به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۴:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۰/۳۰ ساعت ۱۹:۱۰
کد مطلب : ۱۹۶۰۷۲

نظرات مطهری درباره رد صلاحیت‌‌های گسترده

گروه سیاسی: علی مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس، با اشاره به رد صلاحیت‌های گسترده در انتخابات مجلس گفت: اگر رد صلاحیت‌ها به دلیل فساد مالی و اخلاقی باشد، موافقیم؛ اما رد صلاحیت افراد به دلیل انتقاد و تفاوت نگاه کار درستی نیست و حریت و آزادگی مجلس را از بین می‌برد و آزادی بیان را محدود می‌کند.  
نظرات مطهری درباره رد صلاحیت‌‌های گسترده
اعتمادآنلاین نوشت: پس از بررسی صلاحیت نامزدهای انتخاباتی مجلس یازدهم توسط شورای نگهبان، بسیاری از نامزدهای اصلاح‌طلب رد صلاحیت شدند، به طوری که گفته می‌شود این رد صلاحیت‌ها تاکنون در تاریخ ۱۰ دوره گذشته مجلس سابقه نداشته است. تا آنجا که در این باره گفته شده است: «داس رد صلاحیت‌های شورای نگهبان اردوگاه اصلاحات را درو کرده است.» بنا بر اظهارات عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، حدود ۹۰ نفر از نمایندگان فعلی مجلس رد صلاحیت شده‌اند که او دلیل این امر را موضوعات مالی عنوان کرده است. مساله‌ای که زمینه اعتراض و ناراحتی نمایندگان رد صلاحیت‌شده را فراهم کرده است. علی مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس، درباره رد صلاحیت‌های گسترده نامزدهای انتخابات مجلس از سوی شورای نگهبان گفت: رد صلاحیت‌های نامزدهای انتخابات از سوی شورای نگهبان برای انتخابات مجلس، اگر مربوط به فسادهای مالی و اخلاقی مهم باشد، قابل قبول است؛ اما اگر این رد صلاحیت‌ها به خاطر اظهارنظرها و انتقادات و اختلاف دیدگاه‌ها باشد، کار درستی نیست و باعث می‌شود اظهارنظر و آزادی بیان افراد محدود شود و افراد حر و آزاده نتوانند وارد مجلس شوند. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در صورت ادامه این رد صلاحیت‌ها، ‌مجلس دیگر نماینده کل جامعه نخواهد بود، در حالی که مجلس باید نماینده کل جامعه باشد و حتی کسانی که نظام را قبول ندارند باید نماینده‌ در مجلس داشته باشند. عضو فراکسیون امید مجلس اظهار کرد: قانون‌گذار نیز شورای نگهبان را به همین منظور تعیین کرده که چون مجلس نماینده همه اقشار جامعه است، احتمال دارد مصوباتی داشته باشد که خلاف شرع باشد. پس شورای نگهبان باید این مصوبات را با شرع انطباق دهد. بنابراین مجلسی که نماینده یک قشر خاص باشد، دیگر مجلس واقعی نیست.
مطهری با اشاره به اظهارات اخیر عباسعلی کدخدایی، عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان، درباره نمایندگان فعلی رد صلاحیت‌شده مجلس گفت: آقای کدخدایی برخی از نمایندگان رد صلاحیت‌شده مجلس فعلی را دارای فساد مالی دانستند، در حالی که بعضی از این موارد در حد اتهام است و ممکن است این افراد در دادگاه تبرئه شوند. نماینده مردم تهران در خانه ملت همچنین به واکنش منفی کدخدایی نسبت به اظهارات رئیس‌جمهوری اشاره کرد و توضیح داد: صحبت اخیر ایشان درباره اظهارات رئیس‌جمهوری منطقی نبود و بیشتر بر اساس احساسات و حب و بغض بیان شد. حرف رئیس‌جمهور یک مطلب کلی بود و ربطی به رد صلاحیت دامادشان نداشت. مطهری در پایان گفت: متاسفانه آقای کدخدایی نگاه خوبی به جایگاه مجلس و نظارت استصوابی و آزادی بیان ندارد. جالب است که مجلس دهم به آقای کدخدایی رأی داد، اما مجلس نهم به ایشان رأی نداد.
  •  
برچسب ها: علی مطهری