراقی که بدنبال آزادی می باشید و از سلطه ایران ناراضی هستید وقت شما رسیده است.»
در همین حال، سناتور تام کاتن، نماینده جمهوری‌خواه ایالت آرکانزاس در مجلس سنای آمریکا، در پیامی با اشاره به حمله به سفارت آمریکا در عراق گفت: همان‌طور که پرزیدنت ترامپ اشاره کرده، مسئولیت این حمله برعهده رژیم ایران است.
جان بولتون مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا نیز ساعاتی پس از  حمله به سفارت آمریکا در بغداد، در توییتی، این حمله را نشات گرفته از وقایع سال ۱۳۵۷ تهران دانست. بولتون در صفحه توییتر خود نوشت: «حمله به سفارت آمریکا در بغداد، نشات گرفته از نمایش ایران در سال ۱۹۷۹ (اشاره به اشغال سفارت آمریکا در تهران بعد از پیروزی انقلاب) بود.»
وی در ادامه این توییت مدعی شد: این (وضعیت) ‌ نشان از کنترل ایران بر گروه های شبه نظامی شیعه دارد و علامتی از آمریکاستیزی در عراق نیست. ما باید از شهروندان مان در برابر ستیزه جویی ایران محافظت کنیم.
لیندسی گراهام سناتور جمهوریخواه ایالت کارولینای جنوبی نیز در واکنش به این حملات، در سلسله توییت هایی، نوشت: خطاب به دولت ایران می گویم که مراقب اقدامات خود باشید. کشوری که برای حیات به توان فرآوری نفت نیاز دارد، ‌ باید محتاط باشد. وی در توییت دیگری اینگونه ادعا کرد: ترامپ برخلاف پرزیدنت اوباما، شما(ایران) را مسئول تهدید آمریکایی ها خواهد دانست و مهلک ترین ضربه را وارد خواهد کرد. نبردهایتان را عاقلانه انتخاب کنید. گراهام در توییت دیگری این طور نوشت: خطاب به متحدان عراقی ما، وقت آن است که مردم آمریکا را متقاعد کنید که مناسبات عراق – آمریکا، برای شما معنادار است و ارزش حمایت دارد. از پرسنل آمریکایی ما محافظت کنید. پشیمان نخواهید شد.
نیوت گینگریچ رئیس پیشین مجلس نمایندگان آمریکا هم گفت: «آمریکا باید پاسخ  حکومت ایران را در ایران بدهد. رهبران ایران اهمیتی نمی‌دهند ما به چه تعداد از متحدانش در عراق ضربه بزنیم. ما باید در پی قلب دشمن برویم و با قاطعیت آنها را واداریم هزینه اقداماتشان را بدهند!»
در تحول دیگر، سفارت آمریکا در بغداد در بیانیه‌ای، به شهروندان خود توصیه نموده است به دلیل تداوم اعتراضات اعضاء و هواداران حشدالشعبی از نزدیک شدن به ساختمان سفارت آمریکا در عراق اجتناب ورزند. آخرین خبرها حاکی است، ورودی دوم سفارت آمریکا در بغداد به آتش کشیده شده است و صدای تیراندازی در اطراف سفارت به گوش می‌رسد.