کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

پیکر جان‌باختگان اوکراینی پرواز ۷۵۲ به وطنشان بازگشت

بهت و اندوه در کی‌ف در استقبال از پیکر‌ اوکراینی‌ها

29 دی 1398 ساعت 18:51


گروه بین‌الملل: پیکر کارکنان و مسافران اوکراینی جان باخته در حادثه سرنگونی هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۳۷ خطوط هوایی اوکراین روز یکشنبه از ایران وارد فرودگاه کی‌یف، پایتخت شد و طی مراسمی ویژه از سوی مقامات دولتی و کارکنان سازمان هواپیمایی اوکراین مورد استقبال قرار گرفت.
به گزارش یورونیوز، ولودیمیز زلنسکی، رئیس جمهوری، اولکسی هونچاروک، نخست وزیر و تعدادی از مقامات دولتی بلندپایه اوکراین در مراسم استقبال از پیکرهای جان باختگان در فرودگاه حاضر بودند. حاضران در مراسم در فرودگاه با چشمانی گریان تابوت پیکر همکاران و هموطنان خود را بدرقه کردند. در این مراسم پرچم کشورهای اوکراین،‌ کانادا، سوئد، افغانستان، ایران،‌ آلمان و بریتانیا در فرودگاه در دست نظامیان اوکراینی و به احترام جان باختگان برافراشته بود. پرواز PS752 بوئینگ ۷۳۷ خطوط هوایی اوکراین با ۱۷۶ سرنشین بامداد روز چهارشنبه ۱۸ دی ماه/ ۸ ژانویه از فرودگاه امام خمینی تهران به مقصد کی‌یف پرواز کرد اما هرگز به مقصد نرسید. این هواپیما بنا به اعلام مقامات ایرانی ساعتی بعد از حملات موشکی تهران به پایگاه نیروهای آمریکایی در عراق به «اشتباه» هدف پدافند موشکی قرار گرفت و سرنگون شد. کلیه سرنشیان این هواپیما از جمله ۱۱ تبعه اوکراینی که اغلب آنها را کارکنان هواپیما تشکیل می‌دادند در این حادثه جان باختند. ۹ نفر از قربانیان اوکراینی این حادثه را خلبان و خدمه پروازی تشکیل می‌دادند.
مقامات ایران تا سه روز پس از حادثه وقوع آنرا ناشی از نقص فنی عنوان و اطلاعات مربوط به هدف قرار گرفتن آن توسط موشک را رد می‌کردند اما ستاد کل نیروهای مسلح ایران در اطلاعیه‌ای که صبح روز شنبه ۲۱ دی ماه منتشر شد به صورت رسمی هدف قرار گرفتن هواپیمای اوکراینی توسط پدافند هوایی سپاه را تایید کرد. در این اطلاعیه اعلام شد که حادثه «بر اثر بروز خطای انسانی و به صورت غیرعمد» روی داده است زیرا در آن زمان با توجه به «افزایش بی‌سابقه تحرکات هوایی در منطقه، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به منظور پاسخگویی به تهدیدات احتمالی در بالاترین سطح آماده‌باش» قرار داشتند. بر اساس آخرین گزارش‌ها جعبه‌ سیاه هواپیمای سانحه دیده قرار است با تایید مقامات ایرانی برای بازخوانی و انجام تحقیقات بیشتر به مسئولان اوکراینی تحویل داده شود. مقامات اوکراینی و در راس آنها ولودیمیر زلنسکی پیش از این ضمن تاکید بر انجام تحقیقات شفاف و مستقل خواستار محاکمه عاملان اصلی این حادثه شده بودند.

حاضران در مراسم در فرودگاه با چشمانی گریان تابوت پیکر همکاران و هموطنان خود را بدرقه کردند.

بهت اوکراینی‌ها در استقبال از پیکر‌های ۷۳۷
بهت اوکراینی‌ها در استقبال از پیکر‌های ۷۳۷
بهت اوکراینی‌ها در استقبال از پیکر‌های ۷۳۷
 


کد مطلب: 196020

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/196020/بهت-اندوه-کی-ف-استقبال-پیکر-اوکراینی-ها

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir