به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۰:۱۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۰/۱۴ ساعت ۱۲:۲۱
کد مطلب : ۱۹۵۱۶۸
رییس سازمان غذا و دارو اعلام کرد

دارو؛ خط مقدم جنگ اقتصادی علیه ایران

گروه جامعه: رییس سازمان غذا و دارو ضمن تسلیت شهادت سردار قاسم سلیمانی، گفت: در جنگ اقتصادی ظالمانه‌ کنونی که با عنوان "تحریم" دشمن به ما تحمیل کرده، حوزه دارو در خط مقدم قرار دارد.
دارو؛ خط مقدم جنگ اقتصادی علیه ایران
دکتر محمدرضا شانه‌ساز در نشست خبری سومین یادواره ایثارگران و شهدای حوزه دارویی کشور گفت: شهادت سردار رشید اسلام که اسوه تقوی و مجاهدت بود، شهید سردار سلیمانی و همراهان‌شان خصوصا شهید ابومهدی که یک عمر در راه تحقق کلمه حق و اهداف بلند انقلاب اسلامی مجاهدت کردند را تسلیت می‌گویم.وی افزود: امروز بیش از هر زمانی نیازمند معرفی این الگوها به جامعه و به خصوص جوانان هستیم. شهادت سردار سلیمانی و همراهان‌شان بسیار تلخ و ناگوار بود؛ اما مشکل دشمنان ما این است که معنا و مفهوم ایمان و شهادت را نمی‌فهمند. عزیزان ما را شهید کردند و احساسات امت اسلامی را جریحه‌دار کردند اما باید بدانند که این شهادت‌ها همواره باعث حفظ وحدت و آرمان‌گرایی بیشتر در بین جامعه و به ویژه جوانان می‌شود.

شانه‌ساز تاکید کرد: آنها نمی‌دانند که شهید کردن اسطوره‌های ملی ما نتیجه‌ای جز بی حرمت، کم بها و بی‌آبرو شدن‌ خودشان در نزد ملت‌های اسلامی ندارد. بارها در طول تاریخ و به ویژه در ۴۰ سال گذشته این شهادت‌ها را تجربه کرده‌ایم و دیده‌ایم که اثراتش برای امت اسلامی بسیار پربار خواهد بود. البته آن عزیزان به آرزویشان که شهادت بود دست یافتند و الطاف الهی و برکت به دنبال خواهد داشت و برای دشمنان این اقدامات به شکست و خروج از منطقه با ذلت خواهد انجامید که ان‌شالله همه اینها مقدمه‌ای برای ظهور امام زمان (عج) باشد.

وی با اشاره به برگزاری سومین یادواره ایثارگران و شهدای داروسازی کشور گفت: در دوران دفاع مقدس حوزه دارویی کشور خدمات ارزنده‌ای را ارائه کرد. در آن زمان تحریم‌های دارویی در شرایطی اعمال می‌شد که توان صنعت داروسازی کشور مانند الان نبود و شرکت‌هایی را داشتیم که صرفا کار بسته بندی دارو را انجام می‌دادند و فاقد هر گونه دانش بومی در حوزه داروسازی بودیم که شرایط سختی را در کشور ایجاد کرده بود. در عین حال طرح ژنریک وجود نداشت و پزشکان با برندها آشنا بودند و ما بازار مکاره‌ای را در آن زمان داشتیم. در سال‌هایی که این شرایط مردم و رزمندگان‌مان را آزار می‌داد، این تهدیدات را به فرصت بدل کردیم و توانستیم طرح ژنریک را در کشور اجرا کنیم که در سال‌های جنگ توانست از ایجاد رقابت‌های کاذب جلوگیری کند.وی ادامه داد: صنعت داروسازی ما در آن سال‌ها جهش عمده‌ای کرد و با اتکا به توان داخلی به علم تولید بسیاری از داروها و در عین حال توسعه دانشگاه‌ها و دانشکده‌های داروسازی دست یافتیم؛ بطوریکه در حال حاضر ۹۷ درصد از داروهای مورد نیاز کشور را در داخل تولید می‌کنیم. در آن زمان افرادی بودند که در سنگر کارخانه‌های داروسازی و در حوزه صنعت دارو خدمت کرده و داروی جبهه‌ها و پشت جبهه‌ها را تامین می‌کردند.

رئیس سازمان غذا و دارو همچنین گفت: در آن زمان در شهرهایی مانند کرمانشاه، خوزستان، کردستان و ... که بمباران می‌شدند شهرها خالی از سکنه می‌شد و همه مراکز تعطیل بودند، اما داروخانه‌هایی را می‌دیدیم که در همان شهرها خدمت ارائه می‌کردند و نتیجه آن آزاده‌ها و شهدایی بود که در این حوزه داریم. در حال حاضر هم در جنگ اقتصادی ظالمانه‌ای که به عنوان تحریم، دشمن به ما تحمیل کرده، حوزه دارو در خط مقدم قرار دارد. هر کجا که دشمن بتواند در زمینه داروهای مورد نیاز کشور ما را دچار مشکل کند کوچکترین رحم و مروتی از خودش نشان نمی‌دهد. بنابراین ما باید از درون خودمان را تقویت کنیم و به جوانان و پیشکسوتان حوزه دارویی کشور اتکا کنیم که با همه فشارها دشمن نتواند مشکل حادی در حوزه دارو برایمان ایجاد کند.وی افزود: در عین حال باید از سازمان‌های حقوق بشری خواست که تنها شعار حقوق بشر ندهند و سکوت نکنند. چرا که قطعا اقدامات دشمنان ما جنایت علیه بشریت است. اگر در کشور مشکل چندانی لمس نمی‌شود به دلیل توانمندی‌هایی است که از سال‌ها پیش در حوزه دارو در کشور ایجاد شده است.

شانه‌ساز تاکید کرد: در زمان جنگ یکی از چالش‌های ما پاسخگویی به حملات شیمیایی دشمن بود که برای اولین بار با این وسعت و تنوع علیه رزمندگان و شهروندان ما در سایه سکوت مرگبار دشمنان این کشور اتفاق افتاد. آن زمان هیچ منبع علمی در این باره وجود نداشت و این مواد ناشناخته بودند، اما باز هم با تلاش دانشکده‌های داروسازی این مواد شناسایی شدند و مواد مختلفی علیه آنها ایجاد شد. در آن زمان برخی اساتید داروسازی علی رغم اینکه پذیرش بالایی در دانشگاه‌های خارجی داشتند، مملکت را در زیر موشک باران و بمباران ترک نکردند و چراغ داروسازی را روشن گذاشتند و داروهایی را برای مقابله با اثرات مواد شیمیایی ایجاد کردند. حال قرار است در این همایش از جمعی از این عزیزان تقدیر شود. در عین حال سومین یادواره ایثارگران و شهدای حوزه داروسازی کشور که قرار بود در شانزدهم دیماه برگزار شود، به دلیل تداخل با تشییع پیکر شهید سردار قاسم سلیمانی به سی‌ام دیماه موکول خواهد شد. در ادامه این نشست سردار فتحیان - مسوول موسسه بهداری رزمی دفاع مقدس و مقاومت با اشاره به شهادت سردار قاسم سلیمانی گفت: شهادت سردار سرافراز سپاه اسلام سردار سلیمانی و همراهان‌شان به ویژه مجاهد بزرگ ابومهدی مهندس را تسلیت عرض می‌کنم.حادثه تلخی که به وسیله دولت تروریستی آمریکا که به کشوری دیگر تجاوز و به این عزیزان حمله کرد، اتفاق افتاد.

وی افزود: ۳۸ سال با سردار سلیمانی مانوس بودم و دوران دفاع مقدس را در خدمت ایشان فعالیت کردم و افتخارم رفاقت و دوستی با اوست. سردار سلیمانی فقط یک فرمانده بزرگ یا دیپلمات کارکشته یا یک سیاستمدار جامع نبود، بلکه انسانی جامع و چند بعدی بود. حسن تدبیر در طراحی‌های عملیات، انتخاب منطقه عملیات و ... از ویژگی‌های شاخصش در عملیات‌ها بود. در عین حال به سربازان و بسیجیان رسیدگی ویژه‌ای می‌کرد. بطوریکه بعد از هر عملیات یا در حین عملیات به محض اینکه فراغت پیدا می‌کرد به اورژانس خط می‌آمد و احوال مجروحان را می‌پرسید و در عین حال به پزشکان و پرستاران خداقوت می‌گفت. بعد از دفاع مقدس برای امنیت در جنوب شرق کشور تلاش کرد و همه مردم با روحیه انسانی و متواضع سردار سلیمانی آشنا هستند. او معتقد بود که یکی از راه‌های ایجاد امنیت ارائه خدمات پایدار به مردم است. یکی از کسانی که ایجاد بیمارستان‌های صحرایی را در نقاط صفر مرزی و در مناطق کمتر برخوردار توصیه می‌کرد سردار سلیمانی بود.حتی در آخرین برنامه‌هایشان خودش به همراه شهید ابومهدی برای امداد رسانی به مردم خوزستان به این شهر رفتند.

فتحیان ادامه داد: روحیه مردم‌داری و مردم یاری در شهید سلیمانی برجسته بود. انس و الفتی که خانواده شهدا با شهید سلیمانی داشتند بی‌نظیر بود. باید توجه کرد که شهید سردار سلیمانی در دوره خدمت‌شان هزاران سلیمانی تربیت کردند و هستند کسانی که راه‌شان را ادامه دهند و امروز جهان اسلام از آن نیروها بهره‌مند می‌شود.فتحیان در ادامه صحبت‌هایش ضمن تقدیر از تلاش‌های صنعت داروسازی کشور و دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: در حوزه داروسازی پیشرفت‌های بسیاری را داشته‌ایم؛ بطوریکه ۹۷ درصد داروهای مورد نیاز کشور را تولید می‌کنیم. بر همین اساس از سه سال پیش برای تجلیل از پیشکسوتان و شهدای صنعت داروسازی برنامه ریزی کردیم. در حوزه داروسازی ۳۰ نفر شهید داریم که هفت نفرشان متخصص داروسازی بودند، ۱۹ نفر دانشجوی داروسازی بودند و چهار نفر هم کارشناس داروسازی داریم.
مرجع : ایسنا