به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۰۹:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۰/۲۳ ساعت ۱۸:۰۷
کد مطلب : ۱۹۵۶۶۶

درخواست آلمان از روسیه برای همکاری درباره برجام

گروه بین‌الملل: هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان از روسیه خواسته‌ برای متقاعد ساختن ایران به پایبند ماندن به الزام‌های برجام اقدام کند و در مناقشه هسته‌ای با ایران و همچنین بحران سوریه نقش فعال‌تری برعهده گیرد.
درخواست آلمان از روسیه برای همکاری درباره برجام
در پی کاهش مجدد تعهدات برجامی از سوی جمهوری اسلامی ایران، تلاش‌سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و بریتانیا برای نجات توافق هسته‌ای همچنان ادامه دارد. خبرگزاری رویترز روز دوشنبه ۲۳ دی (۱۳ ژانویه) در گزارشی نوشت هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان برای یافتن راه‌حلی در ارتباط با برجام بر روی نفوذ روسیه در ایران حساب می‌کند. هایکو ماس از دولت روسیه درخواست کرده است که با بهره گرفتن از مناسبات خود با رهبران ایران، نقش فعال‌تری درباره نجات توافق هسته‌ای برعهده گیرد.  وزیر امور خارجه آلمان با اشاره به مذاکرات پیش‌روی هسته‌ای با مقامات جمهوری اسلامی در گفت‌وگویی با نشریه "زاربروکر تسایتونگ" گفته است: «ما از دولت روسیه می‌خواهیم در ارتباط با این مذاکرات ایران را نسبت به رعایت الزام‌ها و تعهدات پیش‌بینی شده در توافق هسته‌ای متقاعد کند.»
مواضع روسیه در مورد برجام
خبرگزاری رویترز در ادامه گزارش خود به نقش روسیه در شکل‌گیری برجام اشاره کرده و تاکید کرده است که روسیه نیز یکی از کشورهای امضا کننده توافق هسته‌ای است. روسیه در روزهای هفته گذشته بار دیگر از پایبندی خود به توافق هسته‌ای با ایران سخن گفته بود. مقامات روسیه اعلام کرده‌اند که توافق هسته‌ای یکی از ارکان موثر در حفظ صلح در منطقه به حساب می‌آید. افزون بر آن، هایکو ماس اعلام کرده است که در ارتباط با بحران سیاسی در سوریه، دولت روسیه می‌تواند در همکاری با آلمان و کشورهای اروپایی دیگر مانع از افزایش تنش و بی‌ثباتی در این منطقه شود.
آلمان و موضوع هدف قراردادن هواپیمای اوکراینی
وزیر امور خارجه آلمان درباره سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی نیز اظهار نظر کرده و از جمهوری اسلامی ایران خواسته است در زمینه روشن شدن ابهامات موجود درباره هدف قرار دادن هواپیمای مسافربری با کشورهای ذینفع همکاری کند. وزیر امور خارجه آلمان گفته است: «اکنون دولت ایران باید با کشورهایی که در جریان این حمله موشکی شهروندان خود را از دست داده‌اند، مذاکره کرده و از این طریق در راستای یافتن راهکاری برای برخورد با پیامدهای این فاجعه تلاش کند.» ماس همچنین تاکید کرده است که گرچه در لحظه کنونی احتمال رویارویی نظامی بین ایران و آمریکا کاهش یافته است، اما خطر وقوع احتمالی جنگ بین این دو کشور همچنان منطقه را تهدید می‌کند. وزیر أمور خارجه آلمان افزوده است که  این کشور همچنان همه تلاش خود را برای کاهش تنش در مناسبات بحران‌زده آمریکا و ایران به کار خواهد گرفت.