به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۰/۱۷ ساعت ۲۰:۵۵
کد مطلب : ۱۹۵۳۴۱

اظهارات تازه مایک پمپئو درباره ترور سردار سلیمانی

اظهارات تازه مایک پمپئو درباره ترور سردار سلیمانی
گروه بین‌الملل: وزیر خارجه آمریکا ترور سردار سلیمانی را بخشی از فشار حداکثری علیه ایران دانست و گفت من روی این پروژه کار کرده‌ام و مطمئن هستم مغایرتی با مقررات ندارد.
مایک پمپئو روز سه شنبه در نشست مطبوعاتی خود در حالی که تلاش کرد نشان دهد مساله ترور سردار سلیمانی در برنامه های وزارت خارجه آمریکا از اهمیت کمی برخوردار است و مسایل مختلفی همچون هنگ هنگ، افغانستان، ونزوئلا و انتصابات اخیر در وزارت خارجه را مطرح کرد اما خبرنگاران حاضر تمام سوالات خود را به این اقدام تروریستی اختصاص دادند. وی در پاسخ به سوالی که ماهیت اطلاعاتی که منجر به ترور سردار سلیمانی شد چه بود؟ چقدر خطر حتمی بود و چرا به ظریف اجازه ورود ندادید، افزود: من نمی توانم درباره صدور روادید نظر بدهم و چیز بیشتری نمی گویم اما همیشه وظایفامان را در قبال مقررات سازمان ملل رعایت می کنیم.
وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: درباره مسایل اطلاعاتی (برای ترور سردار سلیمانی) هم نمی توانم بیشتر صحبت کنم. مطمئن باشید هر وقت رئیس‌جمهوری تصمیمی با این عظمت می گیرد، اطلاعات زیادی وجود داشته است. پمپئو اضافه کرد: قریب الوقوع بودن این حملات از سوی سلیمانی را می توان از اقدامات پیشین آن نتیجه گیری کرد. پنتاگون کار فوق العاده ای انجام داد و تصمیم رئیس جمهوری در تداوم راهبرد ما با مبارزه با تروریسم بوده است. وی در پاسخ به سووالات متعدد خبرنگاران درباره علت ترور شهید سلیمانی گفت: از قول ظریف شنیدیم که سلیمانی آمده بود برای توافق عربستان سعودی،‌من با همتای سعودی صحبت کردم اما آنها هم تایید نکردند. اینکه برای صلح آمده بودند این یک تبلیغ و پروپاگاندای ایران است و تازه نیست و دروغ است.
پمپئو با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران با گروه طالبان روابط ویژه و دوستانه‌ای دارد مدعی شد: «برجام فرصت داده بود که هر وقت ایران خواست به بمب اتمی دست پیدا کند. ایران از پیوستن به ائتلاف جهانی برای صلح خوددداری کرده و به شدت تلاش می‌کند تا پروژه صلح در افغانستان را تضعیف کند. ما ایران را در شرایطی قرار دادیم که هیچ وقت در این شرایط نبوده،‌ ایران مجبور به انتخاب‌های دشوار شده و ما انتخاب کردیم که با آنها مقابله کرده و آنها را مهار کنیم. بودجه ایران به شدت با مشکل مواجه شده است. ما هم پیمانان خود را تقویت کردیم. حمله به سلیمانی از جمله برنامه‌های چارچوب راهبردی بود. پیام جدی ترامپ رساند به ایران که دیگر جان آمریکایی را تهدید کند چنین اتفاقی می‌افتد.» وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به سوالات خبرنگاران درباره تهدید ترامپ برای حمله علیه مراکز فرهنگی ایران گفت که اقدام‌های آمریکا مطابق قوانین بین‌المللی خواهد بود و مدعی شد: «‌تهدید اصلی برای فرهنگ ایران، حکومت جمهوری اسلامی است.»