کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

۳ نامزد احتمالی برای پُست نخست‌وزیری

اعتراضات گسترده در شهرهای عراق ادامه دارد

30 دی 1398 ساعت 18:49

گروه بین‌الملل: یکی از نمایندگان ائتلاف دولت قانون عراق از گفتگوهایی تحت هدایت برهم صالح رئیس جمهور عراق برای مشخص شدن سرنوشت نامزد تصدی پست نخست وزیری عراق خبر داد.


به نقل از النهرین، عبود العیساوی یکی از نمایندگان ائتلاف دولت قانون عراق از گفتگوهایی تحت هدایت برهم صالح رئیس جمهور عراق برای مشخص شدن سرنوشت نامزد تصدی پست نخست وزیری عراق خبر داد. وی افزود: برهم صالح رئیس جمهور عراق در حال برگزاری گفتگوهایی برای رقم زدن سرنوشت نامزد پست نخست وزیری عراق است. العیساوی تاکید کرد: سه گزینه مقابل برهم صالح قرار دارد که عبارتند از علی الشکری، محمد توفیق علاوی و مصطفی الکاظمی. وی گفت: این اسامی قابل تغییر هستند. در این میان شانس علی الشکری برای تصدی پست نخست وزیری عراق از همه بیشتر است. این در حالی است که منابع وابسته به ریاست جمهوری عراق اعلام کردند که برهم صالح طی ۲۴ ساعت آینده تکلیف نامزد تصدی پست نخست وزیری را مشخص خواهد کرد.

همزمان منابع عراقی از تظاهرات گسترده مردمی در بغداد خبر دادند و اعلام کردند که تظاهرات کنندگان با آتش زدن لاستیک یک جاده را بسته اند. در بصره هم برخی راه‌ها از سوی معترضان بسته شده است و در استان‌های واسط و نجف نیز اقدامات مشابهی از سوی تظاهرات کنندگان انجام شده است. گزارش‌ها حاکی است درگیری نیروهای امنیتی و معترضان عراقی در شامگاه یکشنبه و صبح دوشنبه دو کشته و ده‌ها زخمی برجای گذاشته است. به گزارش آسوشیتدپرس، نیروهای امنیتی به سمت معترضان گاز اشک‌آور و گلوله جنگی شلیک کرده‌اند و بسیاری از خیابان‌های پایتخت توسط نیروهای امنیتی بسته شده است. یک مقام امنیتی همچنین از بازداشت ۹ نفر خبر داده است. اعتراضات از هفته گذشته و در پی افزایش تنش‌ها میان ایران و آمریکا در عراق اوج گرفته است.

گزارش‌ها حاکی است دامنه اعتراضات به شهرهای دیگر، به‌ویژه ناصریه که پیشتر نیز شاهد درگیری‌های خونین میان نیروهای امنیتی و معترضان بوده، کشیده شده است. از اکتبر پارسال اعتراضات مردمی به فساد دولتی و بیکاری، همچنین نفوذ ایران در عراق ۵۰۰ نفر کشته بر جای گذاشته است. عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر کشور اوایل ماه گذشته میلادی در پی اوج‌گیری اعتراضات استعفا داد و هنوز دولت جدید عراق تشکیل نشده است. ژانین هنیس پلاسخارت، نماینده سازمان ملل در عراق، با انتشار بیانیه‌ای از سیاستمداران عراقی خواسته تا اقدام به اصلاحاتی برای راضی کردن معترضان بزنند و از معترضان نیز درخواست کرده تا اعتراضات را صلح‌آمیز نگه دارند. معترضان یک هفته به مقامات عراقی فرصت داده‌اند تا دست به اصلاحات بزنند.

 


کد مطلب: 196071

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/196071/اعتراضات-گسترده-شهرهای-عراق-ادامه

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir