کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

نمی‌خواستیم به مانع بخوریم

اوکراین: دلیل سقوط هواپیما از اول معلوم بود

24 دی 1398 ساعت 16:21

گروه بین‌الملل: رئیس شورای امنیت ملی و دفاعی اوکراین، گفته است که کی‌یف روز پس از سرنگونی هواپیما به‌طور قطع می‌دانست دلیل سقوط هواپیما چیست.


 اولکسی دانیلوف، به شبکه تلویزیونی و دیجیتال «اروپای آزاد» گفته کی‌یف همان ابتدا و بنا بر شواهد به این نتیجه رسیده بود که پرواز شماره ۷۵۲ هدف موشک قرار گرفته، اما چون نمی‌خواست تهران مانع تحقیقات شود، حرفی نزد. این اظهارات پس از انتقادها در خود اوکراین به واکنش کی‌یف پس از سقوط هواپیما مطرح می‌شود. دبیر شورای امنیت ملی و دفاعی اوکراین، به شبکه «کارنت تایم»، گفته کی‌یف روز پس از سرنگونی هواپیما به‌طور قطع می‌دانست که سقوط هواپیما ناشی از علمکرد نیروهای مسلح ایران است.
 
ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، در ۱۹ دی ماه، یک روز پس از سقوط هواپیما، خواسته بود تا مقام‌های دولت از «گمانه‌زنی یا ارائه تئوری‌هایی که راستی‌آزمایی نشده‌اند» خودداری کنند؛ تا گزارش‌های رسمی در مورد فاجعه منتشر شود. اولکسی دانیلوف، رئیس شورای امنیت ملی و دفاعی اوکراین، می‌گوید آن‌ها می‌خواستند تا تهران تیم تحقیقاتی اوکراین را برای ورود به محل و انجام تحقیقات بپذیرد. دانیلوف می‌گوید پس از آن‌که ایران پذیرفت تیم تحقیقاتی وارد شود، بیانیه‌ای که سفارت آن کشور در تهران منتشر کرده بود نیز از وب‌سایت سفارت‌خانه برداشته شد. سفارت اوکراین نخست بیانیه‌ای منتشر کرد که در آن دلیل سقوط هواپیما نقص فنی عنوان شده بود، اما یک روز بعد این بیانیه از وب‌سایت این سفارت‌خانه برداشته شد. ۱۹ دی ماه اعلام شد هیئت اوکراینی برای تحقیقات وارد ایران شده‌است.

مقام‌های ایران تا صبح ۲۱ دی ماه اصابت موشک به هواپیما را رد می‌کردند، آن‌را «جنگ روانی» و دروغ توصیف می‌کردند. مشاور رئیس‌جمهوری ایران به رسانه‌ها و خبرنگاران در مورد انتشار گزارشی که دلیل سقوط هواپیما را نقص فنی نداند، «هشدار» داده بود. اما مقام ارشد دولت اوکراین تاکید کرده کی‌یف روز بعد می‌دانست چه رخ داده، هرچند «مجبور بود به‌دلایل واقع‌گرایانه» از بیان آن خودداری کند: «هدف ما کشف واقعیت بود».
طی روزهایی که مقام‌های جمهوری اسلامی اصابت موشک به هواپیما را رد می‌کردند، نخست‌وزیر کانادا رسما اعلام کرده بود، که شواهد حاکی‌ست هواپیما «احتمالا به‌اشتباه هدف موشک زمین به هوا» قرار گرفته‌است.

اولکسی دانیلوف می‌گوید هیئت تحقیقاتی اوکراینی به این نتیجه رسیده که موشک پرتاب‌شده از نوع «تور» ساخت روسیه است. جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، روز ۲۲ دی ماه در جمع شهروندان، بستگان و سوگواران هواپیما گفت «این فاجعه هرگز نباید رخ می‌داد، و تا پاسخ نگیریم از پا نمی‌‌نشینیم». او یک روز بعد نیز گفت «اگر تنش در منطقه تشدید نمی‌شد، الان جان‌باختگان در کنار خانواده‌های خود بودند». در ایران سوگواران و معترضان به رخدادها با برخورد نیروهای ویژه، لباس‌شخصی‌ها و برخی دیگر نهادهای امنیتی روبه‌رو شده‌اند. نهاد هوانوردی ملل متحد، ایکائو، روز دوشنبه اعلام کرد که دعوت ایران برای ارائه مشاوره کارشناسی در تحقیقات درباره سرنگونی بوئینگ خطوط هوایی اوکراین، را پذیرفته است.


کد مطلب: 195736

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/195736/اوکراین-دلیل-سقوط-هواپیما-اول-معلوم

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir