به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۸:۲۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۰/۱۶ ساعت ۱۷:۱۰
کد مطلب : ۱۹۵۲۸۰

عملیات انتقام پس از خاکسپاری آغاز می‌شود؟

عملیات انتقام پس از خاکسپاری آغاز می‌شود؟
گروه سیاسی: یك كانال خبری اصولگرا مدعی شده است كه عملیات انتقام پس از بە خاکسپاری پیكر سردار قاسم سلیمانی شروع می‌شود.

از سوی دیگر، شبکه ۱۳ تلویزیون اسراییل گزارش داد، در پی ترور سردار شهید قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در حمله پهپادی آمریکا در فرودگاه بغداد، تدابیر امنیتی در نهادهای این رژیم که "حساس" قلمداد می‌شوند، افزایش یافته و سطح هشدار خود را بالا برده است. در مرزهای غزه و مرزهای شمالی با سوریه و لبنان نیز آماده باش اعلام شده است. خبرگزاری فرانسه نیز از آماده‌باش سامانه دفاع موشکی گنبد آهنین خبر داد. نفتالی بنت، وزیر جنگ اسراییل با تشکیل جلسه امنیتی در تل‌آویو با حضور روسای اطلاعاتی و امنیتی این رژیم خواستار اتخاذ تدابیری شد. قرار بود نشست کابینه امنیتی اسرائیل در روز یکشبنه برگزار شود که به امروز دوشنبه موکول شد گفته شده این جلسه تنها به تحولات امنیتی پس از ترور شهید سلیمانی اختصاص دارد. نتانیاهو از تمامی وزیران خواسته از هرگونه اظهار نظر در باره شهادت سردار سلیمانی خودداری کنند.

در همین حال، وزیر خارجه عربستان امروز -‌دوشنبه- خواستار کاهش تنش‌ها در منطقه شد. وی گفت که این کشور نمی‌خواهد بحران در منطقه «در این لحظه خطرناک» افزایش یابد. «فیصل بن فرحان آل سعود»، وزیر خارجه عربستان، در نشستی خبری در ریاض گفت: «سخت امیدوار هستیم که وضعیت در منطقه بدتر نشود. شکی نیست که لحظه فعلی بسیار خطرناک است و باید از ریسک‌ها و خطرهایی که نه تنها منطقه بلکه جهان را تهدید می‌کند آگاه باشیم.» وی افزود: «امیدواریم تمامی بازیگران قدم‌هایی ضروری برای جلوگیری از افزایش تنش‌ها بردارند.»

«عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای «رای الیوم» یادداشت بخش سخن سردبیر خود را به تشریح گزینه‌های احتمالی انتقام سخت ایران پس از ترور سردار شهید سلیمانی اختصاص داد. نویسنده یادداشت خود را با چند سوال آغاز کرد و نوشت: «چهار سناریوی احتمالی برای پاسخ تلافی جویانه ایران به ترور سردار سلیمانی و همرزم وی ابومهدی المهندس چیست؟. آیا پارلمان عراق پیروزی را که تهران در انتظارش است محقق کرده و نیروهای آمریکایی را اخراج می‌کند؟. پاسخ آمریکا به پاسخ تلافی جویانه ایران چه خواهد بود؟. چرا آیت الله خامنه‌ای پیام‌های واسطه‌های عربی را برای توقف تنش رد کرد؟
در مقدمه این یادداشت آمده است: «انتظار اجرای حکم اعدام دردناک‌تر از خود اجرای حکم است. همین قاعده در حال حاضر درباره آمریکا و "دونالد ترامپ" رئیس جمهور آن صدق می‌کند، پس از اینکه رهبری ایران با قاطعیت تاکید کرد که انتقام ترور مرد قدرتمند خود سردار "قاسم سلیمانی" رئیس نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و همرزم وی "ابومهدی المهندس" را خواهد گرفت.»
عطوان با اشاره به اخبار (البته تایید نشده) رسانه‌های ایرانی درباره حضور رهبر معظم انقلاب در جلسه روز جمعه نشست شورای عالی امنیت ملی ایران به منظور بررسی ترور سردار سلیمانی و نحوه پاسخ به آن، گفـت: «آیت الله خامنه‌ای در این نشست به طور شفاف دستور داده که پاسخ ایران نظامی و قوی خواهد بود تا همه دنیا بفهمد که ایران حرف می‌زند و عمل می‌کند و انتقام مردان خود را می‌گیرد حتی اگر دشمنش، کشوری بزرگ نظیر آمریکا باشد.»
نویسنده گواه واقعیت اراده مستحکم ایران برای انتقام‌گیری از آمریکا را در واکنش به سه پیامی دانست که از روز جمعه برای رهبران ایران فرستاده ودر آن تلاش شده بود ایران را برای بازداشتن از پاسخ به حمله آمریکا متقاعد یا تهدید کنند.
به گفته عطوان از این سه پیام دو پیام را سفیر سوئیس که حافظ منافع آمریکا در ایران است به مقامات ایران رساند و حامل پیام سومی هم "محمد بن عبدالرحمن آل ثانی" معاون نخست وزیر و وزیر خارجه قطر بود که صبح روز شنبه در سفری غیرمنتظره وارد تهران شد.
عطوان به نقل از آنچه اطلاعات به بیرون درز شده دانست گفت:«رهبر ایران از گشودن این نامه‌ها خودداری و تاکید کرد که میانجی‌گری را نمی پذیرد، زیرا ایران تصمیم خود را برای پاسخ به آمریکا گرفته است و از آن صرف نظر نمی‌کند.»
نویسنده ادامه داد: «سوال‌هایی درباره ماهیت اندازه و زمان پاسخ ایران به آمریکا و پیامدهای این پاسخ مطرح است، اما می توان پس از بررسی بخش اعظم سخنان ایران و سوابق آن به چند گزینه و سناریوی احتمالی در این باره اشاره کرد:
1- یک شخصیت سیاسی یا یک مقام ارشد نظامی آمریکا با بیشتر در داخل آمریکا یا بیرون آن ترور شود.
2- پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق که شامل 15 پایگاه است و حدود 5300 سرباز و بیش از یک هزار بازنشسته غیرنظامی در آنجا حضور دارند، هدف حملات موشکی قرار گیرد که از جمله آن پایگاه "التنف" در مرز سوریه و عراق است که مانع اتصال جغرافیایی عراق و سوریه به یکدیگر شده است.
3- پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه خلیج فارس نظیر پایگاه هوایی "العدید" در قطر یا پایگاه ناوگان پنجم دریایی آمریکا در منامه یا پایگاه زمینی در کویت یا پایگاهش در ابوظبی هدف گرفته شود.
4- اهدافی نظامی متعلق به رژیم اشغالگر اسرائیل در عمق فلسطین اشغالی هدف گرفته شود؛بخصوص که گزارش‌ها حاکی است اسرائیل به طریقی در عملیات ترور سردار سلیمانی مشارکت داشته است و مطبوعات و شبکه‌های تلویزیونی اسرائیل هم خبر دادند ترامپ چهارشنبه شب با نتانیاهو تلفنی صحبت کرده و با او عملیات ترور را هماهنگ کرده است، بدون اینکه جزئیاتی از این گفت‌وگو فاش شود.
عطوان با تاکید بر احتمال پاسخ مستقیم وبی واسطه ایران به جنایت آمریکا، گفت: «رویداد سرنگونی پهپاد گلوبال هاوک آمریکایی بر فراز تنگه هرمز توسط موشک‌های ایرانی در حالی که ترامپ جرات تلافی کردن آن را پیدا نکرد پاسخ به آنهایی است که می‌گویند ایران از بیم عکس العمل آمریکا تاکنون به هیچ هدف آمریکایی حمله نکرده است.»