کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

نفت بنای تغییر رویه ندارد

ایسنا , 23 دی 1398 ساعت 14:31

گروه اقتصادی: قیمت نفت پس از حمله هوایی تروریستی آمریکا و شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی در عراق هفته پرآشوبی را سپری کرد و جهش بی‌سابقه‌ای یافت اما با فروکش کردن التهابات، به سطح قبلی خود بازگشت.


شرکت مشاوره "ریستاد انرژی" در این باره نوشت: با تنشهایی که پس از اقدام تروریستی آمریکا و پاسخ کوبنده ایران به وجود آمد، بازارهای نفت روی ریسک جدیدی حساب باز کردند اما تا زمانی که التهابات ژئوپلیتیکی روی جریان عرضه نفت تاثیر نگذارد، بازار واکنشی نخواهد داشت و ریسک نزولی در انتظار قیمتهای نفت است و اوپک برای کاهش بیشتر تولید نفت به منظور نگه داشتن قیمت نفت برنت در حدود ۶۰ دلار تحت فشار قرار می‌گیرد.به گفته بیورن تونهاگن، مدیر تحقیقات بازار نفت در شرکت "ریستاد انرژی"، فراتر از اخبار ژئوپلیتیکی لازم است که عوامل بنیادین بازار از جمله ادامه رشد عرضه غیراوپک به خصوص نفت شیل آمریکا و نرخ رشد یکنواخت تقاضا برای نفت مورد توجه قرار گیرد که به وجود مازاد عرضه و نه کمبود عرضه نفت در سال ۲۰۲۰ اشاره دارد. چشم انداز سقوط قیمت نفت برنت به پایین مرز ۶۰ دلار حتی در بحبوحه شعله ور شدن تنشهای ژئوپلیتیکی در خاورمیانه کاملا محتمل است.

قیمتهای نفت همچنان به اخبار تنشها در خاورمیانه واکنش نشان می‌دهند با این حال شدت این واکنش در مقایسه با پیش از انقلاب نفت شیل آمریکا کمتر بوده است. اهمیت این منطقه برای بازارهای با توجه به این که هفت کشور حوزه خلیج فارس شامل عربستان سعودی، عراق، امارات متحده عربی، کویت، ایران، عمان و قطر حدود ۲۴ میلیون بشکه در روز نفت خام در دسامبر سال ۲۰۱۹ تولید کردند، آشکار است.تونهاگن تاکید کرده که یک دلیل این که نوسانات قیمت نفت بر اثر رویدادهای ژئوپلیتیکی کمتر شده است، تاثیر تولید نفت شیل آمریکا بر عرضه جهانی بوده است. رشد این صنعت اهمیت شایانی برای بازار داشته و از درجه اثرگذاری رویدادهایی مانند حملات پهپادی سپتامبر به تاسیسات نفتی عربستان سعودی و ترور سردار سلیمانی کاسته است.

بر اساس گزارش اویل پرایس، شرکت ریستاد انرژی پیش بینی کرده که تقاضا برای نفت اوپک در ۹ ماه آخر سال ۲۰۲۰ حدود ۲۸.۳ میلیون بشکه در روز خواهد بود و در مقابل تولید نفت اوپک در دسامبر ۲۰۱۹ حدود ۲۹.۶ میلیون بشکه در روز بود و سقف تولید این گروه در سه ماه نخست امسال ۲۹.۲ میلیون بشکه در روز است.فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی هم جمعه گذشته در اظهاراتی پیش بینی کرد بازار جهانی نفت در سال ۲۰۲۰ از عرضه فراوانی برخوردار خواهد بود در حالی که تقاضا ضعیف می‌ماند و این موضوع روند رشد قیمتهای نفت را محدود نگه می دارد. وی گفت: ما انتظار داریم رشد تقاضا برای نفت اندکی بالاتر از یک میلیون بشکه در روز باشد و این نرخ رشد در مقایسه با سطح تاریخی ممکن است ضعیف بماند. همچنین یک میلیون بشکه در روز مازاد عرضه وجود دارد که تضمین می کند عرضه کافی نفت در بازار وجود خواهد داشت. کشورهای غیراوپک بسیار قوی هستند و همچنان پیش بینی می شود رشد تولید علاوه بر آمریکا، از جانب کشورهای دیگری مانند نروژ، کانادا و گویان مشاهده شود؛ بنابراین من می‌توانم بگویم از نظر من بازارها به خوبی تامین هستند و قیمتهای نفت در ۶۵ دلار در هر بشکه می‌ماند.


کد مطلب: 195633

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/195633/نفت-بنای-تغییر-رویه-ندارد

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir