به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۸:۳۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۰/۲۳ ساعت ۱۵:۴۶
کد مطلب : ۱۹۵۶۴۸
ماموران با شلیک گاز اشک‌آور با مردم درگیر شدند

گزارش یورونیوز از تجمع‌های اعتراضی در ایران

گروه سیاسی: برخی کانالهای خبری گزارش داده‌اند که امروز دوشنبه، در دانشگاه‌های تهران و اصفهان، اعتراضات دانشجویی ادامه یافته است.
گزارش یورونیوز از تجمع‌های اعتراضی در ایران
در همین حال، سایت یورونیوز در گزارشی از اعتراضات یکشنبه شب نوشت: دومین روز تجمع‌های خیابانی در تهران و برخی از شهرهای ایران در حالی برگزار شد که طبق برخی گزارش‌ها، ماموران امنیتی در تجمع‌های تهران اقدام به شلیک گاز اشک‌آور، «گلوله‌های پلاستیکی» و تیر هوایی کردند. پرتاب گاز اشک آور بین مردم در شهر کرمانشاه نیز گزارش شده است. جمعی از مردم تهران از عصر روز یکشنبه با سر دادن شعارهایی راهی میدان بزرگ پایتخت شدند. این اعتراض‌ها از روز گذشته پس از آن آغاز شد که ستاد کل نیروهای مسلح ایران اعلام کرد که حادثه سقوط هواپیمای خطوط هوایی اوکراین در محمود آباد شهریار، با اصابت موشک به‌صورت غیرعمد انجام شده است. اعلام این موضوع خشم بسیاری از مردم را در پی داشت و از همان ابتدای صبح دیروز برخی خواهان برگزاری تجمع و مراسم یادبود کشته شدگان در سراسر کشور شدند. به این منظور فراخوان‌هایی در دعوت مردم برای برگزاری مراسم سوگواری عمومی در ساعت ۱۸ روز یک‌شنبه ۲۲ دی نیز منتشر شده بود.

زخمی شدن چندین نفر در اطراف میدان آزادی
یورونیوز در ادامه این گزارش نوشته است: ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد چندین نفر در این تجمعات زخمی شده‌اند. یکی از ویدئوها دو زن را در نزدیکی میدان آزادی تهران نشان می‌دهد که روی زمین افتاده‌اند و پای آن‌ها زخمی و خون‌آلود است. به‌نظر می‌رسد که این دو نفر در اثر تیراندازی زخمی شده باشند. در این ویدئوها همچنین افراد لباس شخصی نیز مشاهده می‌شوند که مجهز به سلاح هستند. با این حال حسین رحیمی، فرمانده انتظامی پایتخت در گفت‌وگو با خبرگزای فارس با تکذیب تیراندازی به سمت معترضان گفت: «در تجمعات دیروز و امروز پلیس به هیچ وجه تیراندازی نکرد چرا که سعه صدر و خویشتن داری در دستور کار ماموران پلیس پایتخت بوده است.» وی اضافه کرد: «وضعیت امنیتی پایتخت مطلوب است و هیچ گونه مشکل خاصی نداریم.»

شلیک گلوله‌های پلاستیکی و ضرب و جرح معترضان با باتوم
طبق عکس‌های منتشر شده از سوی افراد حاضر در تجمع‌های تهران، ماموران در برخی موارد اقدام به شلیک گلوله‌های پلاستیکی به سمت معترضان کرده‌اند. از سوی دیگر ضرب و جرح معترضان با ضربات باتوم نیز گزارش شده است.

روایت خبرگزاری فارس
خبرگزاری فارس نزدیک به سپاه پاسداران، در گزارشی محل تجمع‌های یکشنبه‌شب تهران را میدان آزادی، میدان صادقیه، تقاطع خیابان‌های آزادی و بهبودی و تقاطع خیابان‌های آزادی و توحید عنوان کرده است. طبق گزارش این رسانه، بیشترین جمعیت معترضان در ضلع شمالی میدان آزادی، حد فاصل ورودی بزرگراه جناح و پایانه مسافربری شمال غربی میدان حضور داشتند. این خبرگزاری، شمار معترضان را «حدود هزار نفر» تخمین زده است. این گزارش گفته است که «با تاریک شدن هوا به مرور شعارها تندتر شد و پلیس در برخی نقاط از گاز اشک‌آور برای متفرق کردن جمعیت استفاده کرد.»

تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که شلیک گاز اشک‌آور افزون بر شمال میدان آزادی، در خیابان آزادی تهران، حوالی تقاطع شادمان نیز رخ داده است.  همچنین خبرهای غیررسمی دیگری هم از تجمع‌های مردمی در سایر شهرهای ایران از جمله اصفهان، مشهد، کرمانشاه، یزد، بابل، سنندج، گرگان، زنجان، کرج و شیراز منتشر شده است. صدها تن از دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاه‌های ایران نیز روز یکشنبه با برگزاری تجمع‌های اعتراضی ضمن گرامیداشت یاد جانباختگان سرنگون شدن هواپیمای مسافربری با سر دادن شعارهایی به انتقاد از عملکرد مسئولان پرداختند. علیرضا دشتابی، نماینده دانشجویان معترض دانشگاه شهید بهشتی به خبرگزاری ایسنا گفت که حدود ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ نفر از دانشجویان در این تجمع شرکت کردند و این استقبال از سوی دانشجویان بی نظیر بود. به گفته دشتابی در تجمع روز یکشنبه دانشجویان، دو طیف مختلف علیه همدیگر شعار دادند ولی به بروز تنش خاصی منجر نشد. همزمان تشکل‌های بسیج دانشجویی و انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با انتشار بیانیه‌ای ضمن تقدیر و تشکر از «زحمات ۴۱ ساله سپاه پاسداران» خواستار شناسایی مقصر یا مقصران این حادثه هوایی و محاکمه آنان در دادگاه قضایی و «خنثی‌نمودن توطئه‌های دشمن، لیبرال‌ها و منافقین» شدند.

حضور سنگین نیروهای امنیتی در مرکز شهر تهران برای مقابله با تجمع‌های اعتراضی
در دانشگاه علامه طباطبایی تهران نیز از یک سو تشکل بسیج دانشجویی مراسمی را با هدف یادبود قربانیان شلیک به هواپیمای بویینگ ۷۳۷ برگزار کرد و در سوی دیگر سایر دانشجویان علیه اختفاء علت سقوط هواپیمای اوکراینی توسط دولت و سپاه پاسداران تجمع کردند.
شبکه حقوق بشر کردستان نیز اعلام کرد که دانشگاه رازی کرمانشاه نیز روز یکشنبه تحت تدابیر شدید امنیتی شاهد برگزاری تجمع اعتراض دانشجویان بوده که در جریان آن چند نفر از دانشجویان این دانشگاه، توسط نیروهای انتظامی بازداشت شدند.
تشکل‌های دانشجویی چهار دانشگاه صنعتی اصفهان، خواجه نصیرالدین طوسی، دامغان و تبریز نیز روز یکشنبه با انتشار اطلاعیه‌هایی از برگزاری مراسم آیین گرامیداشت حادثه دیدگان پرواز بوئینگ ۷۳۷ هواپیمایی اوکراین خبر داده‌اند. این پرواز که صبح روز چهارشنبه از تهران عازم کی‌یف بود، پس از برخورد موشک پدافند هوایی سپاه پاسداران سقوط کرد و ۱۶۷ مسافر آن که تعداد زیادی از آنها از فارغ التحصیلان دانشگاهی بودند به همراه ۹ خدمه آن جان خود را از دست دادند. علت این حادثه تا سه روز پس از رخداد آن از سوی مقام‌های ایرانی پنهان شد.
عصر روز شنبه نیز دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاه‌های صنعتی شریف، تهران و امیرکبیر با حضور جمعی از مردم تهران، تجمع‌های مشابهی را برگزار کردند که با مداخله نیروهای پلیس و پرتاب گاز اشک‌آور به آنها پایان داده شد. همچنین بر اساس گزارش‌هایی که در اختیار یورونیوز فارسی رسیده است، نیروهای امنیتی برای مقابله با تجمع‌های احتمالی حضور پرشماری در مقابل دانشگاه تهران دارند.