به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۰/۲۰ ساعت ۱۲:۳۴
کد مطلب : ۱۹۵۴۲۲
تمامِ گمانه‌زنی‌ها درباره علت سقوط پرواز ۷۳۷

رئیس‌جمهور اوکراین: اصابت موشک به هواپیما هنوز قطعی نیست

گروه سیاسی: در حالی که افکار عمومی تحت تاثیر اخبار مربوط به سقوط هواپیما هستند. موج اظهارنظرها از بریتانیا تا کانادا و آمریکا به سردرگمی مردم دامن زده است.
رئیس‌جمهور اوکراین: اصابت موشک به هواپیما هنوز قطعی نیست
از طرفی برخی منابع عمدتا داخلی از بازی رسانه‌ای غرب و آمریکا برای نجات سهام بوئینگ می‌گویند و از آن طرف منابعی چون سی‌بی‌اس و نیویورک‌تایمز از شلیک اشتباهی موشک و سقوط هواپیما می‌گویند. ایران و‌ در راس آن دولت اما اظهار آمادگی کردند که با حضور نمایندگانی از اوکراین و بوئینگ و حتی کانادا قضیه را بررسی کنند. در این میان انتشار یک ویدئو از نیویورک‌تایمز که ادعا شده لحظه برخورد موشک به هواپیما را نشان می‌دهد به شایعات دامن زده و انتشار عکسی هم که البته مکان آن مشخص نیست و بقایای موشک را نشان می‌دهد فضا را مبهم‌تر کرده. برخی کارشناسان اما می‌گویند اگر اصابت موشک در میان بوده باشد، هواپیما در همان ارتفاع منفجر می‌شد. به هر حال ابهام و آشفتگی خبری درباره سقوط پرواز ۷۳۷ موج می‌زند.
واکنش‌ها به سقوط مرگبار پرواز تهران - کی‌یف را بخوانید:
نخست وزیر کانادا می‌گوید: پرتاب موشک قطعی است منتهی نه به طور عمدی.
نخست‌وزیر انگلیس: تقریبا پرتاب موشک به عنوان عامل سقوط ۷۳۷ قطعی است!
دونالد ترامپ: اتفاق بسیار دردناکی رخ داده است. من به سقوط این هواپیما مشکوکم. برخی ها گفته اند مشکل فنی بوده است. ایده‌ال این است که «جعبه سیاه» را به شرکت بویینگ یا به کشوری دیگر برای بررسی بیشتر داده شود. 
رییس جمهور اوکراین: مردم اوکراین در مورد علت سقوط هواپیما در ایران گمانه زنی نکنند و از تئوری‌های توطئه، نتیجه‌گیری‌های عجولانه و مطالب تایید نشده اجتناب کنند. اوکراین آماده بازگرداندن اجساد قربانیان به کشور است.
شرکت بوئینگ: در حال جمع‌آوری اطلاعات بیشتر از این حادثه است.
ربیعی، سخنگوی دولت: سازمان هواپيمايي كشوري جمهوري اسلامي ايران كميته بررسي سانحه را بر اساس مقررات ايكايو تشكيل داده است و با شفافیت ، دقت و سرعت تمام، با حضور و مشارکت کارشناسان از همه کشورهای مرتبط ، این سانحه هوائی را از همه جوانب فنی و اجرائی بررسی و به طور کامل اطلاع رسانی خواهد کرد.
موسوی،سخنگوی وزارت امور خارجه: جمهوری اسلامی ایران تحقیقات در خصوص علت سقوط این هواپیما را طبق استاندارد‌های بین المللی و ضوابط ایکائو آغاز کرده و از کشور اوکراین به عنوان صاحب هواپیما و کمپانی بوئینگ به عنوان سازنده هواپیما برای مشارکت در تحقیقات دعوت به عمل آورده است.
سازمان هواپیمایی کشوری: اینکه گفته می‌شود این هواپیما با آتش گرفتن یک موتور باز هم می‌تواند به پرواز ادامه دهد و سالم فرود بیاید درست است اما ما هنوز نمی‌توانیم تایید کنیم که موتور هواپیما آتش گرفته بود یا جای دیگری از هواپیما.

رئیس جمهور اوکراین: فرضیه اصابت موشک به هواپیما هنوز قطعی نیست

یورونیور گزارش داد: سانحه سقوط هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ خطوط هوایی اوکراین در تهران که در آن ۱۶۷ مسافر و ۹ خدمه پرواز جان خود را از دست دادند با طرح فرضیه اصابت موشک از سوی برخی مقامات آمریکایی و منابع خبری وارد مرحله تازه‌ای شده است. ایران با رد این فرضیه اعلام کرده است که از کشورهای مرتبط با این سانحه برای شرکت در تحقیقات مربوط به بررسی اطلاعات جعبه سیاه دعوت به عمل آورده است. آخرین خبرهای مرتبط با این سانحه هوایی را در این گزارش به صورت پوشش زنده دنبال کنید.
ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در تازه‌ترین اظهارات خود در خصوص سانحه هواپیمای بوئینگ ۳۷۳ خطوط هوایی کشورش ضمن منتفی ندانستن فرضیه اصابت موشک به این هواپیما اعلام کرده است که هنوز نمی‌توان به طور قطع این فرضیه را مورد تایید قرار داد.

اداره ایمنی حمل و نقل آمریکا سطح مشارکت در تحقیقات سقوط هواپیمای بوئینگ را بررسی می‌کند
ستاد ملی ایمنی حمل و نقل ایالات متحده آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرد که از مقامات ایرانی مسئول در زمینه هوانوردی غیرنظامی یادداشتی را برای مشارکت در تحقیق در خصوص سقوط بوئینگ ۷۳۷ خطوط هوایی اوکراین دریافت کرده است. این نهاد آمریکایی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «ستاد ملی ایمنی حمل و نقل ایالات متحده آمریکا آخرین جزئیات مرتبط با این سانحه هوایی را دنبال می‌کند و سطح مشارکت در تحقیق به روی این پرونده را در دست بررسی دارد.» در این بیانیه تاکید شده است: «در صورت مشارکت در تحقیق،‌ طبق رویه‌ای که ستاد ملی ایمنی حمل و نقل ایالات متحده آمریکا همواره آنرا دنبال می‌کند هیچگونه گمانه زنی در باره علل سقوط این هواپیما انجام نخواهد شد.»
بر اساس قواعد سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی، ستاد ملی ایمنی حمل و نقل ایالات متحده آمریکا به عنوان نماینده کشور سازنده هواپیمای سانحه دیده در تحقیقات مربوط به این پرونده حضور خواهد داشت.
از سوی دیگر ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در تازه‌ترین اظهارات خود اعلام کرده است که امروز جمعه در خصوص علت سقوط هواپیمای خطوط هوایی کشورش با مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا گفتگو می‌کند.
علی ربیعی سخنگوی دولت ایران پیشتر در بیانیه‌ای ضمن اشاره به این روند قانونی، از مشارکت نمایندگان کشورهایی که به نوعی دراین حادثه مرتبط هستند (اوکراین، فرنسه و آمریکا) برای تحقیق در باره چگونگی سقوط هواپیمای اوکراینی خبرداده بود. در این بیانیه آمده است: «طبق قواعد بین‌المللی، سازمان هواپیمایی کشوری از کشوری که سانحه در آن رخ داده است (ایران)، از کشوری که صادر کننده گواهینامه صلاحیت پرواز است (اوکراین)، مالک هوایپما (اوکراین) کارخانه سازنده هواپیما (بوئینگ) و کارخانه سازنده موتور هواپیما (فرانسه) می‌توانند در فرایند تحقیق شرکت کنند. هم اکنون نماینده کشور اوکراین در ایران حضور دارد. ما از شرکت بوئینگ نیز می خواهیم نماینده خود را برای مشارکت در فرایند بررسی جعبه سیاه اعزام نمایند.»

از سوی دیگر فرانسه نیز به عنوان کشور سازنده موتور هواپیمای یاد شده برای شرکت در مراحل تحقیق در خصوص علت سقوط اعلام آمادگی کرده است. ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه روز جمعه اعلام کرد که کشورش حاضر است در صورت درخواست مقامات ایرانی دانش و تخصص‌های فنی لازم برای کمک به تحقیقات را در اختیار تهران بگذارد. وزیر امور خارجه فرانسه که در مصاحبه با شبکه رادیویی ار.ت. ال RTL سخن می‌گفت در عین حال یادآور شده که چنین درخواستی هنوز از سوی مقامات ایرانی دریافت نشده است.
با توجه به اینکه گفته می‌شود به جعبه‌های سیاه هواپیمای سانحه دیده آسیب وارد شده کارشناسان معتقدند که استخراج اطلاعات جعبه سیاه در این شرایط بدون مشارکت کارشناسان فرانسوی که دانش فنی لازم برای این کار را در اختیار دارند، ممکن نخواهد بود. جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا پیش از این با استناد به منابع سرویس‌های امنیتی و اطلاعاتی کشورش و نیز متحدان کانادا از جمله آمریکا مدعی شده بود که هواپیمای ۷۳۷ شرکت هواپیمایی اوکراین بدون شک و احتمالا بر اثر یک اشتباه توسط موشکی ایرانی سرنگون شده است.
این ادعا و نیز خبرهایی که به نقل از مقامات پنتاگون در این خصوص از سوی رویترز منتشر شده بود بلافاصله توسط مقامات دولتی و مسئولان هواپیمایی ایران رد شد. وزارت امور خارجه ایران اعلام کرده است که تحقیقات در خصوص علت سقوط این هواپیما بر اساس استانداردهای بین المللی و ضوابط ایکائو آغاز شده و از کشور اوکراین به عنوان صاحب هواپیما و کمپانی بوئینگ به عنوان سازنده هواپیما برای مشارکت در تحقیقات دعوت به عمل آمده است.
هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ شرکت هواپیمایی اوکراین اینترنشنال که روز گذشته با ۱۶۷ مسافر و ۹ خدمه پرواز، در ساعت ۶ و ۱۲ دقیقه فرودگاه امام خمینی را به مقصد کی‌یف ترک کرده بود، پس از شش دقیقه پرواز در حوالی صبا شهر از توابع استان تهران سقوط کرد و تمام سرنشینان جانشان را از دست دادند.