به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۷ - ۲۱:۲۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۰/۲۶ ساعت ۱۷:۴۸
کد مطلب : ۱۹۵۸۴۵
آژانس بین‌المللی انرژی:

صادرات نفت ایران به ۳۰۰ هزار بشکه رسیده است

گروه اقتصادی: سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، طی گزارشی که امروز پنج‌شنبه، ۲۶ دی‌ماه، منتشر کرد می‌گوید تولید نفت ایران در ماه دسامبر ۲۰۱۹ نسبت به ماه پیش از آن دوباره روزانه ۱۵ هزار بشکه کاهش یافته و به دو میلیون و ۹۲ هزار بشکه سقوط کرده است.
صادرات نفت ایران به ۳۰۰ هزار بشکه رسیده است
متوسط تولید نفت ایران در سال ۲۰۱۷ حدود ۳ میلیون و ۸۲۰ هزار بشکه بود، به عبارتی تولید نفت ایران تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا بیش از ۴۵ درصد افت کرده است. همزمان آژانس بین‌المللی انرژی نیز گزارش ماهانه خود را منتشر کرده که می‌گوید صادرات نفت ایران به ۳۰۰ هزار بشکه در روز سقوط کرده است. این رقم در دوران پیش از تحریم‌ها ۲.۵ میلیون بشکه بود؛ به عبارتی بیش از ۸ برابر افت کرده است. البته معلوم نیست ایران از بابت صادرات نفت چه میزان درآمد دارد. چین روزانه ۲۵۰ هزار بشکه نفت از ایران وارد می‌کند، اما گزارش‌ها حاکی از آن است که بیش از نیمی از این محموله‌ها برای تسویه بدهی ایران به شرکت‌های سی‌ان‌پی‌سی و سینوپک تحویل می‌شود و پولی به دست ایران نمی‌رسد. این شرکت‌های چینی میادین آزادگان و یادآوران ایران را توسعه داده‌اند و ایران به جای پول، نفت تحویل آنها می‌دهد. ایران مقداری نفت نیز به سوریه تحویل می‌دهد اما با توجه شرایط بحرانی سوریه ناشی از جنگ داخلی، معلوم نیست آیا دولت بشار اسد پولی بابت این محموله‌ها به ایران می‌دهد یا نه.
 
اخیرا استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، گفت ایران ۹۵ درصد از صادرات نفت خود را از دست داده است. ایران نه تنها در سال گذشته با افت حجم صادرات نفت مواجه شده، بلکه متوسط قیمت نفت صادراتی ایران نیز از حدود ۶۸ دلار در سال ۲۰۱۸ به زیر ۶۲ دلار در سال گذشته سقوط کرده است. اوپک می‌گوید کل تولید نفت اعضای این سازمان در ماه دسامبر نسبت به نوامبر سال گذشته میلادی حدود ۱۶۱ هزار بشکه افت کرده و به ۲۹ میلیون و ۴۴۴ هزار بشکه در روز رسیده است. اوج‌گیری تولید نفت دیگر کشورها، خصوصا آمریکا، اعضای اوپک را در وضعیت دشواری قرار داده است. این سازمان می‌گوید تقاضای جهانی برای نفت اوپک در سال گذشته نسبت به سال ۲۰۱۸ یک میلیون بشکه کاهش یافته و در سال جاری نیز دوباره ۱.۲ میلیون بشکه کاهش خواهد یافت و به ۲۹.۵ میلیون بشکه در روز سقوط خواهد کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی نیز می‌گوید کشورهای غیر اوپک پارسال تولید خود را دو میلیون بشکه افزایش دادند و امسال نیز انتظار می‌رود ۲.۱ میلیون بشکه به تولید خود بیفزایند. این گزارش می‌افزاید نیاز به نفت اوپک در نیمه اول سال جاری تنها ۲۸.۵ میلیون بشکه در روز خواهد بود. اوپک و کشورهای هم‌پیمانش به رهبری روسیه طی دو سال گذشته توافق کردند که تولید خود را ۱.۲ میلیون بشکه کاهش دهند. البته ایران، ونزوئلا و لیبی از این توافق مستثنی هستند. ماه گذشته دوباره این سازمان توافق کرد که از ابتدای امسال تولید خود را ۵۰۰ هزار بشکه دیگر کاهش دهد تا جلو افت قیمت نفت را بگیرد. با این‌ حال فاتح بیرول، رئیس اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی، اخیرا اعلام کرد که به رغم توافق اوپک و کشورهای هم‌پیمان، باز هم انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۰ روزانه حدود یک میلیون بشکه نفت مازاد در جهان تولید شود.