به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۱:۲۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۰/۲۵ ساعت ۱۴:۵۲
کد مطلب : ۱۹۵۷۹۶

درخواست اوکراین از ایران برای تحویل جعبه‌سیاه و انتشار فیلم دوم از شلیك دو موشك به هواپیما

گروه جامعه: خبرگزاری فارس نوشت: اداره خدمات پیگرد و امنیت اوکراین از مقامات ایران درخواست کرد، تا جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی که در ایران سقوط کرد را به کی‌اف تحویل دهد.
درخواست اوکراین از ایران برای تحویل جعبه‌سیاه و انتشار فیلم دوم از شلیك دو موشك به هواپیما
یک مقام امنیتی اوکراین گفت قرار است، یک مامور ارشد تحقیق از ایران به زودی به اوکراین بیاید تا مطمئن شود که لابراتوار این کشور برای کار بر روی جعبه سیاه مناسب است. یک فروند هواپیما بوئینگ اوکراین روز چهارشنبه ۱۸ دی ماه بر اثر اصابت موشک پدافند ایران در خاک کشور سقوط کرد که بیشتر مسافران آن ایرانی و برخی از کشورهای دیگر بودند.

انتشار دومین فیلم جدید از شلیک دو موشک به هواپیمای اوکراینی
.... 
روزنامه نیویورک تایمز صحت ویدیوی جدیدی را تایید کرده است که براساس آن، چهارشنبه گذشته دو موشک به سوی هواپیمای مسافربری اوکراین شلیک شده است.
براساس این ویدیو که به نظر می‌رسد توسط یک دوربین مداربسته ضبط شده است، دو شلیک به فاصله ۲۳ ثانیه از یکدیگر به سوی هواپیمای اوکراینی صورت گرفته است. در صورت اثبات این امر، معلوم می‌شود که چرا ارتباط میان هواپیمای اوکراینی با برج مراقبت ۳۰ ثانیه قبل از شلیک دوم قطع شده است. نیویورک تایمز در حالی صحت این فایل ویدیویی را تایید کرده است که سپاه سپاسداران ایران سه‌شنبه شب از بازداشت «فیلم‌بردار صحنه اصابت موشک به هواپیمای اوکراینی برای تحقیقات» خبر داد. هواپیمای مسافربری بویینگ اوکراینی با ۱۷۶ سرنشین بامداد چهارشنبه هفته گذشته فرودگاه امام خمینی را به مقصد کی‌یف ترک کرد. هفت دقیقه پس از برخاستن از باند فرودگاه، این هواپیما با شلیک پدافند هوایی ایران در غرب تهران سرنگون شد. رویترز به نقل از روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز گزارش داده که این دو موشک از مرکزی نظامی، واقع در هشت مایلی هواپیما شلیک شده است. در این ویدئو دیده می‌شود که هیچ کدام از این دو موشک بلافاصله هواپیما را منهدم و سرنگون نمی‌کنند و هواپیما که آتش گرفته مسیر خود را به سوی فرودگاه تهران تغییر می‌دهد اما در حومه تهران سقوط می‌کند. ظاهرا، تاریخ روی فیلم بدلیل عدم تنظمیات دوربین مداربسته، تاریخی قدیمی‌تر را نشان می‌دهد.

صدای ضبط شده و ماندگار جانباختگان پرواز ۷۵۲...هواپیمای اوکراینی

اظهارات امروز حسن روحانی
رئیس‌جمهور اسلامیی ایران امروز چهارشنبه در جلسه هیات دولت ایران خواستار توضیح نیروهای مسلح درباره این حادثه شد و گفت: «از نیروهای مسلح و از ستاد کل خواهش می‌کنم برای مردم توضیح دهند که از وقتی که حادثه واقع شده تا وقتی که اعلام شد، چه مسائلی بوده چه جلساتی بوده و چه کارشناسی‌هایی بوده که مردم بفهمند که چیزی نمی خواستند از آنها پنهان بکنند. البته این حادثه باورکردنی نبود.» 
حسن روحانی با اشاره به سابقه حضور خود در فرماندهی پدافند هوایی گفت: «کسی نمی‌تواند باور کند که یک هواپیمای مسافربری در کنار فرودگاه بین‌المللی هدف قرار گیرد این موضوع در مخیله آدم نمی‌گنجد. من به عنوان کسی می‌گویم که هفت سال مسئول پدافند هوایی بودند و در زمان جنگ هم چنین اشتباهی رخ نداد در تاریخ ایران چنین اشتباهی رخ نداد. چنین چیزی نداریم که کنار فرودگاه بین المللی در پایتخت کشور در روت هوایی یک هواپیما زده شود آدم باور نمی‌کند. یعنی خیلی‌ها در جامعه و مسوولین ما شوکه هم بودند. مگر می‌شود تصور آن گاهی دشوار است.»
مسئولان ایران سه روز پس از ساقط کردن این هواپیمای مسافربری و پس از ایالات متحده آمریکا، کانادا، استرالیا، بریتانیا و ناتو شلیک موشک به سوی آن را تایید کردند. «انكار طولانی مدت» این حادثه تلخ، بسیاری از شهروندان ایرانی را به شدت خشمگین کرد. در روزهای گذشته بسیاری از شهرها و دانشگاه‌های ایران صحنه برگزاری تظاهرات اعتراضی بوده است. روحانی با اشاره تلویحی به تاخیر در اطلاع‌رسانی در این‌باره گفت: «در عین حال اگر تاخیر شده برای تاخیر هم عذرخواهی کنند و اگر مناسب نبوده آن هم عذر خواهی کنند.» شلیک موشکی به پرواز شماره ۷۵۲ روز چهارشنبه هفته گذشته ساعاتی پس از حمله موشکی ایران به پایگاه عین‌الاسد عراق روی داد.