به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۰/۲۹ ساعت ۱۳:۵۲
کد مطلب : ۱۹۵۹۹۰

وضعیت بهداشتی مناطق سیل‌زده هرمزگان

گروه جامعه: مشاور معاون بهداشت در مدیریت کاهش خطر بلایای وزارت بهداشت، توضیحاتی از اقدامات صورت گرفته از سوی وزارت بهداشت پس از وقوع سیل در جنوب استان هرمزگان ارائه داد و در عین‌ حال برخی اقلام مورد نیاز در مناطق سیل‌زده این استان را نام برد.
وضعیت بهداشتی مناطق سیل‌زده هرمزگان
دکتر محمداسماعیل مطلق با بیان اینکه بر اثر وقوع بارش‌های سنگین و کم سابقه از  ۱۹ تا ۲۲ دی ماه سال جاری و طغیان رودخانه‌های فصلی در شرق هرمزگان، سیل در برخی از روستاها و شهرستان‌های این استان جاری شد، گفت: از ساعت ۱۵ روز پنجشنبه ۱۹ دی‌ماه تا ساعت ۱۰ صبح روز شنبه ۲۲ دی‌ماه مقدار بارش در ایستگاه‌های مختلف به بالای ۲۲۰ میلی‌متر در برخی نقاط این استان رسید که نسبت به میانگین سالانه منطقه و با توجه به خشکسالی‌های چند سال قبل، رقم بسیار بالایی بود. طبق گزارش‌هایی که به دست ما رسیده است، ایستگاه جاسک (۲۲۰ میلی متر)   و بشاگرد (۱۵۰ میلی متر) به ترتیب بیشترین مقدار بارش را در استان هرمزگان داشته‌اند.

وی با اشاره به این که کل جمعیت آسیب دیده در این سیل بالغ بر ۴۶هزار و ۷۳۰ نفر در ۱۵۴ روستا هستند، ادامه داد: در این بین راه‌های مواصلاتی ۳۰ روستا با جمعیت بالغ بر۳هزار و ۵۱۸ نفر نیز قطع شده است.  در چنین شرایطی توجه به مسائلی که بتواند به عدم بروز بیماری و طغیان آن منجر شود، ضرورت بالایی دارد. شهرستان‌های جاسک و بشاگرد جزء شهرستان‌های شرقی استان هرمزگان هستند که با توجه به اینکه این شهرستان‌ها محل ورود و سکونت تعداد زیادی از اتباع خارجی است و با توجه به وقوع سیل،  احتمال بروز بیماری‌های وارده و بومی کشورهای همسایه از استان سیستان و بلوچستان که این استان هم درگیر وضعیت بحرانی سیل است و از طرفی هم مرز با استان هرمزگان می‌باشد، افزایش می‌یابد.

وی در همین خصوص ادامه داد: به همین دلیل اقدامات لازم جهت پیشگیری از بروز بیماری‌های منتقله از ناقلین و بیماری‌های وارده مانند مالاریا، لیشمانیا، سیاه زخم، پولیو، وبا و همچنین بیماری‌های ویروسی تنفسی که به دلیل تراکم جمعیت در چادرهای اسکان اضطراری امکان بروز آن افزایش می‌یابد،  مانند آنفلونزا و سرخک بسیار ضروری است. البته در این بین نمی‌توان از احتمال بروز حوادثی مثل مار و عقرب گزیدگی در این مناطق غافل بود و باید تمهیدات لازم و داروهای مورد نیاز به تعداد کافی برای ساکنین این مناطق تهیه شود.مطلق همچنین در رابطه با بهداشت محیط در مناطق شهری و روستایی، خاطرنشان کرد: مشکلاتی از قبیل قطع آب لوله‌کشی شهری و بدنبال آن عدم دسترسی مردم به آب سالم، عدم جمع آوری زباله‌های شهری و روستایی و مختل شدن نظافت شهری، تاخیر در جمع‌آوری و دفن به موقع اجساد حیوانی،  در دسترس نبودن سرویس‌های بهداشتی مناسب و اقلام بهداشتی مورد نیاز از قبیل صابون، شامپو، مواد گندزدا، افزایش حشرات و جوندگان ناقل در منطقه و... سلامت سیل زدگان را  تهدید می‌کند.

وی در رابطه با اقداماتی که وزارت بهداشت برای گروه‌های آسیب پذیر بخصوص مادران باردار در مناطق سیل‌زده انجام داده است، اظهار کرد: در شهرستان جاسک حدود ۹۶۵ مادر باردار شناسایی شده‌اند که از این تعداد ۷۰۰ نفر جزء مادران باردار پرخطر بودند؛ از این تعداد ۴۰ مادر در ۷روز آینده زایمان می‌کنند که این امر نیاز به تجهیزات و داروها را بیش از پیش نشان می‌دهد.مشاور معاون بهداشت در مدیریت کاهش خطر بلایای وزارت بهداشت، افزود: البته پیش از وقوع سیل نیز اقداماتی نظیر تشکیل جلسه مدیریت بحران سیل در سطح معاونت بهداشتی و شبکه های بهداشت و درمان تابعه، سکونت ۷۰۰ مادر باردار پرخطر در نزدیک‌ترین روستا به بیمارستان و ارائه تسهیلات زایمانی، توزیع ۶۰۰ قوطی شیرخشک،  توزیع ۷ بشکه پرکلرین در کل حوزه دانشگاه، تکمیل و توزیع داروهای دپوی سل، التور و HIV در کل حوزه تحت پوشش دانشگاه، توزیع واکسن و سرم ضد هاری و سرم ضد عقرب، بررسی داروهای ترالی اورژانس و... و. صورت گرفته بود.
وی با بیان این که اقدامات وزارت بهداشت به همین‌جا ختم نشده و همچنان ادامه دارد، تصریح کرد: تشکیل پنج تیم عملیاتی تخصصی و اعزام به منطقه سیل زده،  توزیع پرکلرین یک درصد بین ۳۰۰ خانوار، گندزدایی آب به میزان ۱۵۰۰ مترمکعب، توزیع ۱۲۵ کیلوگرم پرکلرین، نجات جان  ۴ مادر باردار با بالگرد هلال احمر و اورژانس، واکسیناسیون آنفلوانزا مادران و کودکان، توزیع ۵۰۰ محیط کری بلر و سرم ضد عقرب، پیگیری و توزیع داروهای بیماران هر منطقه از دیگر اقداماتی است که تاکنون انجام داده‌ایم.

مطلق در ادامه همچنین به چالش‌های حوزه بهداشت در بلایا و حوادث و از جمله نبود سوله بحران در دو شهرستان جاسک و بشاگرد و کمبود ماشین و آمبولانس کمک‌دار با توجه به مناطق صعب العبور و... اشاره کرد و گفت: لازم است در خصوص چالش‌ها بویژه وسایل نقلیه کمک‌دار، تمهیدات لازم صورت گیرد.وی در خصوص مجموع اعتبارات مورد نیاز برای رفع مشکلات به وجود آمده پس از وقوع سیل در هرمزگان، بیان کرد: مبلغ کل مورد نیاز برای تعمیر یا تجهیز خانه‌های بهداشت، مراکز درمانی و... در شهرستان‌هایی که در استان هرمزگان دچار خسارت شده‌اند، ۱۲ میلیارد تومان است که مبلغ ۲ میلیارد تومان از این اعتبار باید جهت تهیه اقلام و تجهیزات ضروری مناطق سیل‌زده به صورت علی الحساب و فوری تامین شود.مطلق در خاتمه به برخی از اقلام ضروری مورد نیاز در مناطق سیل‌زده استان هرمزگان اشاره کرد و گفت: کانکس ۶۰ متری جهت استفاده موقت خانه بهداشت و اسکان پرسنل،  یخچال دارویی،  پشه بند آغشته به سم،  پودر ORS،  کیت تشخیص وبا،  کیت کلر سنج،  واکسن آنفلوانزا و هپاتیت و... از مهم‌ترین اقلام مورد نیاز در این مناطق است.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: سیل زدگان