به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۰/۲۴ ساعت ۲۱:۰۱
کد مطلب : ۱۹۵۷۴۶

همه واکنش‌ها علیه طالب‌زاده و کوشکی و ابوطالبی

همه واکنش‌ها علیه طالب‌زاده و کوشکی و ابوطالبی
گروه سیاسی: ضعف صداوسیما در پوشش خبری سانحه سقوط هواپیما و نداشتن برنامه‌های تحلیلی و ارزشمند در کنار برگزاری میزگردهایی با حضور برخی افراد به ویژه در برنامه‌های شبکه افق انتقادهای بسیاری را برانگیخته است.

به گزارش همشهری آنلاین، این روزها سرعت رخ دادن حوادث بد آن قدر هست که همه غمگین و حتی خشمگین باشند. از ترور سردار سلیمانی تا وقایع کرمان و سقوط هواپیما و پنهان‌کاری مسئولان در این زمنیه. قبل از آن هم سهمیه‌بندی بنزین و مشکلات اقتصادی مردم و فشار تحریم‌ها باعث شده که صبر و تحمل مردم کمتر از حالت عادی باشد. در این میان انتظار می رفت که صدا و سیما با توجه به تعداد مخاطبانی هم که دارد در عادی سازی شرایط روانی جامعه و آرام کردن مردم مصیبت‌زده نقشی پر رنگ داشته باشد، اما نه تنها اینگونه نشد بلکه گویی برخی عمدا به دنبال تحریک مردم و قشرهایی از جامعه هستند. به ویژه اینکه پس از اطلاعیه ستاد کل نیروهای مسلح در پذیرفتن مسئولیت سقوط هواپیمای اوکراینی، صداوسیما عملکرد قابل قبولی نداشته است.

نگاهی به تاریخچه شبکه افق
شبکه افق چند ماه دیگر وارد پنجمین سال فعالیت خود می‌شود. این شبکه ۸ اسفند ماه سال ۱۳۹۳ طی ویژه برنامه‌ای با اجرای نادر طالب زاده رسما افتتاح شد تا از همان ابتدا به رسانه طیفی از اصولگرایان تندرو تبدیل شود. مجریان این شبکه همچون وحید یامین پور و امیر حسین ثابتی نزدیک به جبهه پایداری‌اند. همچنین گفته می شود سازمان هنری و رسانه اوج، سابقا تهیه و تولید بخش عمده‌ای از برنامه‌های این شبکه را برعهده داشته است. برنامه جنجالی جهان آرا که به موضوعات روز سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور می‌پردازد مهم‌ترین برنامه افق است که اظهارات صادق کوشکی استاد دانشگاه تهران و نادر طالب زاده در این برنامه موجب خشم مضاعف مخاطبان شده است.

سخنان طالب‌زاده و کوشکی در برنامه جهان آرا
محمدصادق کوشکی و نادر طالب زاده دو فعال فرهنگی اصولگرا در برنامه جهان آرا که از شبکه افق پخش می‌شود اظهارات عجیبی را مطرح کردند. از یکسو کوشکی به واکنش‌های هنرمندان پرداخت و با اشاره به فراخوان رخشان بنی اعتماد برای تجمع گفت: «۵۰ نیروی سپاه در مرزهای شرق کشور هدف ترور قرار گرفته اند، خانمی که فراخوان می‌دهی، اگر آن بچه‌های سپاه در مرز نبودند، دست امثال عبدالمالک ریگی به تو و دخترت می‌رسید. شاید هم خوشش می‌آمد شاید دوست داشتی ....» 

از سوی دیگر نادر طالب‌زاده در اظهاراتی در همین شبکه و برنامه اهمیت سقوط هواپیمای اوکراینی و واکنش‌ها به آن را زیرسوال برد. او گفت: «از این اتفاقات ده تا دیگه هم بیفته، در مقابل اون اتفاق اصلی (حمله به پایگاه‌های آمریکا) هیچه!... حادثه رخ داده شبیه به آن است که هواپیما به کوه برخورد کرده باشد! صحنه را گم نکنیم. قاطی پاتی نکنیم، چهار نفر جمع شده اند می‌گویند چه و چه و اینها. از این موضوع عبور خواهیم کرد حواسمان باشد تصویر واقعه را فراموش نکنیم.» سخنان کوشکی و طالب زاده با انتقادات تندی روبه‌رو شده است. طالب زاده را بسیاری پیش از این هم می‌شناختند و از این رو سخنان توهین آمیزش در مورد جانباختگان سانحه هواپیما را عجیب نمی‌دانستند، اما افراد زیادی از این تعجب کردند که کوشکی با این تفکر، چگونه استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران است.

سخنان این دو واکنش های رسمی و غیررسمی بسیاری داشته است. غیر از انتقادهای شدید مخاطبان در شبکه‌های اجتماعی، «حسام الدین آشنا» نماینده رئیس جمهوری در شورای نظارت بر سازمان صداوسیما در نامه‌ای خطاب به رئیس این شورا نوشت: در شرایطی که جامعه ایران در شوک خطای انسانی رخ‌داده در انهدام هواپیمای مسافربری به سر می‌برد و تصور پنهان‌کاری و دروغگویی در افکار عمومی شکل گرفته است، شبکه افق و برنامه جهان‌آرا بدون درنظر گرفتن اقتضائات این شرایط خاص و پیچیده به دعوت از مهمانان و کارشناسانی می‌پردازند که با نکات نسنجیده و توهین‌آمیز، بر بغرنج‌تر شدن شرایط می افزایند و شکاف‌های ایجاد شده را تعمیق می‌کنند. در بخش‌های مختلف برنامه جهان‌آرا در تاریخ ۲۱ دی ۱۳۹۸، این سخنان نسنجیده و توهین‌آمیز قابل مشاهده است».
مشاور رئیس جمهور در ادامه با اشاره به عملکرد صداوسیما در ایام تشییع پیکر شهید قاسم سلیمانی افزود: این برنامه در ایام تشییع سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی نیز در قامت نمایندگی یک جریان خاص سیاسی از طریق برقراری پیوند میان موضوع «مذاکرات» و «شهادت سردار سلیمانی» به دنبال انتقام درونی از جناح‌‏های سیاسی بود». آشنا در بخش پایانی نامه نسبت به رویکرد جناحی و سیاست زده صداوسیما متذکر شد: اینجانب در مکاتبات متعدد نسبت به «سیاسی و جناحی شدن رسانه‌ای که می‌بایست ملی باشد» و عملکرد غیرحرفه‌ای، سیاست‌زده و همراه با تحلیل‌های مغرضانه برخی مجریان صداوسیما، تذکر داده‌ام و فراتر از موضوع دولت و نمایندگی اینجانب در قوه مجریه، نگران از دست رفتن «سرمایه شهرتی» سازمان صداوسیما و به تبع آن از دست رفتن اعتبار رسانه، اعتماد مخاطبان، تعداد و کیفیت مخاطبان و مرجعیت سازمان صداوسیما هستم.

واکنش انجمن مستند سازان
انجمن مستند سازان ایران هم در واکنش به سخنان این دو، در نامه‌ای به رییس سازمان صداوسیما به شدت از سخنان کوشکی انتقاد کرد. در این نامه آمده است: «بخش‌هایی از این برنامه در ساعات گذشته دست به دست در شبکه‌های اجتماعی می‌چرخد و عرق شرم بر پیشانی مردم سیاهپوش کشور می‌نشاند. آیا نمی‌شود پایان و نهایتی برای این بی‌احترامی‌ها به شان و حقوق مردم در صدا و سیما متصور بود؟»
این انجمن با تاکید بر این که رخشان بنی اعتماد از مفاخر ایران است نوشته است: «ما هر چند به رویه‌ی جاری و ساری در برنامه‌سازی‌های جانب‌دارانه در شبکه‌ی مذکور عادت کرده و به آن وقعی نمی‌نهیم، اما این اهانت آشکار به شان یکی از اعضای خود را برنمی‌تابیم و درخواست برخورد جدی با متخلفین و عذرخواهی رسمی جنابعالی از جامعه‌ی هنری و مردم ایران را داریم.»

اعتراض خانه سینما به سخنان توهین‌آمیز در یک برنامه تلویزیونی
خانه سینما هم با انتشار بیانیه‌ای، ضمن اعتراض به سخنان کارشناس یک برنامه تلویزیونی در شبکه افق، از سینماگران تقاضا کرد تا در برنامه‌های صداوسیما شرکت نکنند.
متن بیانه خانه سینما به شرح زیر است:
«سال‌هاست رسانه‌ انحصاری ملی که مدعی ارتقای فرهنگ و هنر و دانش اجتماعی و حقوق شهروندی است نه تنها از انجام تکالیف ملی و اصلی‌اش جا مانده، بلکه هرازچندگاهی با خروج خود از مرزهای اخلاق و انسانیت -به بهانه دفاع از ارزش ها- را در شبکه‌های متعددش به رخ می‌کشد و در مسیر این ماموریت، چه چهره‌هایی شاخص‌تر از هنرمندان جامعه برای آنکه هدف تخریب قرار گیرند؟ اهانت اخیر و بی‌شرمانه صدا و سیما به بانویی محترم از جمع کارگردانان سینمای ملی ایران و فرزند هنرمندش، پیش و بیش از آنکه خدشه‌ای به ساحت اعتبار و ارزش این سرمایه فاخر فرهنگی و هنری کشور وارد کند، برای ما سینماگران و همه کسانی که سینمای اجتماعی او را در تمام این سال‌ها دنبال کرده‌اند، گواه گویایی است بر تداوم عامدانه روند ایجاد تفرقه و تخریب توسط سازمان مذکور.

خانه سینما به درخواست روسای صنوف و جمع کثیری از اعضای خود، طی این بیانیه ضمن اعلام وظیفه اخلاقی،فرهنگی، حرفه‌ای و صنفی خود در حراست از  حیثیت کلیه اعضا-به ویژه یکی از فاخرترین چهره‌های فیلمسازش- و ضمن اظهار تأسف برای مدیریت سازمانی که ظاهراً بر محتوای تولیدات رسانه‌اش هیچ نظارت هوشمندانه‌ای ندارد، به نمایندگی از جامعه اصناف سینمایی کشور به مردم ایران اعلام می‌کند که همسو با مطالبات مدنی و حق‌جویانه آنها، چشم بر روی اینگونه توهین‌ها و عملکردهای رسانه ملی نخواهد بست. همچنین به همه همکاران سینمایی خود پیشنهاد می‌دهد که با خودداری از حضور در برنامه‌های به اصطلاح سینمایی و تحلیلی این رسانه، همدل و همراه، در این اعتراض حرفه ای مشارکت کنند تا این رسانه گمان نبرد که به اتکای قدرت و بودجه وافرش می‌تواند هر تهمت و توهینی را نثار سینمای ایران و چهره‌های فرهنگی این سرزمین کند.»

جنجال مجری زن؛ زینب ابوطالبی چه گفت؟
هنوز جنجال سخنان این دو فعال اصولگرا فروکش نکرده بود، که این بار در برنامه دیگری از شبکه افق زینب ابوطالبی، سخنانی عجیب مطرح کرد. ابوطالبی با اشاره به ترور شهید قاسم سلیمانی، گفت: «اما گفتمانی که به آن باور داریم اقتضائاتی دارد و گاهی می‌طلبد که ما حماسی و جهادی زندگی کنیم؛... به برکت خونی که ریخته شد ما یک تکان جدی خوردیم که یا باید آن حرف‌ها را ببوسیم و کنار بگذاریم، ببخشید شاید توی دوربین من نباید این حرف را بزنم، ولی اگر کسی اعتقاد ندارد، جمع کند از ایران برود. برود همان جاهایی که همان رفاه و همان مدل زندگی را دارد و اگر اعتقاد داریم به نظرم باید جدی به میدان بیاییم. به نظرم امروز نشان دادیم که همه ما ایرانیان به یک مدل زندگی سلحشورانه احتیاج داریم و آن مدل را نیاز داریم.»

سخنان ابوطالبی نیز با واکنش‌های تندی از سوی افکار عمومی روبه روشد. شدت انتقادات مردم به او به حدی زیاد بوده که ابوطالبی در صفحه اینستاگرام خود کامنت‌ها را بست تا بیش از این مورد اهانت قرار نگیرد.
اکبر نبوی، فعال رسانه‌ای اصولگرا در واکنش به سخنان زینب ابوطالبی مجری شبکه افق و ضمن انتقاد از وی در توئیتی نوشت: «خواهر محترم! شما می‌توانی در صفحه یا صفحات شخصی خود، هرچه می‌خواهی بگویی، بنویسی و منتشر کنی، اما حق نداری در رسانه رسمی کشور، برای معترض یا حتی آشوبگر، حکم به رفتن از ایران بدهی. مشهور است که: هرچیزی را می‌خواهی خراب کنی، از آن بد دفاع کن. راستی! مدیر شبکه افق کیست؟»مجری برنامه جهان آرا اما در واکنش به بازتاب منفی برنامه ابوطالبی در  توییتی نوشت: «صحبت‌های خانم ابوطالبی خطاب به مسئولان است نه مردم.» وی خطاب به منتقدان گفت: « اشکال شما این است که فقط کلیپ ۳۰ثانیه ای از برنامه را دیده اید..»

واکنش ناصر فکوهی به سخنان ابوطالبی
ناصر فکوهی، جامعه شناس و استاد دانشگاه تهران هم  در واکنش به سخنان زینب ابوطابی گفت: شاه پیشین در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد: هر کسی نمی‌خواهد عضو حزب رستاخیز شود بیاید پاسپورتش را بگیرد و هر کجا می‌خواهد برود؛ و می‌دانیم که چه بلایی بر سرش آمد. در مورد اینکه مردم ایران نیز اصولا آرامش نمی‌خواهند و دوست دارند دائم در جنگ و جدال باشند، نیز این نظر، نظر ترامپ است نه نظر مردم ایران و حتی مسئولان کشور. در ایران حتی هنوز ما از «دفاع مقدس» صحبت می‌کنیم و نه از «جنگ مقدس» هیچ کدام از مسئولان ما از بالاترین تا پایین‌ترین رده هرگز از جنگ و جدال دفاع نکرده اند و همواره بر آن بوده اند که ایران و منطقه چیزی جز صلح و آرامش نمی‌خواهد، اما برای این امر حاضر است که دفاع کاملی از کشور بکند. حتی در حمله موشکی ایران به عراق می‌دانیم که ایران بر آن نبود که کشتگان زیادی بر جای بگذارد و این کار درّایت بزرگی می‌خواست. ایران سال هاست می‌گوید نه به سلاح اتمی علاقه‌ای دارد نه با کشوری سر جنگ دارد، نه پرخاشجو است

زینب ابوطالبی کیست؟
زینب ابوطالبی، مجری تلویزیون است که با برنامه نوجوانانه نیمرخ، به تلویزیون آمد. چند سالی از تلویزین فاصله گرفته بود که پس از راه اندازی شبکه افق در سال ۹۳ دوباره به تلویزیون برگشت تا  برنامه «نیمه پنهان ماه» را اجرا کند. «نیمه پنهان ماه» یکی از برنامه‌های گفت‌وگو محور  شبکه افق با اجرای این مجری جوان است که سری نخست آن از شبکه یک پخش شد و با افتتاح افق ادامه پخش آن به این شبکه منتقل شد.
ابوطالبی در باره این برنامه می گوید: «سه فاز اول این برنامه ایده‌اش از کتاب‌های روایت فتح گرفته شده بود و تصمیم بر این شد علاوه بر متن تشریحی موجود در کتاب‌های روایت فتح، به صورت مصاحبه‌ای و گفت‌وگو زندگی خانواده شهدا را مورد جستجو قرار دهیم. در این برنامه قصد بر آن نبود که صرفا به بررسی زندگی همسران و فرزندان آن‌ها بپردازیم بلکه هدف روایت ساده از زندگی با شهدا بود، در این برنامه ابتدا پیش زمینه‌ای از اطلاعات زندگی مهمانان نشان داده می‌شده و بعد درباره ازدواج آن‌ها گفتگویی صورت می‌گرفت به گونه‌ای که خاطره و داستان زندگی آن‌ها مرور شود.» زینب ابوطالبی در پنجمین جشنواره جام جم در ۲۲ اسفند ماه سال ۱۳۹۷ شمسی به عنوان یکی از مجرهای برتر زن صدا وسیما معرفی شد. 

معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس جمهوری نیز درباره اظهارات خبرساز چند کارشناس در تلویزیون نوشت: قبل از هر نقد و نظری در مورد اظهارات آقایان نادر طالب زاده و کوشکی و خانم ابوطالبی باید مشخص شود آنها به نمایندگی از کدام تفکر، گفتمان و تشکیلاتی در شبکه افق آنتن می‌گیرند و آزادانه از رسانه ملی برای شهروندان خط و نشان می‌کشند؟
برچسب ها: نادر طالب‌زاده