به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۰/۲۶ ساعت ۱۸:۰۱
کد مطلب : ۱۹۵۸۴۸

اسرائیل به حملات خود در عراق و سوریه می‌افزاید

اسرائیل به حملات خود در عراق و سوریه می‌افزاید
گروه بین‌الملل: روزنامه آلمانی فرانکفورتر آلگمانه آلمان در گزارشی از وضعیت منطقه و تنش اسرائیل و ایران نوشته است که از هنگام ترور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین سپاه قدس، اسرائیل ظاهراَ "احتیاط و خویشتن‌داری" خود را کنار گذاشته است و از اقدامات آشکار علیه جمهوری اسلامی ابایی ندارد. 

"دیده‌بان حقوق بشر سوریه" گزارش کرده است که در نیمه شب چهارشنبه ۲۵ دی (۱۶ ژانویه)  در یک حمله موشکی به فرودگاه "T4" حمص سه شبه‌نظامیان وابسته به ایران جان باختند. رسانه‌های سوری گفته‌اند حمله از سوی اسرائيل انجام شده است. در این پایگاه اعضای سپاه پاسداران نیز حضور داشته‌اند. حمله موشکی اسرائیل یک انبار مهمات را نابود کرده است. چند ساعت قبل از این حمله سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل گزارشی را منتشر کرد با این مضمون که ترور (شهادت) قاسم سلیمانی به ضعف شبه‌نظامیان وابسته به ایران منجر شده که به اسرائیل امکان می‌دهد بر میزان حملات خود علیه ایران در سوریه و عراق بیافزاید.

فرانکفورتر آلگماینه هم‌چنین به تحریم‌های آمریکا اشاره کرده که توان اقتصادی جمهوری اسلامی را به شدت کاهش داده و نهایتا امکان تامین مالی شبه‌نظامیان خود را مانند گذشته از آن گرفته است. در سال‌های گذشته اسرائیل صدها حمله نظامی در عراق و سوریه علیه مواضع نظامی ایران و شبه‌نظامیان وابسته به آن انجام داده است. گرچه زرادخانه حزب‌الله دارای بیش از ۱۰۰ هزار موشک متعارف و ساده است ولی اقدامات اسرائیل باعث شده که علیرغم تلاش‌های ایران این گروه نتواند به موشک‌های هدایت شونده زیادی دست یابد. اسرائیل به‌ویژه این موشک‌ها را تهدیدی استراتژیک علیه خود به حساب می‌آورد. عدم دسترسی حزب‌الله به شمار زیادی از موشک‌های هدایت‌شونده یکی از دلایل واردنشدن این گروه به جنگ با اسرائیل تلقی می‌شود.

از سوی دیگر گزارش فرانکفورتر آلگماینه می‌گوید که تهران هم قصد شروع جنگ با اسرائیل را ندارد، ولو که احتمال اشتباهات محاسبه‌ای یا سایر خطاها که می‌تواند به جنگ منجر شود کم نیست. با این حال از نظر سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل جمهوری اسلامی خطری بزرگ بوده و هست. اسرائیل هم‌چنین کاهش تعهدات برجامی ایران را گام‌هایی در جهت افزایش بحران ارزیابی می‌کند و معقتد است که آمریکا باید هرچه سریع‌تر به یک توافق جدید با ایران برسد. بنابر این گزارش ایران ۸۵۰ کیلوگرم اورانیوم دارد که چهار درصد غنی شده است. اسرائيل تخمین زده است که ایران می‌تواند ظرف یک سال به حد کافی اورانیوم برای تولید یک بمب اتم بسازد. هم‌چنین جمهوری اسلامی هنوز به فناوری موشکی لازم دست نیافته و برای تولید سلاح هسته‌ای نیز یک سال دیگر نیاز دارد. از سوی دیگر به نظر آموس یادلین که در گذشته موسسه ملی برای تحقیقات امنیتی را در اسرائیل اداره می‌کرد، ایران هنوز تصمیمی برای تولید سلاح اتمی نگرفته است.

اما دولت اسرائیل که خیلی بیشتر از سازمان اطلاعات ارتش خود ارزیابی‌های هشدار دهنده ارایه می‌دهد، به دنبال راه حل مذاکره نیست و خواهان اقدامات شدیدتر است. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل روز سه‌شنبه ۲۵ دی از کشورهای اروپایی خواست "مکانیسم حل اختلاف" را اجرایی کنند و دست به تحریم‌های فوری علیه ایران در شورای امنیت بزنند. فعال شدن این ساز و کار گام نخست فعال شدن "مکانیسم ماشه" محسوب می‌شود که می‌تواند در صورت نرسیدن طرفین به توافق، پرونده را به شورای امنیت کشانده و باعث بازگشت خودکار تمامی تحریم‌های بین‌المللی در نظر گرفته شده در قطعنامه‌های پیشین سازمان ملل علیه ایران شود.