به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۰/۲۷ ساعت ۱۷:۰۷
کد مطلب : ۱۹۵۸۸۲

نیچروان بارزانی: حضور آمریکا در عراق ضروری است

گروه بین الملل: رئیس اقلیم کردستان عراق امروز جمعه ۲۷ دی ماه با بیان این که تصمیم پارلمان این کشور برای اخراج نیروهای آمریکایی از همه جریان‌های سیاسی نظر خواهی نشده، گفت که در این باره باید احساسات را کنار بگذاریم.
نیچروان بارزانی: حضور آمریکا در عراق ضروری است
نیچروان بارزانی، در مصاحبه با پایگاه "مانیتور" پیرامون تأثیر ترور سردار سلیمانی، فرمانده نیروهای قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ابومهدی المهندس، نایب رئیس سازمان حشد شعبی در جریان حمله هوایی آمریکا بر عراق و اقلیم کردستان گفت: این رویداد سیلی از احساسات را در عراق و ایالات متحده برانگیخت و واکنش پارلمان عراق و نخست وزیر و نیز پاسخ واشنگتن را به دنبال داشت. وی با انتقاد از اینکه در این تصمیم‌گیری از همه جریان‌های سیاسی نظر خواهی نشده افزود: نظر ما این است که تصمیم پارلمان عراق برای خروج نیروهای آمریکایی تصمیم خوبی نیست و کردها و اهل سنت در این تصمیم مشارکتی نداشتند، علاوه بر آن این تصمیم سابقه بدی به جای خواهد گذاشت زیرا این تصمیم از سوی فراکسیون‌ شیعی بدون رایزنی با گروه‌های اصلی کشور؛ کرد و اهل سنت گرفته شده است. این تصمیم اقدام بسیار مهمی بود که بدون تلاش برای دستیابی به اجماع نظر گرفت.

بارزانی گفت: نخستین سؤالی که باید پاسخ داده شود این است که چرا نیروهای آمریکایی در عراق حضور دارند؟ آنها بنا به درخواست دولت عراق در سال ۲۰۱۴ و ضمن رایزنی با شورای امنیت سازمان ملل هنگامی که داعش در نزدیکی بغداد قرار داشت، به عراق آمدند. سؤال دوم این است که آیا اوضاع کنونی عراق خروج نیروهای آمریکایی و نیروهای ائتلاف بین‌المللی را با توجه به مأموریت‌ آنها که به شکست داعش کمک کردند، توجیح می‌کند؟ ما به عنوان دولت اقلیم کردستان احساس نگرانی می‌کنیم زیرا پاسخ روشن است چرا که همه اطلاعات نشان می‌دهد که داعش بار دیگر نیروهای خود را جمع کرده و به شکل روزانه علیه اهداف عراق دست به حملاتی می‌زند.

وی ادامه داد: حضور نیروهای آمریکایی و نیروهای ائتلاف بین‌المللی برای عراق بسیار ضروری است. عادل عبدالمهدی، نخست وزیر مستعفی شخص عمل‌گرایی است. او منتظر بازسازی ساختار و تعریف مجدد حضور آینده این نیروها در عراق است. گمان نمی‌کنم که باید روابط بین عراق و آمریکا از طریق رسانه‌ها قانونی شود. این اقدام بی‌فایده است. بارزانی درباره اظهارات عبدالمهدی که باید نیروهای آمریکایی عراق را ترک کنند، گفت: نخست‌وزیر حق دارد شکایت کند، در حقیقت چنین عملیات بزرگی که  در خاک عراق نزدیکی فرودگاه بغداد بدون  اطلاع او انجام شد، واکنش‌های منفی از سوی بغداد را برخواهد انگیخت. در حال حاضر بهترین کار مشارکت جدی و گفت‌وگو میان عراق و آمریکا پیرامون شکل آتی استقرار نیروهای آمریکایی است.