به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۳۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۰۹ ساعت ۲۱:۵۳
کد مطلب : ۱۹۵۵۹

واتیکان،‌یاهو و گوگل قربانیان‌جدید‌جاسوسی

گروه بین الملل: یک روزنامه آمریکایی فاش کرد، آژانس امنیت ملی این کشور علاوه بر جاسوسی از اروپا و خاورمیانه به طور محرمانه به جاسوسی اطلاعات از خطوط ارتباطی شرکت‌های اینترنتی یاهو و گوگل و همچنین شنود مکالمات تلفنی مقامات واتیکان نیز پرداخته است.
واتیکان،‌یاهو و گوگل قربانیان‌جدید‌جاسوسی

به گزارش روزنامه واشنگتن پست آمریکا، با استناد به اسنادی که از جانب ادوارد اسنودن، مقاطعه‌کار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا به دست آورده و همچنین مصاحبه با برخی مقامات آمریکایی، این خبر را فاش ساخت. بر این اساس، طبق یک گزارش محرمانه به تاریخ 9 ژانویه 2013 سازمان امنیت ملی آمریکا در هر روز میلیون‌ها اطلاعات را از شبکه‌های داخلی یاهو و گوگل استخراج کرده و به انبارهای اطلاعاتی خود در مقرش واقع در "فورت مید" ارسال کرده است. گزارش واشنگتن پست فاش کرد: در 30 روز گذشته گردآورندگان اطلاعات اقدام به پردازش اطلاعات به دست آمده، کرده‌اند که شامل اطلاعات درباره زمان ارسال ایمیل‌ها، فرستنده و دریافت‌کننده و همچنین محتوای ایمیل نظیر متن، تصویر و صدا است. بر این اساس ابزار اصلی ‌آژانس امنیت ملی آمریکا برای بهره‌برداری از خطوط اطلاعاتی پروژه‌ای تحت عنوان "موسکولار" (MUSCULAR) است که به طور مشترک میان این آژانس آمریکایی و همتای انگلیسی آن یعنی GCHQ اداره می‌شده است.

 

روزنامه واشنگتن پست گفت: این دو سازمان جاسوسی، کل جریان اطلاعاتی کابل‌های فیبر نوری را که اطلاعات مراکز اطلاعاتی شرکت‌های عظیم را منتقل می‌کرده‌، کپی کرده‌اند. مقامات کاخ سفید و اداره اطلاعات ملی آمریکا از اظهار نظر در این زمینه خودداری کرده‌اند. در همین حال مجله ایتالیایی پانوراما فاش کرد که آمریکا مکالمات تلفنی مسئولان واتیکان را نیز شنود کرده است. امری که کاخ سفید آن را رد کرده است. بنا به نوشته این مجله، آژانس امنیت ملی آمریکا در زمان تعیین جانشین پاپ اقدام به شنود مکالمات تلفنی واتیکان کرده که احتمالا این اقدام برای اولین بار یا آخرین بار نبوده است.