به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۰/۲۴ ساعت ۱۶:۳۰
کد مطلب : ۱۹۵۷۳۸

ژنرال حفتر بدون امضای قرارداد، مسکو را ترک کرد

گروه بین‌الملل: ژنرال خلیفه حفتر که برای مذاکره درباره برقراری آتش‌بس به مسکو سفر کرده بود، بدون امضای قرارداد آتش‌بس روسیه را ترک کرد.
ژنرال حفتر بدون امضای قرارداد، مسکو را ترک کرد
خلیفه حفتر، ژنرال بازنشسته ارتش لیبی، پایتخت روسیه را بدون امضای قرارداد آتش‌بس ترک کرده است. شامگاه دوشنبه (۱۳ ژانویه) سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، به خبرنگاران گفت که نماینده دولت قانونی لیبی قرارداد آتش‌بس را امضا کرده، اما ژنرال حفتر حاضر به امضای پیمان آتش‌بس نشده و گفته است که به وقت بیشتری برای تأمل نیازمند است. دولت رسمی لیبی به ریاست فایز السراج، از طرف جامعه بین‌المللی به رسمیت شناخته شده، اما شورشیان نظامی به رهبری ژنرال بازنشسته حفتر با آن در نبرد هستند و از چند ماه پیش می‌کوشند بر طرابلس مسلط شوند. روسیه می‌کوشد میان دولت و مخالفان آن میانجیگری کند تا با امضای قرارداد آتش‌بس از درگیری‌های بیشتر خودداری کنند.

نیروهای ژنرال حفتر که مورد حمایت مصر و روسیه است، از چند ماه پیش به سوی طرابلس پایتخت پیشروی می‌کنند تا حکومت سراج را که از سوی ترکیه حمایت می‌شود، ساقط کنند. گفت‌وگوهای آتش‌بس نیمه‌شب یکشنبه شروع شد، اما هر طرف دیگری را به نقض موازین گفت‌وگو متهم می‌کند. بنا به گزارش رویترز، به گفته نیروهای پشتیبان حفتر، از آنجا که او خود را در آستانه پیروزی می‌بیند، حاضر نیست با دولت مرکزی لیبی قرارداد آتش‌بس امضا کند. آخرین پیروزی نیروهای حفتر، که بیشتر در شرق لیبی متمرکز هستند، تسلط بر شهر استراتژیک سرت بود. لیبی از زمان سقوط دولت دیکتاتوری معمر قذافی دستخوش آشوب و ناآرامی بوده و در آن جنگ داخلی درگرفته است که به قتل هزاران نفر و آوارگی صدها هزار نفر منجر شده است.