به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۳:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۰/۲۱ ساعت ۱۰:۲۱
کد مطلب : ۱۹۵۴۶۷

ترامپ:خروج نیرو‌های آمریکا از عراق مطرح نیست

ترامپ:خروج نیرو‌های آمریکا از عراق مطرح نیست
گروه بین‌الملل: رییس‌جمهور آمریکا گفت: رهبران عراق در مذاکرات خصوصی درخواستی مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی از این کشور مطرح نکردند.

«دونالد ترامپ» در مصاحبه با فاکس نیوز افزود: با این حال هیچ مشکلی با خروج نظامیان آمریکایی از عراق ندارم.  دونالد ترامپ تهدید کرد که ایالات متحده چند میلیارد دلار در پایگاه‌هایش در عراق سرمایه‌گذاری کرده و اگر عراق خواهان خروج نیروهای آمریکایی است، باید هزینه آن را پرداخت کند. رئیس‌جمهور ایالات متحده همچنین دلیل فوری که به ترور سردار قاسم سلیمانی، انجامید، این بود که تهران قصد حمله به چهار سفارتخانه آمریکا را داشت. مجری شبکه فاکس تاکید کرده آیا حملات وسیعی برای هدف قرار گرفتن دیگر سفارت‌خانه‌های ایران برنامه‌ریزی شده بود، ترامپ گفته «می‌توانم فاش کنم که باور دارم احتمالا چهار سفارت بوده است». رئیس‌جمهوری ایالات متحده پیشتر تاکید کرده بود که دولت او به اقدامات ایران برای آسیب‌رساندن به پرسنل، شهروندان و منافع آمریکا واکنش سختی نشان خواهد داد.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، ایران را مسئول اقدامات گروه‌های شبه‌نظامی در عراق و مناطق دیگر معرفی کرده بود. عادل عبدالمهدی، نخست‌ وزیر مستعفی عراق که به طور موقت رهبری دولت را در دست دارد، در گفت‌وگوی تلفنی با مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، خواسته است هیئتی به بغداد فرستاده شود تا مکانیسم خروج نیروهای آمریکایی از کشور را بررسی کنند. رویترز روز جمعه با انتشار این گزارش نوشت که هم اکنون آمریکا ۵۲۰۰ نیرو در عراق دارد. نیروهای آمریکایی از سال ۲۰۱۴ به درخواست دولت عراق قراردادی امضا کردند تا در این کشور با تروریسم و داعش مبارزه کنند. هم اکنون صدها نیروی ناتو در عراق که مسئولیت آموزش نیروهای عراقی را بر عهده داشتند، فعالیت خود را متوقف کرده‌اند.

مایک پومپئو، دیروز جمعه در پاسخ به پرسش مشابهی در مورد «تهدید فوری»، در جریان کنفرانس خبری‌اش گفته بود منظور از این پرسش چیست: «من دقیقا نمی‌دانم چه دقیقه‌ای، ما نمی‌دانیم دقیقا چه روزی قرار است [حمله] انجام شود، ولی کاملا روشن بود. قاسم سلیمانی شخصا در حال برنامه‌ریزی حمله‌ای گسترده و وسیع علیه منافع آمریکا بود و آن حملات [تهدیدی] فوری بودند». در دیگر سو، نانسی پلوسی، رئیس دمکرات مجلس نمایندگان آمریکا، روز جمعه گفته بود «از دیدگاه ما رئیس‌جمهوری -دولت- دست به حمله‌ای تحریک‌آمیز و غیرمتناسب علیه ایران زده‌، که آمریکایی‌ها را با خطر روبه‌رو کرده‌است». ترامپ از سوی دیگر با انتقاد شدید از  پلوسی در حساب کاربری خود در توئیتر، به خبرنگاران گفته «گاهی باید خیلی خیلی فوری» دست به اقدام زد و زمان اجازه گرفتن از «نانسی» را نداشتیم!

از سوی دیگر، «مورگان اورتاگوس» سخنگوی وزات خارجه آمریکا جمعه شب گفت: واشنگتن خواستار بازگشت به روابط راهبردی با عراق به جای خروج نیروهای این کشور است. وی افزود: هر هیأت جدید آمریکایی که به عراق اعزام شود، موضوع بازگشت به یک رابطه راهبردی به جای خروج نیروهای آمریکایی از این کشور را مورد بحث قرار خواهد داد. سخنگوی وزات خارجه آمریکا همچنین بر ادامه حضور نظامی آمریکا برای مبارزه با داعش تأکید کرد و گفت: ما به حمایت از آمریکایی ها، عراقی ها و شرکای ما در ائتلاف علیه داعش متعهد هستیم.