به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۷:۳۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۰/۲۵ ساعت ۱۶:۳۱
کد مطلب : ۱۹۵۸۱۵

نامه سه سناتور برای بررسی پرونده "نایاک"

گروه بین‌الملل: سه سناتور جمهوریخواه آمریکا از ویلیام بار، رئیس دادگستری ایالات متحده خواستند که در مورد عملکرد "نایاک" تحقیقاتی انجام دهد. شورای ملی ایرانیان آمریکا (نایاک) متهم به تبلیغ و لابی‌گری برای جمهوری اسلامی ایران شده است.
تد کروز، سناتور جمهوریخواه آمریکا
تد کروز، سناتور جمهوریخواه آمریکا
به گزارش دویچه‌وله، سه سناتور جمهوریخواه آمریکا، تام کاتن نماینده آرکانزاس، تد کروز از ایالت تگزاس و مایک براون از ایالت ایندیانا با ارسال نامه‌ای به رئیس دادگستری آمریکا خواستار رسیدگی به پرونده شورای ملی ایرانیان آمریکا (نایاک) شده‌اند. روزنامه "جروزالیم پست" روز سه‌شنبه ۲۴ دی (۱۴ ژانویه) به نقل از منابع انگلیسی و سایت "واشنگتن فری بیکن" از ارسال نامه این سه سناتور جمهوریخواه به ویلیام بار خبر داده است. سه سناتور یادشده در نامه خود "نایاک" را به عنوان بلندگوی تبلیغاتی حكومت ایران در آمریکا ارزیابی کرده‌اند. آن‌ها در این نامه از وزارت دادگستری آمریکا درخواست کرده‌اند که فعالیت و عملکرد این گروه و گروه تابعه آن "نایاک اکشن" را مورد بررسی قرار دهد. شورای ملی ایرانیان آمریکا از خود به عنوان یک سازمان غیردولتی، بی‌طرف و غیرانتفاعی یاد کرده و هدف خود را دفاع از منافع ایرانیان ساکن آمریکا اعلام کرده است. سایت محافظه‌کار "واشنگتن فری بیکن" در گزارش خود مدعی شده است که این گروه در دوره زمامداری باراک اوباما نقشی کلیدی ایفا کرده و با دادن اطلاعات غلط باعث ارزیابی ناصحیح کنگره آمریکا شده و زمینه‌لازمه برای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ را فراهم کرده است.

قانون ثبت به عنوان عامل خارجی
در ایالات متحده آمریکا قانونی وجود دارد که ناظر بر الزام ثبت گروه‌هایی است که به عنوان عوامل کشورهای دیگر یا در نمایندگی از آن‌ها در آمریکا فعالیت می‌کنند. در نامه سه سناتور جمهوریخواه تصریح شده است که شورای ملی ایرانیان آمریکا عملا به عنوان لابی حکومت جمهوری اسلامی ایران مشمول این قانون شده و باید به عنوان "عامل خارجی" ثبت شود. ثبت "نایاک" به عنوان "عامل خارجی" زمینه را برای کنترل عملکرد این گروه و همچنین نظارت بر فعالیت‌های مالی آن فراهم می‌کند.تد کروز، تام کاتن و مایک براون در نامه خود نوشته‌اند که افراد وابسته به "نایاک" عملا برای تاثیر نهادن بر روند سیاسی در ایالات متحده آمریکا تلاش داشته‌اند. آن‌ها "نایاک" و "نایاک اکشن" را بخشی از روابط عمومی حکومت ایران دانسته و اظهار کرده‌اند که "نایاک" عملا در همراهی و همگامی با حکومت ایران فعالیت می‌کند. پیش از آن نیز، پلیس فدرال آمریکا با انتشار گزارشی اعلام کرده بود که "نایاک" عملا برای حکومت ایران لابی‌گری می‌کند. ا‌ف‌بی‌آی در گزارش‌های خود به تلاش اعضای "نایاک" برای سازمان دادن دیدارهایی بین نمایندگان کنگره و سفیر جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل اشاره کرده بود. شورای ملی ایرانیان آمریکا اتهاماتی که از سوی سه سناتور جمهوریخواه علیه این گروه مطرح شده را بی اساس خوانده و رد کرده است.