به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۱۰ ساعت ۱۳:۰۵
کد مطلب : ۱۹۵۹۸

نرخ سود بانکی حداقل معادل نرخ تورم باشد

گروه اقتصادي: یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به در دستور کار قرار گرفتن تعیین نرخ سود بانکی از سوی شورای پول و اعتبار، بر لزوم بازنگری در نرخ سود بانکی تاکید کرد و گفت که باید انگیزش مادی برای جلب پول‌های مردم به بانک‌ها ایجاد شود.
نرخ سود بانکی حداقل معادل نرخ تورم باشد
غلامعلی جعفرزاده تصريح کرد: با توجه به نرخ تورم موجود در جامعه ما باید برای کسانی که سرمایه‌ای در دست دارند ایجاد انگیزه کنیم تا فرد به جای اینکه پولش را در بازار در کار سفته‌بازی به جریان بیندازد آن را به بانک بسپارد و سود بیشتری دریافت کند. وی افزود: وقتی سود سفته بازی 40 درصد است اما در بانک سود سپرده‌ها 20 درصد است پس هیچگاه اوراق مشارکت به نتیجه نمی‌رسد و ما نمی‌توانیم پول‌ها را جمع کنیم بنابراین دولت باید یک تدبیر استثنایی کند و حداقل نرخ سود بانکی به اندازه تورم باشد تا تشویقی صورت گیرد.

نماینده رشت در مجلس خاطرنشان کرد: نمی‌شود به مردم گفت که برای رضای خدا پول‌تان را به بانک بسپارید بلکه باید یک انگیزش مادی در این میان وجود داشته باشد و زمانی نرخ سود بانکی می‌تواند در مردم ایجاد انگیزه کند که بیش از تورم باشد تا افراد برای سپرده‌گذاری در بانک و دریافت سود بیشتر تشویق شوند. جعفرزاده با تاکید بر لزوم بازنگری در نرخ سود بانکی،‌ گفت: نرخ سود بانکی حداقل باید معادل نرخ تورم باشد یا به دلیل اینکه سپرده‌گذاری در بانک ریسک کمتری دارد نرخ سود سپرده‌ها کمی کمتر از نرخ تورم باشد مثلا اگر در بازار سود سرمایه‌گذاری 40 درصد است در بانک به دلیل اینکه ریسک وجود ندارد می‌توان با 30 درصد سود سپرده هم سرمایه‌ها را جذب کرد.
مرجع : ايسنا

۱۳۹۲/۰۸/۱۰ ۱۳:۲۶
بله نظرات این نماینده من را متوجه یک امر اشتباه تمام سیستم بانکی دنیا کرد. آیا به دلیل ریسک پایین مردم باید ولو با درصدی کم ضرر کنند؟ نرخ سود بانکی در همه جای دنیا به غیر از ایران کمی بیش از نرخ تورم میباشد. ۲ الی ۳ درصد. خواهش میکنم حداقل به خاطر نمایندگی کمی مطالعه بفرمایید. (159660)
میلاد
United Kingdom
۱۳۹۲/۰۸/۱۰ ۱۳:۵۴
نماینده عزیز این حرفارو به ما نگو که به صاحبان منسب بگو
ما کاره ای نیستیم،ما بخاطر ایرانی بودن مجرممیم،گناه ما اینه که تو یه خانواده متوسط تو سوئیس به دنیا نیومدیم
آقای سیف و نعمت زاده رو بکش کنار به اونا بگو،البته اگه صبحانه و ناهار با مولتی میلیاردرها قرار نداشته باشن (159675)
۱۳۹۲/۰۸/۱۰ ۲۱:۵۱
سود بانکی حداقل 28 درصد،حداکثر 35 درصد باشد (160103)