کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

اهمیت کاربردی شدن هوش مصنوعی

ایران , 25 دی 1398 ساعت 12:12

گروه فناوری: امروزه هوش مصنوعی در دنیا برای بالا بردن بهره‌وری و درآمدزایی حرف اول را می‌زند و در این زمینه ۳۵ کشور جهان برنامه‌های راهبردی خود را تدوین کرده و حتی برخی کشور‌ها وزیر هوش مصنوعی هم برای کابینه دولت خود انتخاب کرده‌اند.


در این میان کشور ما نیز چندان از این قافله عقب نیست و به علت دارا بودن دانش آن، در حال تدوین برنامه راهبردی برای استفاده از هوش مصنوعی در کشور است. در همین راستا، به سراغ استادان حوزه هوش مصنوعی رفتیم تا ضمن نگاهی به وضعیت هوش مصنوعی در جهان از آنها بپرسیم که وضعیت هوش مصنوعی در کشور ما چگونه است و برای کاربردی کردن دانش هوش مصنوعی که در کشور وجود دارد، چه اقدام‌های اساسی باید صورت بگیرد؟

تدوین برنامه راهبردی
«اکنون کشورهای چین، امریکا، ژاپن، هند و... برای توسعه هوش مصنوعی برنامه استراتژیکی خود را ارائه داده‌اند و بیشتر از 35 کشور دنیا برنامه راهبردی برای این موضوع تدوین کرده‌اند.حتی به تازگی روسیه برنامه راهبردی 2025 (برنامه پنچ ساله) و 2020 (برنامه کوتاه مدت)خود را ارائه داده است. حتی برخی کشورها مانند امارات وزیر هوش مصنوعی در کابینه‌شان در نظر گرفته‌اند.»مینایی گفت: کشور در زمینه نیروی انسانی و مغزافزار هوش مصنوعی وضع مناسبی دارد اما بسیاری از وزارتخانه‌های ما مانند نفت، علوم، آموزش و پرورش و... که در حال ارائه سرویس‌های دانش بوده یا تولیدات دارند از این تکنولوژی استفاده نمی‌کنند و باید به‌صورت پیشرفته از هوش مصنوعی استفاده کنند. هوش مصنوعی را براحتی می‌توان روی فناوری اطلاعات پیاده‌سازی کرد اما متأسفانه در بسیاری از وزارتخانه‌ها حتی فناوری اطلاعات به‌صورت کامل وجود ندارد.بنابراین به تبع آن آمادگی استفاده از هوش مصنوعی نیز وجود ندارد.

بهره‌وری و سود بالا
«هوش مصنوعی امروزه فراتر از کارکردهای متعارف انسان است بنابراین در جاهایی که انسان نمی‌تواند به‌دلیل حجم زیادی از اطلاعات پردازش لازم را انجام دهد هوش مصنوعی می‌تواند آن را بخوبی پردازش کند به همین دلیل اکنون در دنیا بیشتر از هوش مصنوعی در صنایع مختلف مانند بیزینس، تجارت، درآمد، سود، اشتغال و... استفاده می‌شود.»ناصر مزینی استاد هوش مصنوعی دانشگاه علم و صنعت با بیان مطلب فوق به «ایران» گفت: شرکت‌های بزرگ مانند اپل، هوآوی و سامسونگ و... که می‌خواهند درآمد و سود خود را به همراه بهره‌وری افزایش دهند، از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند. مثلاً هوآوی در سال 2019 سریع‌ترین پردازنده هوش مصنوعی خود را معرفی کرد که قابلیت‌های محاسباتی بالایی دارد از این‌رو هوش مصنوعی دارای کاربردهای زیادی مانند پردازش چهره، تصویر، خودرو خودران، حوزه امنیتی و سلامت، بهداشت و تجارت الکترونیکی و.... است که می‌توان از آن بهره برد.

آگاه‌سازی مسئولان
محمد خالویی، دانشجوی دکترای هوش‌مصنوعی دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز با اشاره به کشورهای پیشرو در حوزه هوش مصنوعی به «ایران» گفت: بر اساس جدیدترین رتبه‌بندی سایمگو (که یکی از جامع‌ترین رتبه‌بندی‌های نظام پژوهشی دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی جهان است) کشور چین پیشرو در عرصه پژوهشی هوش‌ مصنوعی است. امریکا در مقام دوم و بعد از آنها هند، انگلیس، ژاپن، آلمان، فرانسه، ایتالیا در رتبه‌های بعدی قرار دارند.کشور ما نیز در بین 152 کشور در مقام نهم جای دارد. البته کشور ما در منطقه رتبه اول را به خود اختصاص داده و پیشتاز است. بعد از ایران در منطقه کشور‌هایی نظیر ترکیه، عربستان، یونان، امارات، رژیم صهیونیستی، عراق، اردن و قطر در حوزه هوش مصنوعی فعال هستند.


کد مطلب: 195774

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/195774/اهمیت-کاربردی-شدن-هوش-مصنوعی

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir