به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۸:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۰/۲۱ ساعت ۱۱:۲۲
کد مطلب : ۱۹۵۴۷۸

فرش کاشان و ویژگی‌های آن

گروه فرهنگ و هنر:
فرش کاشان و ویژگی‌های آن
معرفی فرش کاشان
در خانه ی تمام ایرانی‌ها فرش به عنوان یکی از لوازم اساسی منزل می‌باشد و این فرش یا به صورت یک زیرانداز مورد استفاده است و یا به عنوان یکی از وسایل تزیینی پهن شده است. تولید فرش اولین بار در کاشان انجام شده است و اولین تولید فرش کاشان مربوط به دهه ی پنجاه شمسی می‌باشد که این امر با استقبال فراوانی روبرو شد و به همین دلیل افراد مختلف به فکر راه اندازی تولیدی فرش ماشینی افتادند.
امروزه کاشان 70 درصد صادرات فرش ماشینی را به خود اختصاص داده است و به عنوان صادرکننده ی فرش ماشینی رتبه‌ی پنج جهانی را به خود اختصاص داده است.
همانطور که می‌دانید فرش ماشینی برخلاف فرش دستباف توسط دستگاه‌های مخصوص تولید می‌گردد و هیچ نیروی انسانی در بافت آن دخالت ندارد.

فرش ماشینی کاشان در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف بافته می‌شود و به همین دلیل پاسخگوی تمامی سلایق می‌باشد و این تنوع در فرش دستباف مشاهده نمی شود. کاشان مرکز تولید، فروش و صادرات فرش ماشینی در ایران می‌باشد. در طول سال به طور میانگین هشتاد میلیون مترمکعب فرش کاشان تولید می‌گردد و پنجاه میلیون مترمکعب به بازارهای داخلی و مابقی به کشورهای خارجی صادر می‌گردد.
 
تاریخچه ی فرش کاشان
در ابتدای امر برای بافت فرش ماشینی از دستگاه‌هایی استفاده می‌کردند که برای بافت فرش مناسب نبودند و در نتیجه با کیفیت خوبی عرضه نمی شدند.
در زمان‌های قدیم فرش ماشینی در تعداد شانه‌های 300 و 350 با تراکم 900 تولید می‌شدند. اما امروزه با توجه به پیشرفت در زمینه ی دستگاه‌های بافت فرش ماشینی، بافت فرش در تعداد شانه و تراکم‌های مختلفی صورت می‌گردد با این تولید کیفیت فرش‌های ماشینی نیز به طور قابل توجهی ارتقاء یافته است. درحال حاضر فرش‌های ماشینی در تعداد شانه‌های 500،700،1000،1200 و 1500 تولید می‌گردد. همچنین در یکی دو دهه ی اخیر طرح‌ها از سادگی و یکنواختی درآمده است و حتی تعداد رنگ بندی فرش به عدد چهارده نیز رسیده است.
 
ویژگی فرش کاشان
وجود لچک در چهارگوشه ی فرش و ترنج در مرکز فرش کاشان باعث مرغوبیت و زیبایی آن می‌شود که از جمله دلایلی است که این فرش ماشینی در میان مردم ایران و حتی کشورهای دیگر محبوبیت خاصی داشته باشد.
رنگ قرمز یا روناسی موجود در فرش کاشان استان اصفهان در میان بسیاری افراد شناخته شده است که این رنگ بیشتر در فرش‌های جوشقانی استفاده می‌گردد.
در قسمت پشت تمام فرش‌های شهر کاشان برچسبی مشاهده می‌گردد که در آن اطلاعات کاملی از فرش اعم از نام طرح فرش، کد فرش، رنگ، تعداد رنگ، تعداد شانه، تراکم، جنس نخ، جنس پود و شرایط نگهداری از آن درج شده است که در هنگام خرید فرش مشتریان باید به این اطلاعات توجه ویژه ای داشته باشند تا کلاهبرداری توسط سودجویان صورت نگیرد.

فرش ماشینی از الیاف متنوعی بافته می‌شود، نایلون، پلی استر، اکریلیک هیت ست، پلی پروییلن، ویسکوز، نخ‌های پشمی و ترکیبی از آن‌ها نمونه‌هایی از این الیاف می‌باشند. اکثر تولیدکنندگان فرش کاشان از نخ اکریلیک هیت ست شده برای بافت فرش استفاده می‌کنند که از تمامی الیاف دیگر کیفیت بالاتر و دوام بیشتری دارد. این نخ در برابر حرارت و گرما و ساییدگی مقاومت بالاتری دارد و نرم تر و ظریف تر از سایر الیاف می‌باشد و همچنین عمر بیشتری نسبت به سایرین نیز دارد. اگر تا 5 دقیقه یک ظرف داغ روی این فرش قرار گیرد نمی سوزد و هیچگونه تغییر رنگی در آن ایجاد نمی شود.

فرش ماشینی در ابعاد مختلف دوازده متر، نه متر، شش متر، چهار متر و سایزهای کوچک تر که مناسب برای راهرو، قالیچه و تابلوفرش تولید می‌گردد و سایر سایزها بنا به درخواست مشتری طراحی و بافته می‌شود.
پرفروش ترین فرش کاشان فرش 700 شانه، فرش 1000 شانه و فرش 1200 شانه می‌باشد. فرش 1500 شانه نیز که به تازگی وارد بازار شده است با توجه به شباهت بسیار به فرش دستباف و ظرافت و زیبایی متقاضیان خاص خود را دارد اما به علت قیمت بالای آن عموم مردم از آن استقبال نمی کنند.
ما لیست اسامی بهترین کارخانه‌های فرش کاشان را برای شما تهیه نموده ایم تا فرش ماشینی قیمت مناسب تر و باکیفیت تر را به راحتی انتخاب و خرید نمایید. این لیست شامل فرش زمرد، فرش فرهی، فرش قیطران کاشان، فرش یلدای کویر و فرش پارس نقش(فرش مینیاتور) ی باشد. لازم به ذکر است قیمت فرش ماشینی مشهد از قیمت فرش ماشینی کاشان بالاتر می‌باشد.
 
فرش 1200 شانه کاشان
تعداد گره‌های موجود در یک متر از عرض فرش را تراکم عرضی یا به اصطلاح شانه می‌نامیم و تراکم طولی همان تعداد گره‌های موجود در یک متر از طول فرش نامیده می‌شود که به مختصر تراکم نامیده شده است. فرش 1200 شانه به لحاظ زیبایی و ظرافت از فرش‌های 1000شانه و فرش 700شانه بالاتر می‌باشد. تراکم این فرش 3600 می‌باشد و به همین دلیل لطیف تر و ریزنقش تر از فرش‌های دیگر است و به فرش دستباف شباهت بیشتری دارد و به عنوان فرش دستباف گونه شناخته شده است.

کیفیت فرش 1200شانه به نوع نخ آن و ماشینی که آن را بافته است بستگی دارد. اغلب در بافت فرش ماشینی 1200 شانه از نخ اکریلیک هیت ست شده استفاده شده است که همانطور که گفته شد نسبت به سایر نخ‌ها مرغوب تر است. استفاده از بهترین ماشین آلات بافت فرش که HCPx2 و HCI می‌باشد در کیفیت فرش 1200 شانه نقش بسزایی دارد و این دستگاه‌ها ساخت کشور بلژیک می‌باشد.
با توجه به تولید فرش کاشان در رنگ بندی متنوع و بسیار زیبا انتخاب با توجه به هماهنگی فرش با سایر لوازم همچون مبلمان و پرده کاری آسان و لذت بخش می‌باشد زیرا این هماهنگی در رنگ دکوراسیون می‌تواند زیبایی خاصی را در منزل شما به ارمغان آورد. در بافت فرش از یک رنگ غالب و چندین رنگ دیگر در بستر فرش استفاده می‌شود. در مجموع برای هر فرش از 8، 10 و یا 12 رنگ استفاده می‌شود.
با توجه به ویژگی‌ها و کیفیت فرش 1200 شانه و برتری آن را نسبت به سایر فرش‌ها بیان کردیم در نتیجه قیمت فرش 1200 شانه نیز نسبت به قیمت سایر فرش‌ها بالاتر می‌باشد زیرا کیفیت، زیبایی و مقاومت این فرش بدون شک از سایرین بهتر و بالاتر است.
 
فرش 1500 شانه کاشان
به تازگی نیز با ورود ماشین آلات بلژیکی ویژه ی بافت فرش 1500شانه شاهد تحولی شگرف در صنعت تولید فرش 1500شانه بوده ایم که این فرش زیبایی و ظرافتی دوچندان به همراه دارد که بسیار شبیه به فرش دستباف کاشان است. قیمت این فرش به لحاظ مرغوبیت آن از فرش 1200شانه بالاتر است.
از جمله طرح‌های پرفروش فرش کاشان طرح افشان، افشان اصفهان،‌هالیدی، مهرآذر، ساقی، چشمک، جزیره، بهشت، الماس، زیبا، گل افشان، افشان هیوا، افشان لوتوس شاه چراغ می‌باشد. اکثر این طرح‌ها در سه رنگ سرمه ای، آبی و کرم تولید می‌شوند و با توجه به اینکه نخ آن اکریلیک ست شده است بدون پرزدهی و ضد حساسیت می‌باشد. کیفیت بالای این فرش گواه مقاومت آن و قابل شستشو بودن فرش می‌باشد. بافت این طرح‌ها در انواع سایزهای متعارف و حتی سایزهای سفارشی امکان پذیر می‌باشد.
 
سال‌هاست که فرش ماشینی زمرد کاشان در میان کل مردم خاورمیانه شناخته شده و جای دارد.جهت خرید فرش کاشان می‌توانید به فروشگاه اینترنتی فرش زمرد مراجعه نمایید و یا با مشاورین ما تماس حاصل فرمایید.
 
ارتباط با واحد فروش شرکت فرش کاشان:
تلفن تماس: 03155535153 داخلی 123
تماس فوری: 09138349200 و09133643649
وب سایت رسمی شرکت فرش زمرد کاشانhttp://emeraldrug.com
ایمیل: sales@emerald-carpet.com - info@emeraldrug.com